Nu irosi oportunităţile pe care crizele economice le oferă. Sunt momente perfecte pentru a te concentra asupra succesului.
Start-up-urile și afacerile are ar fi trebuit să crească la nivel mondial se confruntă cu un moment de pauză, dat de coronavirus, o criză sanitară cu consecințe economice vaste și fără precedent. Fiecare antreprenor se află într-o situație unică, indiferent dacă este bine finanțat, își planifică următoarea rundă de finanțare sau se luptă cu incertitudinea mediului economic actual.
Drept urmare, fondatorii apelează la VC-uri (Venture Capitals) și la mentori pentru sprijin. Discuţiile sunt centrate, în mod surprinzător, în jurul cash-ului.
În Marea Britanie, în timp ce a fost alocată suma de 81 milioane de lire sterline, unor startup-uri care nu au primit investiții anterioare, s-a înregistrat o scădere de 31% a numărului de tranzacții, în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut.
În timp ce discuţiile în jurul cash-ului sunt tot mai aprinse, mulţi antreprenori pierd din vedere faptul că, acesta reprezintă doar jumătate din problema tranziţiei prin aceste perioade de criză.
Pe măsură ce afacerile, fie ele start-up-uri sau companii în plină dezvoltare, încearcă să afle cum vor fi afectate de iminenta furtună economică, discuţiile devin tot mai complexe. Pentru a supraviețui acestei perioade de instabilitate, afacerile aflate în creștere ar trebui să privească către pietrele de temelie ale succesului: talentul și leadershipul.
La urma urmei, cei mai buni fondatori nu pierd niciodată o criză și acum este un moment bun pentru a se reorienta.
Reţeta ar putea fi una excelentă, dacă avem în vedere fondatorii inovatori și banii pe care îi au la dispoziţie, dar fără o conducere puternică și talentată, companiile nu pot continua să prospere, în acest climat. Sunt ingredientele de bază, este adevărat, dar nu suficiente, în procesul dezvoltării unui business.
Antreprenorii se află, acum, în faţa unor decizii serioase, cu implicaţii profunde, pe termen lung, asupra afacerilor pe care le deţin: nevoia de limitare a cheltuielilor, optimizarea proceselor şi fluxurilor, restrângerile de personal sau retragerea de pe anumite pieţe.
O abordare conservatoare
Toate planurile de afaceri, planurile de dezvoltare şi bugetele întocmite înainte de izbucnirea crizei sunt acum istorie. În noul context, nu mai au nicio aplicabilitate practică.
Totul trebuie regândit în termenii noii realităţi de afaceri. Businessurile care au renunţat repede la planurile întocmite în noiembrie-decembrie anul trecut şi s-au adaptat din mers noii realităţi au reuşit să implementeze, în câteva săptămâni, decizii sănătoase. De la renegocierea contractelor de chirie, la restructurarea personalului şi redesenarea colaborării cu furnizorii, toate aceste măsuri au crescut eficienţa companiilor.
Reducerea costurilor unei companii nu este uşor de realizat, în contextul în care întreg sistemul economic se restrânge. Este, oare, momentul unei abordări conservatoare?
Investițiile noi s-au oprit cu siguranță, iar companiile mari obțin întotdeauna finanțare, dar mulți investitori se concentrează pe susținerea portofoliul existent. Nimeni nu se gândeşte acum la dezvoltare ci mai degrabă la supravieţuire. Criza nu s-a terminat încă și, cum focarele de COVID-19 sunt încă active, acum este momentul să fim conservatori să prezervăm ce avem pentru vremuri, din ce în ce, mai incerte.
Totuşi, a fi conservator nu înseamnă să reduci activitatea businessului la minim şi să te închizi într-o carapace aşteptând să treacă urgia.
NU IROSIŢI CRIZA!
Profitați de acest timp pentru a eficientiza procesele, pentru a înțelege punctele tari, pentru a evalua poziția și pentru a abandona proiectele neesențiale. Această criză ar putea fi ocazia perfectă de a face acele pivotări și schimbări majore pe care simţeaţi că ar trebui să le faceți, dar care nu s-au realizat din diverse cauze. O abordare conservatoare în plină criză nu înseamnă să stai nemișcat.
Leadership-ul face diferenţa în vremuri de criză
Comunicarea și leadershipul sunt abilități fundamentale pe care antreprenorii ar trebui să le furnizeze alături de un plan de afaceri revizuit. Este foarte probabil ca startup-urile să se confrunte cu decizii dificile în acest timp, care ar putea include renunțarea la personal, reducerea activității sau chiar pivotarea ofertelor pentru a răspunde crizei. Mai presus de toate, este esențial ca angajații să fie informați cu privire la ultimele evoluții și care va fi impactul acestora asupra muncii lor.
Faţă de criza din 2008-2010, avem avantaje vizibile, chiar şi într-o piaţă ce nu este matură pe deplin, aşa cum este cea românească. Atunci mulţi antreprenori au cedat destul de repede, din cauza lipsei unui leadership puternic şi a unei experienţe anterioare, Multe afaceri care ar fi putut să se salveze, au falimentat.
Avantajele tehnologiei, care acum 10 ani nu existau, vor pune umărul alături de un leadership puternic pentru salvarea multor afaceri.
O conducere puternică, bazată pe claritatea comunicării și transparenței, atunci când este posibil, va evita confuzia și neîncrederea. Angajații sunt probabil nerăbdători să afle lucruri legate de locurile de muncă, precum și de responsabilitățile pe care le au în afara locului de muncă, așa că este vital să fie sprijiniţi, acolo unde este posibil. Discuțiile deschise și sincere despre afacere, vor crea, de asemenea, sentimente de loialitate și încredere. Dincolo de aceasta, stabiliți și comunicați o viziune realistă și obiective realizabile, care implică echipa și inspiră pe toată lumea să fie productivă.
Nu irosiţi criza, optimizaţi-vă afacerea, exersaţi-vă leadershipul. Învăţaţi să conduceţi vasul prin furtună fără a vă asuma riscuri inutile. Comunicaţi clar şi transparent cu echipa, motivându-i pe oameni să ofere maximul de eficienţă şi nu în ultimul rând, folosiţi tehnologia pentru a creşte eficienţa echipei. Acum este momentul!