Ionuț Nedea, CEO LitoralulRomanesc.ro, a fost invitatul emisiunii „Punctul pe i”, la Tomis TV

0
2383

Acesta deține, împreună cu familia, hotelul Opal din Cap Aurora, apartamente de lux de închiriat, în Mamaia, dar și celebrul restaurant Irish Pub. Agenția sa vinde sejururi pentru circa 200.000 de persoane pe an, deci știe ce spune.

Ionuț Nedea a analizat actualul sezon estival, marcat de mai multe probleme externe, dar și interne, cum ar fi, pe de o parte, războiul din Ucraina și inflația, pe de alta regulamentul parcărilor din Mamaia și acțiunile autorităților locale. El i-a spus primarului Chițac că parcarea în Mamaia era mai scumpă decât în Paris, fapt care se pare l-a convins pe edil să fie de acord cu scăderea prețului.

În emisiune a explicat și că Eforie Nord a ajuns o stațiune mai căutată decât Mamaia, dar și că Năvodari s-a dezvoltat haotic, ratând șansa de a deveni o stațiunea adevărată.

A spus pe șleau ce crede despre primarul Vergil Chițac, dar și despre acțiunile de control ale președintelui ANPC, Horia Constantinescu, și despre modul cum sunt mediatizate.

Mai jos puteți citi principalele declarații din emisiune. Înregistrarea video poate fi urmărită la finalul articolului.

„Luna ianuarie este o lună foarte puternică pentru vânzări, pentru că atunci sunt și cele mai bune oferte. De câțiva ani încoace se vinde foarte bine și în luna noiembrie, pentru că avem ofertele de Black Friday. Sunt oferte cu până la 50% mai ieftine decât perioada aceasta. Mă refer la oferte reale.

În general, litoralul a mers bine anul acesta, mai puțin stațiunea Mamaia, care a avut un start prost. Sudul litoralului, începând cu Eforie Nord, a fost constant peste vânzările de anul trecut, care au fost constant peste vânzările din 2019, an prepandemic.

Anul acesta au fost câteva anomalii în piață, care se datorează unor cauze obiective, externe business-ului nostru: momentul invaziei Ucrainei de către Rusia și chestiunea inflației, care are un impact major. Am văzut un studiu din care reiese că 50% dintre respondenți aleg, pentru a-și proteja bugetul în contextul inflației, să taie în primul rând vacanța.

Mamaia a avut o scădere cam de 20%, iar acest lucru s-a datorat atât factorilor externi menționați, dar a fost și problema legată de parcări. A avut un impact uriaș. 94 de lei pentru 24 de ore este exagerat pentru destinația Mamaia. Reclamațiile pe parcare au fost foarte multe și foarte mari. Avem recenzii care au spus, anul trecut, că nu vor mai veni în Mamaia din cauza parcării. Și-au respectat cuvântul.

Noi am avut la finalul lunii iunie camere care costau 150 de lei pe noapte, pentru două persoane, și parcarea era 100 de lei. Sub nicio formă tipul acela de turist nu vine în Mamaia să parcheze mașina.

În Paris – și i-am transmis acest lucru primarului – parcarea e 20 de euro, ca în Mamaia, pentru că în Paris nu plătești de la 19.00 seara, cum am ajuns să facem și noi în Mamaia. Este anormal. Parisul este al doilea cel mai vizitat oraș din lume, are 17,6 milioane de turiști anual. Este cel mai vizitat oraș din Europa.

Trebuie să înțelegem că nu principiul plății parcării este problema. Trebuie adaptat cuantumul în raport cu dezirabilitatea stațiunii, iar obiectivul nostru, al operatorilor din turism și al primăriei, este să facă această destinație întâi dezirabilă și apoi să tarifeze accesul, destinația, parcarea. Dar important este să avem oameni care se bat să ajungă în această destinație, cum se întâmplă în cele franțuzești, că tot am dat exemplu.

