Electrica Furnizare S.A – Transparența fără transparenţă a celui mai mare furnizor de energie electrică din România

0
5224
Electricitate

Într-un articol-interviu susţinut (plătit) de Electrica Furnizare S.A., publicat de HotNews.ro la sfârşitul anului trecut, între Crăciun şi Anul Nou, domnul Cristian Eugen Radu, directorul Diviziei de Marketing, vorbeşte frumos, ca din cărţi, despre liberalizarea pieţei de energie şi despre transparenţă, cuvânt cu mare greutate care de cele mai multe ori, în ultima vreme este folosit în sens demagogic, cu prea multă uşurinţă, doar pentru că dă bine.

Având o tradiție de peste 120 de ani în domeniul energiei și peste 3,5 milioane de clienți, Electrica Furnizare este liderul pieţei de furnizare a energiei electrice din România și un furnizor important de gaze naturale. Mi-ar fi plăcut să spun acelaşi lucru şi despre transparenţa acestei importante companii, care este privată dar care are o participaţie a Statului Român, de aproape 49%.

În virtutea acelui 1 şi ceva la sută, care face diferenţa, domnii din conducerea executivă a Electrica Furnizare S.A. se joacă cu transparenţa, după bunul plac. Când le dă bine la imagine, o trâmbiţează, când nu, spun că sunt privaţi, prin urmare nu sunt obligaţi să dea explicaţii sau detalii legate de modul în care administrează bugetele companiei.

Pe site-ul propriu, Electrica Furnizare S. A. la capitolul dedicat Codului Etic, prezintă o serie de valori foarte frumos şi convingător, enunţate dar, se pare, că numai pentru impresia artistică. Vezi aici: https://www.electricafurnizare.ro/cms/codul-etic-al-electrica-furnizare-s-a/

Printre acestea se regăsesc: inovaţie, responsabilitate socială, integritate, loialitate, obiectivitate, transparenţă, nediscriminare, concurenţă loială şi respect… Frumos, elegant, nobil, pentru o companie care are, încă, în denumire nefericitul cuvânt „furnizare”, care aminteşte, în fiecare moment, de vremurile pe care le-a traversat, când „furnizarea” alterna cu „lipsa furnizării” energiei electrice către populaţie… Atunci era de stat, 100%… Acum doar 49% dar s-a modernizat, chiar dacă tot „Furnizare” a rămas.

La sfârşitul anului trecut, Electrica Furnizare S. A. a organizat doua proceduri separate de achiziţii: EF_28/20 – Achiziţie pachet servicii difuzare media şi EF_29/20 – Achiziţie servicii creaţie, producţie şi publicitate, ambele publicate la aceiaşi data, 12.10.2020 şi având acelaşi termen de depunere, 16.10.2020 (datele sunt cele care apar pe site-ul Electrica Furnizare la secţiunea eAchizitii: https://www.electricafurnizare.ro/eachizitii/?

La puţin timp după publicare, deşi butonul de download încă este activ, documentele nu mai pot fi descărcate, site-ul afişând mesajul: Unspecified share exception. Curios! Oare de ce le-au ascuns? Probabil au mers pe ideea că „cine a apucat sau a avut norocul să le vadă, bine, cine, nu, să fie sănătos… Prea mulţi ochi pe jocurile şi jucăriile noastre, deranjează”. Aici îmi vin în minte valorile sacre ale Electrica Furnizare S.A.: „obiectivitate, transparenţă, nediscriminare, concurenţă loială şi respect”. Superb! Cred că din respect au secretizat documentele, ca să nu mai încarce memoria curioşilor cu informaţii care nu-i privesc.

