PIEDONE A CUMPĂRAT PE BANI PUBLICI UN „STUDIU SOCIOLOGIC”, DAR ÎN ACHIZIȚIE APARE CODUL „SERVICII DE AGENȚII DE PRESĂ”!

0
2466

Iosif Buble, patronul site-ului stiripesurse.ro, unde au apărut în anul 2021 130 de articole cu primarul Piedone, a vândut „studii sociologice” de 30.000 de euro Primăriei Sectorului 5. O scăpare din dosarul de achiziții consolidează însă întrebarea: ce și-a asigurat, de fapt, primăria lui Piedone prin acest contract?

Un specialist în studii sociologice, de la unul dintre importantele institute din România, consultat de Libertatea, a prezentat ceea ce el a numit „bizarerii” în contractul dintre Primăria Sectorului 5 și CURS, centrul de sociologie patronat de Iosif Buble. Buble este și posesorul site-ului știripesurse.

Potrivit monitorizării BRAT, site-ul a avut o relație privilegiată cu primăria condusă de Gabriela Firea, instituția plătind către știripesurse 58% din toată reclama sa pe net, calculată în afișări.

Un alt om politic care apare pe același site ca beneficiar de expunere în articole editoriale, nemarcate ca publicitate, este primarul Popescu Piedone. 130 de articole cu tag-ul Cristian Popescu Piedone au fost publicate de la 1 ianuarie 2021 până pe 15 iulie, pe site-ul stiripesurse.ro.

Pe 6 iulie 2021, patronul stiripesurse a primit pe altă companie de-a lui un contract de „studiu sociologic” de la primăria condusă de Popescu Piedone. Sub condiția nedivulgării numelui, expertul citat mai sus a remarcat atât codul CPV folosit la această achiziție publică, cât și durata sau mențiunile referitoare la contract, toate fiind date publice aflate în SEAP.

1. „OMNIBUS”

Specialistul susține că „omnibus” oglindește o cercetare în cadrul căreia mai mulți parteneri cooperează și împart costurile. „Fiecare parte primește apoi rezultatele ce privesc întrebările sale. Puțin probabil ca o autoritate publică să cumpere acest tip de research”, arată expertul. „Este folosit mai mult de companiile sau entitățile private”.

2. CODUL CPV AL ACHIZIȚIEI VORBEȘTE DESPRE „AGENȚII DE PRESĂ”!

Codul CPV reprezintă, conform definiției sale în limbaj comun, un șir de cifre care exprimă, diferențiază obiectul unui contract.

Codul e obligatoriu la nivel UE din 2006 și reprezintă o formulă exactă pentru fiecare achiziție în parte. Cifrele definesc diviziuni, grupuri, clase și categorii din același domeniu. Codul CPV de la contractul de 30.000 de euro este CPV 92400000-5 – Servicii de agenții de presă (Rev.2).

Dacă Primăria Sectorului 5 a cumpărat, într-adevăr, studii de piață, explică același expert, atunci „trebuia să folosească fie cod 79300000-7 – Studii de piaţă şi cercetare economică; sondaje şi statistici, fie 79320000-3 – Servicii de sondaje de opinie”.

Celelalte coduri CPV ale contractelor din SEAP ale CURS sunt corecte. Printre cumpărători apar Consiliul Județean Neamț, condus de omul politic PSD Ionel Arsene, Poșta Română sau Universitatea Politehnica București:

  • 1 iulie 2021, cumpărător: Inspecția de stat pentru controlul cazanelor, denumire contract: „Gradul de satisfacție al consumatorilor”; cod CPV: 79300000-7 – Studii de piață și cercetare economică; sondaje și statistici (Rev.2)
  • 29 iunie 2021, cumpărător: Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, denumire contract: „Sondaj de opinie – cercetare cantitativă (studiu sociologic) – Studiu de evaluare specifică”, cod CPV: 79320000-3 – Servicii de sondaje de opinie (Rev.2)
  • 19 octombrie 2020, cumpărător: Universitatea Politehnica București, denumire contract: „Cercetare sociologică – Educația universitară în România FSS 464/GP/11.08.2020”, cod CPV: 79315000-5 – Servicii de cercetare socială (Rev.2)
  • 31 august 2020, cumpărător: Asociația Centru Municipal pentru Dialog București, denumire contract: „Servicii sondaje opinie”, cod CPV: 79320000-3 – Servicii de sondaje de opinie (Rev.2)
  • 20 martie 2020, cumpărător: Poșta Română, denumire contract: „Realizare studiu de piață pentru validarea ipotezelor”, cod CPV: 79310000-0 – Servicii de studii de piață (Rev.2)
  • 20 ianuarie 2020, cumpărător: CJ Neamț, denumire contract: „Servicii de realizare a unei acțiuni de informare și cons. cu privire la activitatea CJ Neamț”, cod CPV: 79300000-7 – Studii de piață și cercetare economică; sondaje și statistici (Rev.2)

Cele două coduri CPV menționate de expert apar în 4 din 6 contracte ale CURS, iar alte două au legătură cu contractele. Codul „servicii de agenții de presă” e atașat contractului cu Piedone!

3. ORI CATI, ORI PAPI

„Nu pui metoda de cercetare CATI PAPI”, spune specialistul. „Ori, ori. Pentru că una e să culegi datele la telefon, alta este teren, cu chestionare «pe hârtie»”.

Cu toate acestea, sintagma „CATI/PAPI” apare în mai multe cumpărări directe ale CURS.

4. DURATA DE 6 LUNI ESTE MARE

Specialistului i se pare exagerată și perioada de 6 luni. În cazul celorlalte cumpărări directe, toate cu o valoare mai mică decât suma de circa 30.000 de euro, durata nu e specificată. Se specifică numărul de respondenți, în jur de 1.000 de persoane.

Libertatea a contactat atât CURS, care a menționat că oamenii de comunicare sunt în concediu și „să revenim după 20 iulie”, cât și pe patronul Iosif Buble, care nu a comentat situația contractului.

Popescu Piedone este unul dintre politicienii cu cea mai mare acoperire de presă din perioada curentă, situație care a mai fost întâlnită pe vremea când conducerea Primăria Sectorului 4. Ca și atunci, primarul de acum al sectorului 5 are frecvente acțiuni prin care-și promovează imaginea, site-ul știripesurse fiind una dintre platformele media unde apar numeroase și spectaculoase relatări, sinonime cu definiția PR-ului.

Scrie tolo.ro

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here