Culmea nesimțirii la STB: să FURI și apoi să faci GREVĂ pentru mărirea salariului

0
1865

Reporter Sfin: Iată noul an aduce și o nouă… grevă la Societatea de Transport București. (STB)

Joia trecută, în data de 20.01.2022, angajații de la STB au încetat să mai iasă pe teren pe motiv că vor salarii mărite, condiții mai bune de muncă și demisia directorului general – dl Adrian Criț.

 Dar totuși ce se află în culisele acestei greve?

Specialist: Pe principiul afară vopsit gardul, înăuntru, leopardul.

 De fapt această grevă nu este decât o mușamalizare grosolană a acțiunilor angajaților de la STB, devoalate de auditul intern ce a efectuat o verificare a acestei societăți pentru perioada 27.09 10.12.2021.

 Exact ca și în cazul lui City Insurance, putem vedea clar și în această situație cât de important este acest domeniu al auditului, fie el intern/extern pentru economie și întreg ecosistemul de business – atât la nivel individual (companii), cât și din punct de vedere agregat. (stakeholderi)

 Singura diferență dintre cele două situații este că în cazul City Insurance auditorii externi se făceau primii vinovați de deznodământ prin furnizarea unor opinii de audit neconforme cu realitatea din ultimii 4 ani, iar în cazul Societății de Transport București (STB), auditorii interni au întocmit un Raport Intern corect, care relevă starea de fapt, în cadrul acestei societăți și anume: FURTUL grosolan al angajaților săi.

 Iată după cum puteți vedea, această meserie de audit (intern/extern) este singura care poate depista orice BOALĂ existentă într-o companie (provocată sau nu), încă din fașă, și poate oferi guidance complet asupra vinovaților, dar și eventualele măsuri pentru remedierea situației.

 Reporter Sfin: Ce au descoperit auditorii interni la STB?

Specialist: Documentul emis de auditorii interni relevă grave probleme privind supraconsumurile, culminând cu furturi uriașe la autobaze și depouri, iar principala recomandare ține de schimbarea la nivelul STB a procedurilor de sistem pentru achizițiile publice extrem de deficitare în acest sens.

Adică urmărirea la sânge a plăților, a livrărilor și a modului în care se fac comenzile pentru piese.

Asta după ce,  în urma verificării prin sondaj a unui sample de peste 30 de contracte de achiziții directe s-au descoperit nereguli grave.

Printre acestea se numără:

  • achiziții de piese pentru care există stoc mai mare decât necesarul maxim.
  • furnizori care facturează în plus față de cele livrate.
  • contracte de furnizare piese valabile o zi în afara contractelor-cadru.
  • firme neagreate de Direcția de Achiziții care furnizează piese.

 În total, auditorii au descoperit la contractele verificate “achiziționarea de repere în plus față de necesarul real” în valoare totală de 5,413,246 lei, adică peste 1,000,000 EUR.

Furnizori care nu sunt potențiali conform protocolului existent în acest sens vizavi de lista întocmită de Direcția Achiziții, cel mai probabil aceștia fiind purtători – alături de alti angajați din STB, de interese colaterale contractelor încheiate, aducând, cel mai probabil, prejudicii de natură financiară companiei, prin facturarea unor servicii/bunuri în plus față de cele livrate sau lărgind peste valabilitate, contractele de tip cadru întocmite. (fapt constatat și de auditorii interni în documentația revizuită)

 Reporter Sfin: Cum au explicat cei de la STB aceste anomalii?

Specialist: Răspunsurile lor au fost de o puerilitate înduioșătoare precum se poate vedea și în printscreen-urile de mai sus din Raportul final întocmit de auditori. Citez:

„Nu întelegem unde ați găsit dvs. alți 2 ofertanți participanți la procedură.”

 SAU

 „multe din societățile care sunt în lista potențialilor furnizori nu sunt interesate să participe în procedură sau nu sunt înscrise în SEAP, iar STB S.A. nu poate forța ofertanții să se înscrie în sistem.”

 Reporter Sfin: Păi să le zică și lor, să nu mai stea așa în întuneric zic…

Poate se produce iluminarea și pe strada lor…

Punctul no.2, cum să nu fie interesat un furnizor să se înscrie în proces dacă dorește să încheie un contract? Este irațional.

Specialist: Pe lângă aceste aspecte, tot auditorii au alcătuit și o “Situație vizavi de supraconsumul autobazelor aferent anului 2021”, iar datele arată consumuri uriașe, peste cele calculate ca fiind normale.

Campioană la acest capitol este autobaza Ferentari, acolo unde supraconsumul de motorină a crescut de la 4.035 de litri în luna noiembrie, la 9.647 de litri în luna decembrie, după cum se poate observa și în printscreen-ul de mai jos.

 Reporter Sfin : Asta doar pentru o autobază, dar avem și o situație la nivel agregat?