Honfleur este un orășel de 12.000 de locuitori cu 4 milioane de turiști anual. Este al doilea cel mai vizitat oraș din Franța. 90% din bugetul local este format din taxe de parcare, dar este o bijuterie de oraș. Are tot ce-și poate dori un turist, dar și un localnic. A fost întâi făcut dezirabil, și apoi au cerut taxe. La intrare, în ambele părți, deși este foarte mic, are parcări gratuite.

Noi nu putem să facem invers: să spunem oamenilor că te costă să stai în destinația asta, pentru că așa vrem noi, să te coste, iar tu să vii pentru ce? Pentru ce găsești și mai în sud?

La noi, tot ce aud eu este: „Dacă este scumpă parcarea să vină cu trenul.” Ați fost vreodată cu trenul de la Arad, de la Timișoara sau din Moldova în Constanța? Singurul oraș din care se poate ajunge rezonabil este București, atât. În rest e dezastru ce înseamnă calea ferată. Și apoi hai să vedem cum ajung de la gară în Mamaia. Pe ce bulevarde? Încă avem bulevardul Lăpușneanu dărâmat.

Ar trebui ca la 15 iunie, hai, la 1 iulie, să avem terminat bulevardul Lăpușneanu. Este inadmisibil să ignori cea mai mare resursă a Constanței. Una peste alta, suntem un oraș turistic. Noi nu avem industrie, iar taxele din port nu ajung la bugetul local. Noi ne bazăm de fapt pe turism. Asta e tot.

Nu ne-a consultat nimeni când a fost impusă taxa de parcare și nu este normal.

Anul acesta avem nisip în general mai fin, intrarea în apă s-a refăcut, în mod natural, mergi 30 – 40 de metri fără să ajungi la apă foarte adâncă. În general, chestiunea cu plaja s-a mai estompat, turiștii care au venit anul acesta nu au mai reclamat.

Nu există un dialog real. Sperăm ca în perioada următoare să avem înființat un OMD (organizație de management al destinației). Și aici e o discuție: dacă OMD-ul nu este înființat plecând de la premisele corecte de responsabilitate și de împărțire a deciziei în mod egal între administrație locală și mediul privat va fi egal cu zero.

Există un risc, chiar o înclinație, din păcate, ca OMD-ul să fie acaparat de oameni care au alte interese decât dezvoltarea litoralului. În situația aceasta, asociația din care facem și noi parte, Organizația Patronală Mamaia – Constanța, cel mai probabil va face un pas înapoi, pentru că nu putem fi asociați cu astfel de practici. Nu vrem să facem parte dintr-o organizației în care este dictată decizia, dintr-o parte sau din alta.

Intenția noastră este să puneam Mamaia pe harta destinațiilor europene. Nu trebuie să mai privim Mamaia într-un context local, trebuie să ne uităm într-un context regional. Mamaia încă mai are ingredientele necesare.

Am asistat în ultimii ani la transformarea stațiunii într-un cartier de blocuri. Acesta este marele pericol pentru Mamaia. Lucrul acesta trebuie stopat, cel puțin la nivelul la care este acum,

În Năvodari s-a făcut o greșeală uriașă, s-a dezvoltat absolut haotic, pe o resursă extraordinară, virgină, unde se putea crea de la zero o stațiune la standarde europene, puteam concura cu orice altă stațiune.

Ceea ce avem noi este greu de găsit în multe alte destinații care sunt deja consacrate și pentru oamenii plătesc foarte mulți bani. Avem resurse naturale, avem expunerea la soare. La noi ai soare de când răsare și până seara la ora 8, pe plajă. Sunt multe insule grecești unde ai soare până la ora 2.00, sau de la 2.00, depinde pe ce parte a insulei te afli. La fel se află în foarte multe stațiuni scumpe din Constanța. În Nisa nu există nisip, sunt pietre. Un șezlong costă 37 de euro de persoană, la care se adaugă prosopul. Mai plătești 8 euro prosopul.