Pe de altă parte, aceste servicii, de regulă, se achiziţionează la pachet având în vedere că lipsa unuia îl anulează automat pe celălalt… Ce difuzezi dacă nu ai creaţia? Este valabil şi invers… Oare să fi existat vreo logică în organizarea separată a celor două proceduri de selectare a „furnizorilor” pentru Furnizare? Mă refer la cei de servicii de publicitate, desigur…

Termenul, total imoral, de numai 5 zile pentru depunerea documentaţiei necesare unor proceduri de o asemenea complexitate, mă duc cu gândul că poate „furnizorii” erau dinainte cunoscuţi iar Pitch-ul a fost organizat doar pentru a da forma legală „selecţiei”. Gândul este liber, prin urmare poate să zboare oriunde…

Se pare că „băieţii” nu au fost tocmai pregătiţi sau cineva a atras atenţia că se vede şi din avion, chiar dacă acestea nu mai zboară într-un număr aşa de mare din cauza pandemiei şi au prelungit de două ori termenul de depunere, prima dată, până pe 23.10.2020 şi a doua oară, până pe 29.10.2020. Astfel, totul a devenit mult mai rezonabil…

Ulterior au fost organizate, aşa cum stă bine la o casă mare, cu ştaif, sesiuni de susţinere ale ofertelor depuse. La procedura „EF_28/20 – Achiziţie pachet servicii difuzare media” câştigătoare a fost desemnată compania Concept Media Management SRL, care nu are niciun angajat şi o cifră de afaceri pe anul 2019, sensibil egală cu valoarea actualei achiziţii. Prin urmare, ditamai Electrica Furnizare S.A. şi-a ales un „furnizor” mic, probabil gândind la titlul piesei lui Luigi Pirandello „Să-i îmbrăcăm pe cei goi”. În prag de sărbători cred că au dorit „să-i îmbrace” pe cei „goi”, de personal şi de venituri, de la Concept Media Management SRL. Un gest frumos, creştinesc însă rămâne de văzut ce servicii vor putea să furnizeze patronii prestatori ai companiei desemnate…

În aceste condiţii, este corect ca Electrica Furnizare, invocând criteriile de confidenţialitate, să nu pună la dispoziţia participanţilor la procedură, în mod transparent aşa cum susţine că îşi desfăşură toată activitatea, procesul verbal de deschidere a ofertelor şi alte documente privind modul în care a fost atribuit contractul? Există posibilitatea emiterii unor documente anonimizate, cu ştergerea datelor considerate a fi confidenţiale, care permit competitorilor să verifice corectitudinea atribuirii contractului. Sa fi dorit responsabilii companiei să fie crezuţi doar pe cuvânt? Ar fi trebuit sa comunice dacă au gandit astfel…

Prin urmare, Electrica Furnizare a vrut cu adevărat ca achiziţia acestor servicii să se facă printr-o procedură corectă, sau a bifat doar o formalitate? Conform documentelor procedurii, implementarea campaniei ar fi trebuit să se desfăşoare în lunile noiembrie şi decembrie, 2020, cu posibilitate de prelungire în ianuarie – februarie 2021.

Abia la mijlocul lunii decembrie 2020 a fost desemnat un câştigător al procedurii de creaţie, producţie şi publicitate. Aici gusturile pot fi subiective motiv pentru care Electrica Furnizare nici nu s-a mai sinchisit să anunţe câştigătorul. A fost desemnat cel care a trebuit să fie… Prietenii ştiu de ce!

În aceste condiţii, rămâne de văzut cum va scăpa Electrica Furnizare de imaginea de companie „învechită, prăfuită” pe care o conştientizează şi o enunţa explicit prin analiza SWOT pusă la dispoziţia participanţilor.

La final, mă gândesc că toată această tevatură (procedură) ar fi putut să fie mult mai transparentă mai ales că deşi este o companie privată, Electrica Furnizare are o participaţie a Statului Român de 48,7948%. Prin urmare si contribuabilul român are dreptul să fie, corect informat, mai ales că. acum, prin comasarea celor trei platforme pe care le deţine EFSA a devenit principalul furnizor de energie electrică la nivel naţional, o pozitie care obligă în foarte multe feluri.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here