Ne laudam cu sectorul IT dar peste 75% din firmele românesti transmit informatii tiparite

0
2317
firmele românesti transmit informatii tiparite

Comisia Europeană a publicat la sfârșitul lunii iunie ediția din 2020 a „Digital Economic and Society Index” (DESI), un studiu anual care evaluează performanța digitală a Europei și urmărește evoluția statelor membre UE în ceea ce privește competitivitatea digitală.

Romania se mandreste cu un  sector IT puternic și o buna reputație a companiilor din domeniul tehnologiei digitale, dar este în urma multor state europene în ceea ce priveste digitalizarea în sectorul privat și cel public.

România este astfel pe locul 26 din 28 între statele membre, poziție calculata în baza a cinci criterii cheie – conectivitate, capital uman, utilizarea serviciilor de internet, integrarea tehnologiei digitale și serviciile publice digitale.

Conectivitate

Dimensiunea conectivității privește atât cererea, cât și oferta în bandă largă fixă și mobilă. În bandă largă fixă, evaluează disponibilitatea, precum și adoptarea rapidă, de bază (Acces de Generație Următoare – Furnizare NGA de cel puțin 30 Mbps) și bandă largă rapidă (cel puțin 100 Mbps) și are în vedere și prețurile ofertelor de vânzare cu amănuntul. Banda transmisie mobile include disponibilitatea 4G, preluarea de bandă largă mobilă și o nouă indicator privind disponibilitatea 5G. Conectivitatea digitală este considerată drept drept social în Uniunea Europeana.

În clasamentul conectivitatii România a facut pasi importanti in ultimii ani. Daca in 2019 in acest clasament  eram pe locul 22 in 2020 România a reusit sa depaseasca media europeana fiind pe locul 11, devansand tari precum Franta, Italia sau Belgia.

Din pacate doar Conectivitatea este criteriul la care stam cel mai bine, adica peste media europeana.

Capital uman – abilități digitale

În ultimul an, s-a înregistrat o îmbunătățire atât în abilitățile utilizatorilor de internet (cel puțin abilități digitale de bază), cât și în abilitățile avansate (absolvenți IT și specialiști în IT). În 2019, procentul de persoane care au cel puțin abilități digitale de bază a atins 58% (față de 55% în 2015). O mare parte a populației UE, cu toate acestea, încă nu are competențe digitale de bază, chiar dacă majoritatea locurilor de muncă necesită asemenea abilități. În 2018, aproximativ 9,1 milioane de oameni au lucrat ca specialiști în IT în UE, cu 1,6 milioane mai mult de 4 ani mai devreme. Cu toate acestea, rămâne un deficit de specialiști IT pe piața muncii: 64% din întreprinderile mari și 56% din IMM-urile care au recrutat specialiști IT în 2018, au raportat că posturile vacante pentru specialiști în domeniul IT sunt greu de ocupat.

Problema este și mai răspândită în România și Cehia, unde cel puțin 80% dintre întreprinderile care au recrutat sau au încercat să recruteze specialiști în domeniul IT au raportat astfel de dificultăți. Există, de asemenea, o problemă de echilibru între sexe, deoarece doar unul din șase specialiști IT sunt femei. În general, în dimensiunea capitalului uman al DESI, Finlanda, Suedia și Estonia sunt cele mai avansate.

Prin urmare România este penultima în acesta sectiuni depasind doar Italia.

Utilizarea serviciilor Internet

Această dimensiune a DESI măsoară câți oameni folosesc internetul și ce activități fac online.

La capitolul  Utilizarea serviciilor Internet lucrurile stau si mai rau, aici România clasandu-se pe ultimul loc in Europa.

Oamenii cu conexiune la internet și abilitățile digitale necesare pentru a profita de acestea pot participa la o gamă largă de activități online. Deși deja 85% dintre cetățeni  UE au folosit internetul in 2019, înainte de pandemia COVID-19, actuala criză poate avea impactul pozitiv al creșterii în continuare numărul utilizatorilor de internet și interacțiunile lor online.

Realitatea este ca doar 66% dintre români folosesc în mod regulat serviciile de internet si acest lucru se vede nu doar în dinamica sociala dar si în gradul scazut de abilitati digitale, relatia fiind de altfel strans legata între cele doua.

Integrarea tehnologiei digitale in afaceri

Aceasta sectiunie se refera la serviciile digitale pe care  afacerile le folosesc pentru a deveni mai competitive, servicii precum ERP – Electronic information Sharing, sisteme CRM – customers Relationship Management, Social Media , Cloud, Big Data sau e-commerce.

