Antreprenorii români sunt încă prudenți și sceptici. Transformarea digitală le generează incă multă confuzie

0
358

Sunt în piață o mulțime de soluții, dar cum să faci diferența între ele? Vom ști să găsim soluțiile potrivite în tranziția digitală?

Toate studiile, prezentările, discuțiile sau articolele legate de modul în care companiile pot rămâne competitive și relevante în piață, pe măsură ce lumea devine din ce în ce mai digitală, ne arată că transformarea digitală este imperativă pentru toți.

În acest context, mult timp nu mi-a fost prea clar ce înseamnă transformarea digitală. Am trăit cu convingerea că dacă am implementat un ERP, mi-am rezolvat problema și că sunt în rândul lumii. Însă urmărind evoluția tehnologiei și tendințele din piața mi-am dat seama că nu e chiar așa.

Mi-am pus tot felul de întrebări și anume dacă trebuie să aduc în companie oameni noi cu competențe digitale avansate. Scopul era de a mă ajuta să creez un cadru propice pentru transformarea digitală. M-am întrebat și dacă e mai bine să angajez o firma de consultanță. M-am întrebat ce părți din strategia de afaceri și din modelul de business ar trebui să schimb și dacă merită.

Cuvântul „digital” este unul care poate însemna multe lucruri pentru mulți oameni.

Astfel am început să mă gândesc cam ce ar putea să însemne transformarea digitală. Am început prin a vedea cum poate fi pusă în practică transformarea digitală în cadrul companiei.

Ca sa fiu mai aproape de conceptul de transformare digitală m-am întâlnit cu mai mulți fondatori de start-upuri tech și cu câțiva manageri de fabrici care au făcut deja primii pași în aceasta direcție și am înțeles de la ei că digitalizare înseamnă să-ți integrezi tehnologia digitală în mai toate funcțiunile afacerii, să schimbi fundamental modul de lucru în operațional și în modul în care oferi valoare clienților tăi.

Marea provocare constă însă în a fi confortabil cu faptul că digitalizarea iți va impune o schimbare în cultura organizațională. Ea iți va contesta statu quo-ul și mai ales te va indemna să experimentezi continuu.

Antreprenori români sunt încă prudenți și sceptici.

Având privilegiul de a cunoaște o serie de antreprenori români, am constatat că mulți sunt prudenți sau sceptici când vine vorba de investiții în noile tehnologii digitale. Unii resping ideea soluțiilor digitale noi, alții îi opun rezistentă și numai o mică parte dintre ei sunt în avangardă.

Cei mai mulți au muncit ani la rând să ajungă unde sunt astăzi cu companiile lor. Au avut parte de multe provocări, și-au asumat riscuri și au avut nopți nedormite. Însă n-au experimentat căderea business-ului ca urmare a schimbărilor tehnologice de amploare. Căci în viitor vor urma schimbări tehnologice de amploare.

Dar au supraviețuit și au prosperat, în ciuda tuturor obstacolelor plasate în calea lor. Vorbim inclusiv de provocările aduse de criza de COVID-19. Totuși, ei cred că vor reuși să reziste și valului creat în jurul Industriei 4.0 adus de transformarea digitală.

Este posibil ca unii dintre ei să fi evitat inovația digitală până acum din motive temeinice de afaceri sau financiare, însă tot ei pierd din vedere că lumea continuă să se schimbe în jurul lor și că în cele din urmă, rezistența lor la schimbare nu se va putea termina altfel decât prin închiderea afacerii. Eu zic ca rezistența lor va fi inutilă în calea acestor schimbări.

Companiile vor trebui să găsească modalități de a înțelege și de a lua parte la transformarea digitală. Dar, întrebarea cheie este: cum? Vom ști să găsim soluțiile potrivite pentru afacerea noastră în tranziția digitală?