România este o destinație foarte ieftină în rândul destinațiilor europene, dar nu trebuie să mizăm pe acest lucru. Eu nu cred că o dezvoltare durabilă stă într-un produs ieftin. Trebuie să fie un produs sustenabil, ca toți oamenii de pe lanțul aceste de consum să câștige, inclusiv turistul. Noi trebuie să ne batem să avem o destinație valoroasă, care aduce valoare prin servicii, prin ceea ce oferă în afara hotelului, și aici e rolul primăriei.

95% din hotelurile de pe litoralul românesc s-au renovat, într-o măsură mai mare sau mai mică, în ultimii 5 ani.

Prețurile au crescut anul acesta, dar au crescut pentru că au crescut costurile. Gândiți-vă numai la energie.

Din punctul meu de vedere nu sunt prețuri mari pe litoralul românesc. Media unui sejur pe litoralul românesc pentru cinci zile de cazare, incluzând și masă, este sub 500 de euro. În Mamaia, media a scăzut față de anul trecut. Cu câțiva lei, dar a scăzut. Prețul este dictat de cerere și ofertă.

Eforie Nord a fost foarte solicitată în ultima perioadă, a ajuns să fie mai scumpă decât Mamaia în anumite perioade. De Sfânta Maria, avem în Mamaia prețuri care pleacă de la 320 de lei pe cameră pe noapte, pentru două persoane, iar în Eforie nord cam de la 400 de lei, la hotel, la aceeași categorie. Chiar și în Jupiter. Nu se găsește acolo cameră sub 400 de lei cu mic dejun.

Eforie Nord a ajuns să fie cea mai căutată stațiune de pe litoral anul acesta. Acum 10 ani, Eforie nord avea 12.000 – 13.000 de locuri de cazare, acum are 21.000. Mamaia a rămas cam la aceleași cifre, 23.000 – 24.000.

Am vrea să avem și noi spații verzi verzi. Avem spații verzi galbene.

Despre declarația primarului Vergil Chițac, care a spus este primarul constănțenilor, nu al turiștilor: Din punctul meu de vedere este o viziune foarte îngustă, pentru că dacă nu înțelegi că Constanța este un oraș turistic, că își trage resursele din turism, că turismul oferă foarte multe locuri de muncă constănțenilor, dacă crezi că poți să creezi o barieră între constănțeni și turiști este o greșeală de poziționare. Nici măcar nu ai de ce să spui lucrul ăsta, pentru că fiind primarul Constanței, în mod evident trebuie să te îngrijești de turism.

Din punctul meu de vedere, prețul parcării acum nu este corelat cu conjunctura actuală. Ați văzut că la Mangalia, într-un context dificil, în care turismul este pus pe ultimul loc de către consumatori din cauza inflației, primarul a ieșit și a spus că parcarea este gratuită.

Noi trebuie să ne uităm întâi la interesul turistului și după aceea să vedem cum putem să monetizăm interesul turistului. Nu-l pedepsești: „Pentru că vii în destinație te taxez.”

Locurile de pe bulevard nu puteau fi închiriate de către hotelieri pentru că nu se poate restricționa accesul. S-au închiriat toate locuri de lângă hoteluri. Sunt 1.300 de locuri.

Dacă ai o abordare onestă, în care vrei să rezolvi o problemă, te uiți la problemă, nu te faci că ea nu există.

Noi, ca operatori din turism, am resimțit eliminarea plății parcării pe timp de noapte în Mamaia. Oamenii au început să devină în destinație o dată ce am anunțat că prețul parcărilor a scăzut la 38 de lei pentru 24 de ore. E suportabil. Mai sunt lucruri de îmbunătățit inclusiv cu plata parcării. Dacă vă uitați în aplicație, trebuie să faci patru plăți ca să acoperi perioada aceasta.

Am avut o întâlnirea cu domnul primar. Am reușit să obținem această derogare. Suntem dispuși la dialog. Trebuie să ieșim din logica conflictului, pentru că nu ajută niciuna dintre părți. Trebuie să înțelegem că noi, ca organizația patronală sau ca antreprenori luați individual, avem tot interesul ca lucrurile să funcționeze în Mamaia. Nu vrem să avem un oraș sărac, în care primăria să nu colecteze taxe, dar vrem să facem un turism sustenabil, vrem să facem un produs turistic bun, de la asta să plecăm, după care, firesc, putem să punem taxe.