Am auzit de multe ori cum statul nu este pregatit pentru era digitala, dar mediul de afaceri, businessurile sunt pregatite oare.

Daca ne raportam la tarile Uniunii Europene, raspunsul este categoric nu. In sectorul integrarii tehnologiei digitale in afaceri suntem pe locul 27, surclasandu-i doar pe vecinii bulgari.

Marea majoritate a IMM-urilor au raportat că nu foloseau încă tehnologii avansate  , doar 17% dintre acestea utilizând servicii cloud și doar 12% analize de baze de date mari.

Începând cu 2019, 11% dintre IMM-urile românești au migrat la vânzări online și doar 5% din cifra de afaceri totală a fost generată prin platformele de e-commerce, comparativ cu media din UE de 11%. În plus, studiul mai arată că, IMM-urile românești au făcut cele mai mici investiții în tehnologie în cursul anului 2019 dintre toate statele membre ale UE.

Studiul arată că doar 23% dintre companiile românești transmit informații prin canale electronice, comparativ cu 34% media din UE, și doar 8% folosesc rețele de socializare (media din UE fiind de 25%).

Servicii Publice Digitalizate

La categoria servicii publice digitale și utilizarea serviciilor de internet, România s-a clasat pe ultimul loc în UE.  Aceasta Sectiune cuprinde servicii de e-guvernare  – % internauți care au nevoie să trimită formulare, formulare online , procese complet digitalizate in relatia cetateanului cu autoritatile si servicii publice digitalizate pentru afaceri precum si politici de transparenta a datelor digitale.

Integrarea serviciilor digitale in serviciile publice este la cel mai scazut nivel din Uniunea Europeana si acest lucru se vede in eficienta aparatului administrative, timpii de procesare a formularelor si transparenta datelor cu caracter public.

Cercetare si Inovare in IT

In materie de cercetare si inovare Romania se afla în media europeana, datorita în principal investitiilor private ale companiilor mari din acest sector si facilitatilor fiscal acordate de stat.

„Rezultatele studiului, deși alarmante, nu vin ca o surpriză pentru antreprenorii români din domeniul tehnologiei. Majoritatea companiilor de IT dezvoltă produse pentru piețele externe sau vizează multinaționale care înțeleg valoarea adăugată a soluțiilor tehnologice avansate. Este un paradox că în ​​România, care este renumită de altfel pentru experții în IT, majoritatea IMM-urilor locale sunt rezervate în fața transformării digitale. Adoptarea digitalizării ar trebui considerată o investiție și nu o cheltuială, iar in unele cazuri nici nu se poate vorbi despre investiție, pentru ca este vorba pur si simplu despre utilizarea de servicii digitale. Este adevărat ca utilizarea acestor servicii necesita uneori transformări organizaționale interne de adaptare la procesele automatizate, care pot fi considerate investiții. Experiența noastră, căpătată în urma colaborării cu firme de toate dimensiunile, ne-a arătat că o companie poate recupera în mai puțin de un an investiția in reorganizare interna necesara pentru utilizarea unei platforme de facturare digitală”, a declarat Liviu Apolozan, fondator DocProcess.

Studiul DESI a subliniat faptul că România nu are o strategie națională de transformare digitală pentru întreprinderi și că sunt necesare măsuri specifice pentru sprijinirea digitalizării IMM-urilor și creșterea gradului de conștientizare cu privire la importanța și beneficiile adoptării tehnologiilor digitale. Evaluarea s-a bazat pe datele din 2019, înainte de izbucnirea pandemiei de COVID-19, care a evidențiat încă o dată importanța crucială a competențelor digitale ale cetățenilor și digitalizarea economiei.

Cel mai mare obstacol în procesul de digitalizare în România rămâne în continuare îngrijorarea că investiția în transformarea digitala nu va fi recuperată.

Totuși, în 2019, DocProcess a realizat un studiu de caz asupra unuia dintre clienții săi, Cora, un brand de retail care operează supermarketuri din România. Studiul a arătat că retailerul a economisit 150.000 de euro în 18 luni prin migrarea a 93% din furnizorii săi la facturarea electronică. În afară de suma economisita, trecerea la facturarea electronică a rezultat în facturi 100% corecte, reducând astfel sarcinile de rutina ale personalului din departamentul financiar, plata mai rapidă către furnizori, acces în timp real la informații despre situația financiara, precum și raportări legale mai precise și un proces mult mai rapid de rambursare a TVA-ului de către autorități.

DocProcess este o firmă românească înființată în anul 2005, care dezvoltă soluții de digitalizare în cloud pentru eficientizarea și automatizarea proceselor de achiziții, vânzări, logistice și financiar-contabile.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here