O companie digitalizată, zic cei avansați în domeniu, are produse mai personalizate și oferă o vizibilitate crescută asupra proceselor. Permite optimizări de stocurilor și operațiunilor logistice. Crește semnificativ productivitatea. Opțiunile variază de la simpla automatizare a unor operații și de completare a stocurilor de la furnizori. Se merge până la crearea unor fabrici complet automatizate/robotizate și digitalizate.

Transformarea digitală generează multă confuzie

Din punct de vedere tehnic, transformarea digitală generează și destul de multă confuzie. Există disponibile în piață o mulțime de soluții pentru transformarea digitală, dar cum să faci diferența între ele?

Poate fi cu adevărat copleșitor să distingi intre toată avalanșa de soluții. Poate părea dificil să fii la curent cu ultimele evoluții relevante pentru tine și nevoile tale. Poate fi dificil să determini și ce tip de soluție este cea mai potrivită pentru compania ta.

Dacă ești interesat de programarea roboților industriali și cauți „robotics software” pe Google, mai mult ca sigur că vei găsi rezultate care te vor arunca în ceață.

La momentul actual, multe dintre rezultatele căutării te vor conduce către ceva numit Robot Process Automation (RPA). În ciuda numelui său, nu are absolut nimic de-a face cu programarea roboților industriali. Automatizarea proceselor robotizate (RPA) este o tehnologie software care facilitează construirea, implementarea și gestionarea așa numiților roboți software. Astfel, sunt imitate acțiunile oamenilor care interacționează cu sistemele și software-ul digital.

Așadar, e bine de ținut minte un lucru și anume că avem de-a face cu roboti industriali și roboti software. Ce sunt unii și ce sunt ceilalți?

Roboții industriali și roboții software, ce ii diferențiază?

ne spune că roboții software, pot face lucruri cum ar fi să înțeleagă ce apare pe ecran. Roboții software pot să completeze apăsările de taste potrivite. Aceștia pot să navigheze în sisteme. Pot identifica și extrage date și pot efectua o gamă largă de acțiuni predefinite. Roboții software o pot face însă mai repede și mai consecvent decât oamenii. Un exemplu de robot software este cel care citește și evaluează CV-urile.

Un robot industrial însă, este un sistem utilizat pentru fabricarea diferitelor repere sau produse. Roboții industriali sunt cel mai des utilizați în sudare, vopsire, asamblare, preluare și paletizare sau în inspecția produselor și testarea lor. Toate aceste procese sunt realizate cu viteză și precizie ridicată.

Roboții industriali sunt automatizați, programabili și capabili de mișcare pe trei sau mai multe axe. Cele mai utilizate configurații de roboți pentru automatizarea industrială includ roboți articulați. Aceștia sunt concepuți să facă față la o mare varietate de operații de prelucrare și manipulare.

Schimbarea culturii organizaționale, marele hop.

Având în vedere toate astea, de unde să începem? În tranziția la transformarea digitală am putea avea multe obstacole în față. Ne putem confrunta cu finanțare limitată sau lipsa de încredere în furnizorii de soluții. Transformarea digitală nu înseamnă doar achiziționarea celor mai noi tehnologii. Transformarea digitală necesită atât schimbări semnificative în competențele angajaților cât și în cultura organizațională a companiilor.

Dintre toate barierele actuale în calea adoptării, schimbarea culturii organizaționale va fi marele hop de trecut. Schimbarea culturii organizaționale va presupune mai întâi trecerea de factorul psihologic. Antreprenorii sceptici pot începe prin a se apropia de startup-urile tech si de companiile care au implementate procese automatizate sau robotizate. Antreprenorii pot învăța a învăța de la startup-uri să fie deschiși la oportunitățile digitale, atunci când ele apar.

Autor:

Mihail Lazaroae (foto) are peste zece ani experienta în funcții de director general, în companii de producție industriala și de președinte în consilii de administratei al unor societăți pe acțiuni cu structuri de guvernanta corporativa, listate la BVB.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here