România nu are încă o autostradă care să lege cele trei provincii istorice. Anul acesta ar putea demara proiectarea şi construcţia lotului 5 al autostrazii Comarnic – Braşov, care va face legătura între Transilvania şi Muntenia

0
1501
România nu are încă o autostradă

Autostrada Comarnic – Braşov (57 de kilometri) ar putea beneficia anul acesta de investiţii atât pentru construcţia lotului 5, Râşnov – Cristian, cât şi pentru revizuirea studiului de fezabilitate pentru loturile de mijloc, potrivit dezbaterilor pe marginea bugetului pe 2017 din cadrul Comisiilor de Transporturi din Parlament.

Mai exact, pentru loturile de mijloc, de la km. 115 până la km. 162, Guvernul prevede cheltuieli de 11,45 milioane de lei din credite de angajament şi încă 1 milion de lei, credite bugetare. În total, 12,45 milioane de lei pentru revizuirea studiului de fezabilitate. Anul trecut, fostul ministru al Transporturilor anunţa că urma să fie semnat contractul cu Consitrans pentru acest proiect, dar acest contract nu a fost încă semnat.

Guvernul mai prevede cheltuieli de 459,79 milioane de lei, reprezentând credite de angajament, pentru contractele de execuţie a loturilor de la capete. Procedura pentru lotul 1 a fost însă anulată după ce singura ofertă depusă a fost considerată neconformă. Cea pentru lotul 5, Râşnov-Cristian, a fost contestată de Strabag, după ce a fost declarată câştigătoare oferta Alpenside. Dacă perioada de contestaţii şi soluţionare a acestora nu se lungeşte prea mult, există şanse ca în 2017 să fie semnat contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului 5.

Finaţarea pentru această autostradă este asigurată în principal din credite de angajament. Spre deosebire de creditele bugetare, care sunt fonduri din bugetul statului, creditele de angajament reprezintă fonduri din alte surse, precum împrumuturile. Acestea pot fi contractate în limita permisă de către Ministerul Finanţelor.

 Se solicita fonduri suplimentare pentru studiul de fezabilitate

Pe de altă parte, parlamentarii PNL din Comisiile de Transporturi au cerut alocarea sumei de 62 milioane de lei doar pentru revizuirea studiului de fezabilitate pentru Autostrada A3 Comarnic – Braşov ( lot 2, 3 şi 4).

„Finanţarea cheltuielilor cu revizuirea studiului de fezabilitate pentru loturile de mijloc 2, 3 şi 4 ale autostrăzii Comarnic- Braşov trebuie inclusă în Bugetul pentru anul 2017, astfel încât acest proiect major de infrastructură să fie pregatit pentru execuţie într-un orizont de timp rezonabil. Ratarea anului 2017 pentru finanţarea acestor cheltuieli înseamnă amânarea cu cel puţin încă 1 -2 ani a începerii execuţiei pentru auotostrada Comarnic – Braşov”, au spus aceştia.

Nu este însă clar de unde au scos parlamentarii liberali suma de 62 de milioane de lei doar pentru revizuierea studiului de fezabilitate, având în vedere că valoarea estimată a contractului, atunci când a fost scos la licitaţie, era de 16,4 milioane de lei fără TVA.

Autostrada Comarnic – Braşov reprezintă unul dintre cele mai controversate proiecte de infrastructură din România. Din cauză problemei cu finaţarea, autorităţile au încercat de trei ori până acum să o construiască în parteneriat public-privat, însă fără succes.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here