Lucrurile nu sunt perfecte nici în Franța. Sunt probleme peste tot. Dar la noi, dacă avem 10% probleme și 90% lucrurile se întâmplă bine, noi inversăm în percepție și spunem „E dezastru”. Ei mențin lucrurile în registru corect. Spun că au 9 antreprenori care funcționează în registru corect și unul de care trebuie să ne ocupăm. Asta e problema noastră. Noi avem tendința aceasta de a fi excesiv de critici cu noi, dar nu într-un sens pozitiv, care să ne ducă la progres, ci într-un sens negativ, care să ne blocheze orice dezvoltare internă.

Despre controalele ANPC din Costinești și felul în care au fost prezentate: Faptul că sunt prezentate în felul în care sunt prezentate evident că este un lucru rău. Faptul că sunt descoperite este un lucru bun. Poate că sunt prea târziu descoperite. Eu nu am întâlnit o astfel de prezentare în altă parte decât în România și călătoresc foarte mult. Locuiesc în Franța timp de 3 – 4 luni pe an, știu foarte bine ce se întâmplă acolo. Nu am văzut nicăieri lucrul acesta, nu am văzut nicăieri autoritate de control însoțită de presă în control. Nicăieri nu am văzut. Și nu am văzut nicăieri tipul acesta de comunicate care să vină din partea autorităților de control în care să se blameze în ansamblu mediul de afaceri sau un sector economic în ansamblu din cauza unor indivizi care nu respectă legea și care trebuie eliminați din circuitul economic sau sancționați.

Există  o relație direct proporțională între preț și calitate. Prețul e ceea ce plătim, dar ce primim se numește valoare. Poți să plătești trei lei, dar valoarea e zero, nu primești nimic. Important e să înțelegi că trebuie să cumperi valoare, nu trebuie să cumperi preț.

Conform studiilor pe care le facem în cadrul companiei noastre, începând din 2019, pentru prima dată, mai mult de 50% din clienții noștri au spus că preferă calitatea, ca prim criteriu, nu prețul.

Mamaia Nord este compromisă din punct de vedere al unui proiect de turism de nivel european. Este o destinație locală, este destul de căutată, sunt foarte mulți proprietari de apartamente acolo. Și ei pot fi considerați turiști, dar comportamentul lor nu este unul al turistului clasic, care vine într-o destinație, vrea să o exploreze, vrea să mănânce la restaurante, își alocă niște bugete. O geografie ca a stațiunii Năvodari, care are plajă, linie de faleză dreaptă, lac, avea toate condițiile să devină o stațiune – și din punct de vedere urbanistic – exemplu pentru România și pentru Europa. Șansa aceasta a fost pierdută pentru că s-a parcelat haotic, nu s-a dimensionat rețeaua de apă, de canalizare, de electricitate.

Avem din păcate în România, la nivelul autorităților locale și de multe ori și la nivelul autorităților centrale, oameni care nu se pricep. Impostura, în general, în România – adică oamenii care se dau pricepuți în domeniile pe care nu le cunosc – este un fenomen destul de răspândit. Cu asta cred că avem de-a face. Dacă ne gândim numai la lăcomie, credeți-mă că puteam avea aceleași beneficii și dacă dezvoltau corect stațiunea. Cred că pleacă de la cât de dezmărginit este orizontul intelectual al omului care ia astfel de decizii.

LitoralulRomânesc.ro este pe o creștere de 20% față de anul trecut și de 35% față de 2019, anul prepandemic. Este foarte bine în ceea ce ne privește. Am însă îngrijorări față de anul viitor și ele vin în special de la impactul pe care îl va avea inflația. Suntem în discuții, negocieri cu partenerii noștri hotelieri. Obiectivul nostru este de a nu ieși cu prețuri mai mari decât anul acesta, ceea ce este extrem de dificil. Sper să poată fi realizat.”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here