Aderarea României la OCDE – ADEVĂR sau PROVOCARE?

0
2103

Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) sau varianta în engleză Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) este un for interguvernamental înființat în 1961, care are ca obiect de activitate identificarea, diseminarea şi evaluarea aplicării politicilor publice optime pentru asigurarea creşterii economice, prosperității şi dezvoltării sustenabile în rândul statelor membre, precum şi la nivel global.

OCDE promovează cu precădere reforme structurale, printr-o agendă socială axată pe combaterea inegalităţilor şi dezvoltarea durabilă.  De peste 60 de ani, OCDE constituie o autoritate recunoscută în plan internațional în domeniul elaborării de analize, recomandări, date comparative și statistici economice și sociale.

Organizaţia urmărește o consolidare permanentă a vocaţiei și expertizei sale globale prin cooperarea cu G8/G20, ONU, OMC (Organizația Mondiala a Comerțului) şi organizaţiile regionale cu profil economic din Asia, America Latină şi Africa, precum şi vizibilitatea sa internaţională în postura de „club al bunelor practici”.

Cei 38 de membri ai OCDE (din care majoritatea europeni – 23) sunt state dezvoltate, deţinând peste 70% din producţia şi comerţul global şi 90% din nivelul mondial al investiţiilor străine directe.

Sediul organizației se află în capitala Franței, Paris.

Membri fondatori: Canada, Franţa, Germania, Italia, Marea Britanie şi SUA, la care s-au alăturat Australia, Japonia etc. 

Aderarea României la OCDE – IMPACT

România a început negocierile pentru aderarea la această organizație încă din anul 2001, iar în anul 2004 a depus și cererea oficială de aderare în acest sens. 

Avantajele majore privind membership-ul la această organizație: 

  • Cel mai vizibil avantaj: creșterea ratingului de țară – > ceea ce ar conduce la atragerea investițiilor străine – capabile să susțină o dezvoltare durabilă a întregului ecosistem de business românesc
  • Accesul la cele mai bune analize, studii și bune practici, ceea ce înseamnă o ocazie și mai bună de dezvoltare rapidă
  • Bonitatea ca țară: intrând în acest club al țărilor care dețin 70% din producția & comerțul global și 90% din nivelul mondial al investițiilor directe ești privit de către toate instituțiile financiare altfel, ceea va culmina cu împrumuturi mult mai ieftine și finanțare în condiții mult mai avantajoase, care vor avea ca și rezultat creșterea gradului de dezvoltare
  • Implicații favorabile pentru procesele de creștere economică și dezvoltare sustenabilă pe termen mediu,

Dezavantaje:

  • Provocări pentru Consiliul Concurenței.

Implementarea completă a recomandărilor formulate în urma celei mai recente evaluări efectuate de OCDE vizavi de țara noastră (mai ales asupra legislației privind partea de concurență) ar crește semnificativ competitivitatea economiei românești, ar stimula productivitatea și ar promova creșterea economică și crearea de locuri de muncă. 

Aderarea României la OCDE – CRITERII

De ce nu am aderat mai devreme la OCDE?

România are, și a avut și în trecut, restanțe semnificative la îndeplinirea criteriilor de aderare. Printre ele, cele mai importante aspecte au fost evidențiate în:

  • probleme în a respecta Legea Responsabilității Fiscale
  • abuz de Ordonanțe de Urgență

Acest obiect legislativ a fost folosit mult prea des de către politicienii din România, fără a avea ca fundament partea tehnică – susține OCDE, în rapoartele emise asupra țării noastre.

  • definirea si implementarea prea multor strategii necorelate

„The Big Picture” are trebui să fie un skill dezvoltat la nivel guvernamental pentru a putea implementa cele mai coerente si viabile practici, unind „puzzle-urile” compuse din celelalte instituții publice într-un scop comun, unitar, prin intermediul unor strategii și politici de administrație publică în interesul cetățenilor și a dezvoltării sustenabile.

Aspect care lipsește cu desăvârșire în țara noastră, conform OCDE.

  • utilizarea insuficientă a tehnologiile digitale ca parte integrantă a guvernării,

Absența digitalizării în majoritatea proceselor și a instituțiilor publice – aspect ce rezultă în dezvoltarea numeroaselor practicilor de corupție din sistemul românesc, dar și a îngreunării desfășurării acestor tip procese, culminând cu un randament scăzut a rezultatelor este o altă problemă majorară din cauza căreia nu am aderat la această organizație. 

Aderarea României la OCDE – MINUSURI

Cele mai „sensibile” domenii privind reformarea și desprinderea de la modelul actual sunt legate de:

  • companiile de stat;
  • educația;
  • sănătatea;
  • digitalizarea.

La care se adaugă fenomenul de corupție – care joacă un rol fundamental în procesul de aderare la OCDE.

Aderarea României la OCDE – RECOMANDĂRI

Conform anchetei realizate, OCDE consideră ca fiind necesare:

  • Reactivarea sprijinului fiscal în contextul pandemiei COVID-19
  • Elaborarea unui plan credibil de consolidare pe termen mediu & reducerea deficitului fiscal
  • Implementarea planului NextGenerationEU emis de UE pentru depășirea crizei COVID (Capacitatea administrativă de absorbție a fondurilor UE a fost limitată în comparație cu alte state, așa cum se reflectă în slăbiciunea implementării proiectelor de investiții publice, iar acest lucru afectează negativ absorbția acestor fonduri)
  • Creșterea treptată a dobânzii cheie (dacă este necesar) pentru menținerea anticipațiilor inflaționiste
  • Consolidarea regimul insolvenței pentru a facilita restructurarea datoriilor, în special prin introducerea unor mecanisme extrajudiciare (monitorizarea riscurilor asupra stabilității financiare, asigurând în același timp suficientă lichiditate și provizioane pentru pierderi)
  • Creșterea stimulentelor pentru a lucra mai mult, în special armonizând vârsta legală de pensionare a femeilor cu cea a bărbaților și prin majorarea acesteia în funcție de creșterea speranței de viață
  • Continuarea modernizării sistemului informatic ANAF care să îmbunătățească colectarea taxelor, în special printr-o mai mare conformare fiscală
  • Eliminarea cotele de impozitare reduse ineficient prin luarea în considerare a creșterii impozitelor recurente pe proprietăți imobiliare, și scutirea, în același timp, a celor mai sărace gospodării.

Bucurie mare în 25 ianuarie 2022, când OCDE a deschis oficial negocierile de aderare cu România.

Politicienii și-au asumat imediat nenumărate merite:

„Deschiderea discuţiilor de aderare reprezintă încununarea eforturilor consecvente ale diplomaţiei române şi ale întregului spectru instituţional din ultimele decenii, în scopul apropierii României de standardele şi practicile OCDE prin consolidarea și stabilitatea economică din ultima perioadă.”

Dar să nu ne mințim singuri.

Momentan, în afară de avantajul geopolitic, România nu are ce oferi OCDE-ului.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here