Specialist: Da, în total, pentru cele noua autobaze și depouri ale STB, supraconsumul a crescut între noiembrie și decembrie 2021 de la 18.699 litri, la 44.981 litri.

 Dacă facem un calcul simplu la un preț mediu al motorinei de 6,5 lei, costurile pentru supraconsumul autobuzelor au însemnat doar luna trecută 292,376 de lei, adică aproape 60,000 EUR.

Reporter Sfin: Deci practic avem un nou manual despre cum poți să furi, scris de angajații STB.

Care este prejudiciul total în acest sens?

Specialist: Negată cu vehemență de liderul sindical Vasile Petrariu, legătura dintre greva „spontană” declanșată joi dimineața la Societatea de Transport București (STB) și finalizarea auditului intern care a relevat furturi uriașe la autobaze și depouri este greu de neobservat.

Vineri, în 14.01.2022, s-a încheiat controlul, iar joi, 20.01.2022 – după ce s-au aflat rezultatele și concluziile auditului intern – a început „subit” greva. 

Numai în ceea ce privește motorina, auditul a relevat că în 2021 s-au furat peste 220 de tone! Iar acest lucru se traduce într-un prejudiciu de 1,4 milioane lei.

 În mod evident, era de așteptat să înceapă anchetele, moment în care sindicaliștii au intrat în grevă și au cerut demisia directorului STB.

 Campioana absolută a furturilor de combustibil, în 2021, a fost Autobaza STB din Ferentari – cu peste 52,5 tone.

Pe locul II avem Autobaza din Giurgiu, cu peste 49 de tone, și tot pe „podium” este și Autobaza din Militari, cu aproape 35,5 tone.

 Dar practica e generalizată.

 Iar perspectiva anchetelor penale și a condamnărilor este singura cauză care a scos sindicaliștii în stradă.

Reporter Sfin: Informație confirmată și de directorul STB – dl Adrian Criț, căruia i se pare un lucru obișnuit, conform declarației sale.

Având în vedere istoricul acestuia, putem înțelege de la sine de ce domniei sale i se pare un lucru normal această situație…

Specialist: Aveți dreptate, dl Adrian Criț – în trecut, Directorul RATB,  a luat 250.000 RON ca să încheie un contract de 600 milioane de EUR.

 În 2011, RATB a încheiat cu Astra Vagoane Calatori SA un contract de 600 de milioane EUR, pentru construcția de tramvaie. Anterior semnării contractului, directorul RATB, Adrian Criț, a luat un credit de 250.000 RON de la Banca Comerciala Feroviara (BCF). Proprietarul BCF fiind nimeni altul decât Valer Blidar.

 Asta în timp ce proprietarul Astra Vagoane era același domn Valer Blidar.

 Reporter Sfin: Și din câte îmi amintesc tot Valer Blidar a garantat, cu un cont personal, împrumutul directorului Criț.

Specialist: Adevărat.

 Iar acest lucru s-a tradus în următoarea ecuație:

 RATB + Astra Vagoane = 300 de vagoane x 2.000.000 EUR/buc

 Reporter Sfin: Și cum nimic nu se întâmplă de pe o zi pe alta, să nu dăm toată „vina” pe actuala administrație, căci și anterior, lucrurile erau tot în favoarea acestor „practici” ilegale.

Înaintea lui Criț, director la STB a fost Hazem Kansou, omul de casă al Gabrielei Firea, cel sub care au și prosperat practicile apărate cu atâta energie acum de sindicaliștii conduși tot de un PSD-ist, lăcătușul Vasile Petrariu.

Hazem Kansou s-a remarcat în 2020 când l-a însoțit pe viceprimarul Aurelian Bădulescu la o conferință de presă a lui Nicușor Dan. Cei doi, alături de alți haidamaci angajați în administrația Firea, au încercat să-l intimideze și să-l bruieze pe actualul primar.

Și totuși cum au reușit românii noștri de la STB să fure 220 tone de motorină?

Specialist: În ultimii ani s-a creat un întreg ecosistem în acest sens la STB. Poliția a mai încercat să lupte cu acest flagel vizavi de furtul de combustibil, însă fără succes.

Printre cele mai folosite metode este cea clasică: se bagă pur și simplu furtunul în rezervor și se trage de acolo motorina în canistre. Apoi, șoferul în complicitate cu șefii săi și pontatorii declară curse în plus față de cele efectuate real, pentru a justifica diferența.

O altă metodă este aceea prin care șoferul vine la pompă cu rezervorul pe jumătate plin. Alimentează autobuzul până se face „full”-ul, apoi lasă să curgă mai departe motorina, dar în canistrele pregătite din timp.

Vara, șoferii de pe STB mai aplică pe scară largă o altă metodă: merg cu aerul condiționat oprit (atunci când sunt întrebați de călători le spun că e defect), pentru a face economie la carburantul pe care apoi îl fură din rezervor.

