Șantierul Naval Mangalia, locul în care s-au înecat coreenii, readus pe linia de plutire de olandezi

0
5585

Nici măcar doi ani nu au trecut de când coreenii de la Daewoo au predat Șantierul Naval Mangalia către olandezii de la Damen, iar acum măsurile luate de cei din urmă par să arate că industria locală de construcție a navelor maritime mai are o șansă. Olandezii au venit cu contracte noi, inovatoare, dar și cu o ”restituire” către statul român: va fi recndiționat Perseus, cel mai mare remorcher al României.

Anul trecut, omul de afaceri olandez Kommer Damen, cu o avere de peste 1,6 miliarde de dolari, a devenit, prin Damen Shipyards, proprietarul a 49% din Șantierul DMHI Mangalia și a convins statul român, care deține 51% din capital, să obțină controlul operațional al companiei de la malul mării. Din 20 iulie 2018 și până astăzi, Damen a repus pe picioare șantierul, a mărit numărul de angajați, a adus contracte noi, unele fiind chiar spectaculoase, și spus că încearcă să aducă pe linia de plutire situația financiară. În urmă cu mai bine de un an și jumătate, statul român a decis să cumpere șantierul naval după ce coreenii s-au confruntat cu mari probleme financiare. De exemplu, datoriile DMHI înainte de preluare se ridicau la peste 2 miliarde de lei iar contractele au început să dispară.

La preluarea pachetului de 49% și a controlului operațional, Damen a anunțat că în următorii 2-3 ani, va dubla numărul de angajați (a preluat în jur de 1.700) și va aduce contracte noi, pentru că Damen Shipyards Mangalia beneficiază de rețeaua internațională de vânzări Damen. Experiența sa pe teritoriul României nu era nouă pentru că el deține și șantierul de la Galați.

Primele contracte

În primele luni de control operațional, olandezii au reușit să semneze câteva contracte importante astfel încât șantierul a ajuns să funcționeze în această vară la capacitatea maximă. Noile contracte sunt axate pe toate cele trei sectoare de activitate ale șantierului din Mangalia: nave de croazieră, nave destinate transportului de pasageri și nave offshore. Unul dintre aceste noi proiecte este o navă de croazieră – un mega-iaht de 155 de metri pentru călătorii de lux în întreaga lume. Contractul a fost semnat cu SeaDream Yacht Club din Norvegia, marcând astfel intrarea grupului Damen pe piața vaselor de croazieră. Iahtul este construit în întregime la Șantierul Naval Damen Mangalia.

Tot în Șantierul Naval Damen Mangalia, muncitorii români construiesc vase de transport și o navă complexă pentru exploatații offshore, cu o capacitate de încărcare de peste 10.000 de tone (10.000 TDW).  “Potențialul șantierului Mangalia este imens și reprezintă baza ca Damen să-și realizeze ambițiile pe termen lung de a construi nave mari, complexe, în special pentru sectorul de croazieră, de nave de transport pasageri și offshore-energetic. Șantierul oferă oportunități nu doar pentru grupul Damen, ci și pentru personalul din construcții navale și pentru industria maritimă românească în ansamblu”, a declarat recent Chris Groninger, Managing director al Șantierului Naval Damen Mangalia.

Pentru segmentul offshore, fabricarea va include structuri offshore, șabloane de submarine și diverse conducte sau plutitoare pentru morile de vânt de pe mare, precum și pentru piețele de acvacultură. În plus, se ține seama de o gamă largă de nave offshore, inclusiv navele de inspecție și de instalare a turbinelor, platforme de ridicare, FPSO, nave de dezvoltare a câmpului și nave specializate de adâncime care acoperă atât sectoarele regenerabile, cât și cele neregenerabile din întreaga lume.

