- Jumatate (52%) dintre utilizatorii europeni au in vedere cumparaturi de Craciun cu ocazia reducerilor de sarbatori, inclusiv de Black Friday
- 60% spun ca intentioneaza sa faca majoritatea cumparaturilor pentru Craciun online
- O treime (34%) intentioneaza sa isi lase cumparaturile de Craciun pana in ultimul moment, in speranta de a obtine reduceri mai mari
Pe masura ce se deruleaza Black Friday in Europa, consumatorii spun ca nu lasa ca acest an turbulent sa le strice Craciunul. Cumparatorii continua sa se adapteze la schimbarile provocate de pandemia COVID-19, dar devin si mai atenti cu cheltuielile lor. O noua cercetare Kaspersky a descoperit ca jumatate (52%) dintre europeni intentionau sa faca mai multe cumparaturi de Craciun cu ocazia reducerilor de sezon, printre care si cele de Black Friday. Mai mult, o treime dintre ei (34%) planuiesc sa le lase pe ultima suta de metri, in speranta de a obtine reduceri mai mari.
In incercarea de a se bucura de Craciun, dar respectand, in acelasi timp, masurile de distantare sociala cauzate de COVID-19, europenii se indeparteaza de magazinele fizice atunci cand cauta cadouri. De fapt, trei din cinci (60%) spun ca intentioneaza sa faca majoritatea cumparaturilor de Craciun online. O cincime (20%) spun chiar ca isi vor face toate achizitiile de sarbatori online anul acesta, in ciuda faptului ca nu procedau astfel de obicei.
Avand in vedere ca vanzarile online vor creste, concluziile Kaspersky arata, de asemenea, ca majoritatea utilizatorilor nu isi vor reduce, probabil, cheltuielile de Craciun – in ciuda recesiunii economice de pe continent. Doar un sfert (26%) dintre utilizatori intentioneaza sa-si reduca bugetul de cumparaturi de Craciun anul acesta, cu cel putin o treime sau mai mult, din cauza restrictiilor financiare cauzate de COVID-19. Cifra creste, insa, la 30% in randul tinerilor intre 25 si 34 de ani, grupa de varsta afectata cel mai mult de concedierile cauzate de pandemie.
Cu toate acestea, odata cu cresterea numarului de utilizatori care vaneaza chilipiruri online, creste si riscul asumat pentru a face economii consistente. Doar 16% dintre respondenti nu sunt dispusi sa isi dea datele personale in schimbul unor reduceri online, in ciuda potentialului de a cadea victima unor site-uri frauduloase si unor escrocherii.
„Perioada sarbatorilor este intotdeauna importanta iar anul acesta mai mult ca oricand, intrucat oamenii incearca sa remedieze o parte din haosul pe care l-a provocat pandemia pe parcursul anului 2020”, spune David Emm, Principal Security Researcher la Kaspersky. „Este logic ca oamenii cauta sa faca majoritatea cumparaturilor online, in incercarea de a ramane in siguranta, precum si de a profita de oferte avantajoase. Dar trebuie sa luam in considerare si faptul ca oriunde merg multimile, infractorii ii urmeaza. Asa cum hotii de buzunare vin in zone aglomerate, sperand sa aiba noroc, infractorii cibernetici vor analiza tendintele de cumparaturi si vor incerca sa exploateze dorinta oamenilor de a economisi niste bani. Asadar, sfatul meu ar fi ca oamenii sa faca o cercetare proprie, sa urmeze cateva masuri de bun simt atunci cand fac cumparaturi si sa nu se lase dusi de val, in incercarea de a repara 2020 cu niste sarbatori fericite. Un lucru care trebuie avut in vedere intotdeauna este ca, daca ceva pare prea bun pentru a fi adevarat, probabil ca asa si este.”
Kaspersky avertizeaza vanatorii de chilipiruri sa ramana prudenti cu privire la potentialele inselatorii de Black Friday si cu ocazia reducerilor de sarbatori. Daca o oferta pare prea buna pentru a fi adevarata, probabil ca asa este.
Cumparati online cu incredere de acest Craciun urmand sfaturile noastre pentru evitarea escrocheriilor :
- Cumparati numai din magazine online legitime. Este intotdeauna mai sigur sa introduceti adresa sau sa o selectati din paginile salvate ca favorite, mai degraba decat sa faceti click pe un link. Utilizati bara de adrese a browser-ului pentru a verifica daca site-ul pe care il vizitati este autentic si sigur si daca afiseaza lacatul sau incepe cu HTTPS
- Finalizati achizitiile prin metode de plata sigure. Platiti cu carduri sau servicii de plata recunoscute, astfel incat tranzactiile sa ramana protejate
- Verificati reducerile. Daca primiti o reducere la vanzari prin e-mail sau mesaj text, verificati expeditorul si orice link-uri, daca sunt autentice, inainte de a face click
- Pastrati software-ul si aplicatiile dispozitivului actualizate la zi si protejati-va toate dispozitivele cu un produs de incredere de securitate pentru Internet. Solutiile de securitate cibernetica cu tehnologii anti-phishing bazate pe comportament, cum ar fi Kaspersky Total Security, va pot trimite notificari daca incercati sa vizitati o pagina web de phishing
- Gestionati-va cu grija Solutiile de management de parole va pot ajuta sa faceti cumparaturi de la mai multi comercianti, stocandu-va in siguranta datele de autentificare, astfel incat acestea sa fie unice pentru fiecare cont online