Reporter Sfin: Hoț neprins, negustor cinstit…

La fel declară și liderul de sindicat Vasile Petrariu, ales consilier general în 2019 pe listele PSD, care a explicat că nu știe de existența acestui audit, dar și că, de regulă, sindicaliștii nu sunt ținuți la curent cu astfel de demersuri.

“Nu am cunoștințe deocamdată pentru ca domnul director a dat dispoziție ca noi să nu avem acces la informații. E un lucru total ieșit din comun pentru ca noi reprezentăm forța de muncă și nu au ce sa ascundă față de noi. Mă voi interesa”, a explicat liderul de sindicat.

Cât privește supraconsumurile din autobaze, Vasile Petrariu a explicat că este o chestiune care ține doar de administrație:

“Acest manager nemaipomenit ar fi trebuit să-și dea demisia din momentul în care a constatat aceste lucruri și nu a luat măsuri. Încă un motiv în plus să plece. Nu are treabă sindicatul cu absolut nimic din toate aceste lucruri. Cauzele pot fi mai multe.

Fie o defecțiune tehnică, fie niște piese uzate și abia în ultimul rând suspiciuni. E o problema 99% artificială pentru ca ei nu dimensionează norma de consum.

Ca să se întample treaba asta ei trebuie să doteze toate vehiculele cu litrometri, adică dispozitive de măsura a consumului, să faca media pe perioade de timp, inclusiv ore și zile, și să stabileasca o norma cât mai aproape de realitate. Oricum am da-o, problema este la ei”, a explicat liderul de sindicat.

Protestul, declarat de către sindicaliști a fi „spontan”, vine după ce o parte dintre cei 1.500 de membri ai Sindicatului Transportatorilor din București, organizație stabilită ca fiind reprezentativă la nivelul Societății de Transport București, a pichetat cu o zi înainte de grevă sediul central al companiei.

“Am raportări oficiale ale șefilor de autobaze și depouri că domnul Petrariu s-a plimbat în această dimineață prin autobaze și depouri ca să convingă oamenii să nu iasă în traseu.

Bucureștenii suferă pentru un moft al unui consilier general implicat de-a lungul timpului în tot ceea ce înseamnă achiziții, furturi și interese în cazul STB.

Vom face și plângeri penale împotriva celor care se fac vinovați de întreruperea transportului public”, directorul general al STB Adrian Criț.

Specialist: Și când doi se ceartă, al treilea câștigă…Liniile STB, fiind preluate de autobuzele lui Pandele.

 Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov a transmis că în urma protestului din această dimineață anumite linii operate de STB vor fi preluate de ceilalți operatori de transport din zonă.

Cel mai mare, după STB, este Serviciul de Transport Voluntari, controlat de soțul fostului primar general Gabriela Firea.

 În urma acțiunii de protest și a suspendării circulației vehiculelor STB SA, conducerea TPBI a hotărât reatribuirea unor trasee către alți operatori pentru a asigura câteva linii esențiale. Menționăm că echipa de monitorizare TPBI este pe teren încă de la prima oră, pentru a observa situația direct și pentru a dispune de măsuri pentru sprijinirea călătorilor și remedierea problemelor în timp util”, se arată în comunicatul TPBI.

 Reporter Sfin: Dar totuși cine este STB din punct de vedere financiar?

Specialist: Potrivit raportărilor pe 2020 de la Ministerul de Finanțe, STB numără 11.025 de angajați,  are o cifra de afaceri de peste 243 de milioane EUR și un profit de 5,3 milioane EUR.

 Datoriile operatorului de transport se ridică la 218 milioane EUR.

 Reporter Sfin: Da, se are că doar cetățenii suferă în această situație, prin calitatea care lasă de dorit vizavi de serviciile furnizate de această societate publică.

Specialist: Care este finanțată, indirect, tot de cetățeni prin intermediul taxelor plătite la bugetul de stat.

 Reporter Sfin: Ce a însemnat această „joacă” a sindicaliștilor pentru compania STB?

Specialist: 20 milioane lei şi riscul intrării în insolvenţă, deoarece RTB are o datorie istorică acum în valoare de 900 milioane lei (anterior 1,3 miliarde lei) către ANAF, iar orice neplată a unei rate, poate duce la acest deznodământ.

 De asemenea, după cele 5 zile de grevă (aproape 1/6 dintr-o lună) veniturile au scăzut ca urmare a acțiunilor derulate de angajați şi societatea s-ar putea să nu mai aibă bani pentru susținerea cheltuielilor operaționale.

 Totodată, în asemenea cazuri există un fond al sindicatului reprezentativ care ar trebui să deconteze această reducere a veniturilor companiei, dar din păcate, în acest caz, conform cifrelor, fondul de grevă pe care acesta îl are NU va putea acoperi valoarea daunelor.

 Reporter Sfin: Până la urmă greva s-a dovedit ilegală, a cui vină este poate nici nu mai contează acum, ci doar faptul că, din nou, păgubiții au fost doar cetățenii…

Specialist: Da, o regulă care se respectă cu sfințenie în România…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here