Google Romania vizata de verficarile Fiscul românesc a raportat un profit puțin peste 1 milion de lei in 2019

0
2175
servicii cloud

Google Bucharest SRL, filiala Google în România, inclusă înca din 2016 de Fisc pe lista companiilor din industria online investigate, continuă să raporteze un profit scazut, in comparatie cu cifra de afaceri înregistrând la Ministerul Finanțelor, pentru anul trecut, un bilanț ce prezintă un profit net de doar 1,3 milioane lei.

Anul trecut, pentru 2018, Google Bucharest a raportat un profit net ce depășește cu puțin 1 milion de lei, la  o cifra de afaceri de 20,6 milioane lei, nu cu mult peste rezultatele din anii anteriori, și  în condițiile în care câștigul prezentat până atunci nu depășea acest prag.

In 2019, Google Bucharest raportează o cifră de afaceri de 25,9 milioane lei și un profit de 1,3 milioane lei. Veniturile Google în Romania sunt estimate însă de specialisti la 75-100 milioane de euro anual, acestea fiind preponderent din publicitate.

Dragoș Doroș, anunta in 2016  din pozitia de sef al ANAF la acea vreme, că mai multe companii din industria online printre care Facebook si Google, ce sunt  nu înregistrate în România, sunt investigate de autoritățile de la București, în încercarea de a identifica veniturile realizate de acestea,  dar care nu sunt reflectate în declarații de impozite în România, pentru fi taxate corect.

Giganți din industriei IT, precum Google sau Facebook, vor primi o atenție sporită, urmând să fie administrați de către Direcția dedicată marilor contribuabili (DGAMC). Din pacate instabilitatea guvernelor din România, face ca un astfel de proiect  sa nu aiba nici coerenta si nici impact asupra respectivilor giganți. Google este presată de instituțiile de reglementare și de autoritățile guvernamentale ale unor state din toată lumea pentru că nu plătește taxe suficiente.

Facebook, Google, Amazon și alte companii din IT sunt criticate pentru că reduc nivelul taxelor prin înregistrarea profiturilor în state cu fiscalitate scăzută, indiferentde locul unde se fac aceste profituri. Astfel de practici  de “optimizare fiscal” sunt considerate de mulți specialisti drept incorecte si chiar la limita legii.

 Google Romania – Scurt istoric financiar

Google, parte a grupului Alphabet, anunța in  2017 că a transferat în 2016 suma de 15,9 miliarde de euro (19,2 miliarde dolari) într-o firmă paravan înregistrată în Insulele Bermude, pentru a economisi în anul respectiv taxe de cel puțin 3,7 miliarde de dolari, potrivit declarațiilor oficiale depuse de companie în Olanda.

Miniștrii Economiei și Finanțelor din Uniunea Europeană, in septembrie aceluiasi an, au decis să înceapă redactarea unor măsuri fiscale de impozitare diferită a marilor companii din domeniul tehnologiilor digitale, precum Google, Amazon, Facebook și Apple, și au cerut oficialilor Comisiei Europene să prezinte o propunere în acest sens.

În vara anului trecut, miniștrii de Finanțe din Grupul celor mai dezvoltate 20 de state ale lumii au convenit să stabilească reguli comune pentru eliminarea lacunelor legislative utilizate de companiile de tehnologie pentru a-și reduce taxele corporative.

Marea Britanie şi Franţa sunt printre cei mai vehemenţi susţinători ai propunerii de a taxa companiile mari de tehnologie care se concentrează pe îngreunarea transferării profitului în state cu fiscalitate scăzută şi intruducerea unui nivel mini de impozit.

Aceste state au intampinat opoziţia Statelor Unite, care şi-au exprimat îngrijorarea că firmele americane de internet sunt ţintite incorect într-o campanie amplă de actualizare a codului fiscal corporatist mondial.

Franța un printre primele  în materie de impozitare a GAFA (acronim desemnând Google, Amazon, Facebook și Apple) și altor companii multinaționale acuzate de evaziune fiscală. In iulie 2019, Parlamentul francez a adoptat definitiv introducerea unei taxe pentru giganții din domeniul Internetului.

Administrația SUA a reacționat, Trump anunțând recent măsuri de retorsiune vizând produse franceze în valoare de 1,3 miliarde de dolari, pentru a pedepsi Parisul deoarece a introdus taxe pentru giganții IT americani, dar momentan a înghețat aplicarea lor pentru a permite găsirea unei soluții pe calea negocierilor.

Discuţiile din G20 referitoare la schimbarea codului fiscal se concentrează pe doua directii.

Prima stabileşte ca o companie să fie taxată în ţara unde sunt vândute produsele sau serviciile, chiar dacă aceasta nu are o prezenţă fizică în ţara respectivă.

În cazul în care companiile vor găsi o soluţie pentru a înregistra profiturile în paradisuri fiscale sau în ţări cu fiscalitate scăzută, statele vor putea să aplice un impozit minim care vă fi stabilit în cadrul celei de-a doua directii.

Totusi un acord este încă dificil  de realizat din cauza dezbaterilor referitoare la definiţia comună a unei afaceri digitale şi a modului de distribuire a autorităţii fiscale între diferite ţări.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here