Nave inovatoare

La jumătatea acestui an, olandezii au semnat un contract pentru construcția a două feriboturi hibrid RoRo pentru Seaspan Ferries. Fiecare dintre cele două nave inovatoare are o lungime de 149 de metri, și a fost proiectată astfel încât să permită încărcarea și transportul pe culoare cu o lungime totală de 1.034 metri. Feriboturile vor fi dotate cu baterii de 2 megawați, dar vor permite inclusiv stocarea a peste 200 de metri cubi de Gaz Natural Lichefiat. Cele două nave vor intra în serviciul Seaspan Ferries ca parte a programului de înlocuire a flotei companiei. Navele vor fi clasificate de Bureau Veritas și vor intra în exploatare în 2021, construcția acestora începând la Santierul Naval Damen Mangalia încă de anul acesta. “Damen a muncit foarte mult pentru a câștiga acest proiect, iar Seaspan Ferries este încântat să se asocieze cu ei în noul lor santier din Mangalia, România. Șantierul are o bună reputație pentru calitate și are forța de muncă și infrastructura necesară pentru a construi aceste nave complexe pentru Seaspan Ferries. Damen lucrează îndeaproape cu Seaspan pentru a se asigura că navele își ating capabilitățile de top, iar Seaspan Ferries așteaptă cu nerăbdare să colaboreze cu echipa Damen pe acest proiect interesant”, a declarat Harly Penner, Director Fleet Engineering & Vessel Development de la Seaspan Ferries. La rândul său, Leo Postuma, director de vânzări al Damen spune că acest contract este începutul lui excelent parteneriat. “Suntem foarte entuziasmați să construim aceste nave hibrid cu doua sisteme de propulsie pentru Seaspan Ferries și suntem mândri că un astfel de operator de încredere a decis sa aleagă Damen pentru acest proiect. Considerăm că acesta este începutul unui excelent parteneriat, cu un potential imens pentru viitor”.

Se repară Perseus

Tot în această vară, Administraţia Fluvială a Dunării de Jos Galaţi (AFDJ) şi Şantierul Naval Damen Mangalia au semnat un contract în valoare de 49 milioane de lei pentru modernizarea şi retehnologizarea remorcherului maritim multifuncţional cu clasă de gheaţă Perseus. Astfel că după 24 de luni, remorcherul maritim de 6.600 cai putere va reveni pe apă. Procesul de modernizare se concentrează, printre altele, pe înlocuirea motoarelor principale cu unele de nouă generație, o nouă structură a comenzii și echipamente de radio-navigație. Modernizarea navei va reduce costurile de exploatare ale navei şi va reduce gradul de emisii de noxe în atmosferă. Retehnologizarea va permite ca nava să-şi menţină calităţile operaţionale pentru următorii 20 ani. “Ne-am propus ca Șantierul Naval Damen Mangalia să fie un furnizor recunoscut pentru expertiza sa și cu o capacitate extinsă, atât pentru necesarul intern cât și pentru cel internațional. Proiectul modernizării celui mai mare remorcher al României, Perseus, este o onoare pentru noi și va fi un motiv de mândrie pentru toți navaliștii din Mangalia”, a declarat Chris Groninger, Directorul Șantierului Naval Damen Mangalia.

Remorcherul maritim Perseus a fost construit în perioada 1987-1989, după un proiect elaborat în anul 1984, având predarea finală în luna mai 1990. Acesta a fost folosit la salvarea şi remorcarea navelor maritime avariate sau eşuate, spargerea gheţii pe sectorul maritim al Dunării de Jos de la Sulina până la Brăila, nava având clasă de gheaţă G60, precum şi la manevra navelor maritime în radă şi port, participarea la activităţi de stingerea incendiilor care se produc la bordul navelor sau pe cheu, manevra şi remorcarea platformelor de foraj marin, aprovizionarea platformelor de foraj marin în cazul unor furtuni mai mari de gradul 4 de agitaţie al mării, dar şi pentru remorcaje maritime de linie. “Perseus” va redeveni o navă modernă, va avea inclusiv clasă de gheaţă şi va corespunde tuturor standardelor actuale de navigaţie. De altfel, în luna noiembrie, urmează să sosească în şantier noile motoare cu care va fi dotată nava”, a explicat directorul general al AFDJ Galaţi, Dorian Dumitru, pentru Viața Liberă.

Naționalizarea

Fostul proprietar al Șantierului Naval de la Mangalia, concernul sud-coreean Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co, a fost informat la finele lui 2017 de autoritățile de la București de intenţia statului de a-şi exercita dreptul de preemţiune pentru acţiunile pe care grupul sud-coreean le deţine la şantierul naval Mangalia. Acest şantier a fost un joint venture între Daewoo Shipbuilding şi societatea 2 Mai Mangalia, care deţineau 51% și, respectiv, 49% din acţiunile şantierului naval. Daewoo a negociat cu olandezii de la Damen, proprietarii șantierului naval de la Galați, pentru transferul acțiunilor. În noiembrie 2017, Consiliul Concurenţei a autorizat tranzacţia prin care BV Holding Maatschappij Damen din Olanda urma să  preia Daewoo Mangalia Heavy Industries SA şi Daewoo Mangalia Human Resources Management SRL. Primele informații cum că românii vor să redevină acționari majoritari la Mangalia au venit de la fostul premier Mihai Tudose, care a declarat că statul trebuie să fie în stare să construiască o fregată, o “bărcuță”. În final, s-a ales varianta cu statul român proprietar majoritar dar cu olandezii la conducerea societății.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here