Andrei Dudoiu, CEO Seedblink: „Noi suntem un copil al pandemiei.”

0
702

Platforma de crowdfunding Seedblink lansa prima campanie in decembrie 2019. Pana in prezent, s-au derulat cu succes 43 de campanii, pentru care s-au strans peste 18 mil. euro.

Seedblink a obtinut o runda de finantare de 3 mil. euro si acum pregateste extinderea internationala. Pentru anul viitor sunt bugetate venituri de 3 mil. euro, o suta de noi companii listate iar numarul conturilor de investitori se asteapta sa ajunga la 30.000.

O discutie cu Andrei Dudoiu, co-fondator si CEO al platformei, in cadrul emisiunii NOCASH de la RadioDA.ro.

Sa ne lamurim cu „finantarea de la multime”

Conceptul original de crowdfunding este daca vreti, fac o comparatie cu ceva care s-a vehiculat si la noi pe vremuri, ”Dati un leu pentru Ateneu”. Cam asta descrie, in mare, idea originala a crowdfunding-ului. Adica o mare masa de oameni sa contribuie cu cate putin pentru un proiect, care poate fi unul social dar poate fi si pentru profit.”

De aici a deviat conceptul de equity crowdfunding. Adica o investitie in capitalul social al unei companii, al unui start-up de obicei, investitie prin care poti deveni actionar in acea companie, intr-o faza „early stage”.

In tot acest proces de equity crowdfunding, rolul Seedblink este de a facilita intalnirea cererii de finantare a startup-urilor cu oferta investitorilor de a se alatura acelor companii.

Reusim sa democratizam accesul investitorilor in ecosistemul de startup-uri tech in care altfel nu ai acces decat daca esti business angel sau un investitor atasat unui fond de tip Venture Capital.”

Seedblink urmareste doar start-up-urile din domeniul tech, acesta fiind un fel de criteriu de eligibilitate. Andrei Dudoiu explica de ce aceasta optiune:

„Investitorii apreciaza ca in acest domeniu, companiile au un model care poate deveni scalabil la nivel international sau chiar global.”

Context legislativ si de buAsiness regional

Seedblink a adaptat acest concept de equity-crowdfunding si crowdinvesting pentru Romania, care in acest moment nu are o legislatie specifica asa cum au SUA si Marea Britanie. Practic, compania si-a dezvoltat modelul de business pe baza unui proiect de regulament european.

„Norocul care a aparut in paralel cu startul Seedblink a fost ca la nivel european se pregatea o legislatie specifica. Practic, in aprilie anul trecut a aparut draft-ul de regulament european de crowdfunding care va intra in vigoare in toate tarile membre UE din noiembrie, in acest an. Platforma fiind foarte la inceput, noi am adaptat pe acel draft, care a fost foarte putin modificat in varianta sa finala.”

Poate tocmai din cauza inexistentei unui regulament in domeniu, la nivelul Europei nu sunt asa de multi jucatori.

„In zona asta a Europei, pana la Praga si la Varsovia nu exista platforme similare cu a noastra. Cele mai dezvoltate si mai relevante sunt de fapt in UK, dar care nu mai beneficiaza de pasaport european, odata cu Brexit-ul.  Ar trebui si ele sa se autorizeze in Europa ca sa poata derula operatiunile aici.”

Selectia si timpul de listare

„Acum avem echipa de vanzari care face scouting nu doar local ci, mai nou, si international. Echipa vine cu propuneri care ajung intr-un Comitet de listare in care se pun cap la cap toate informatiile si decidem daca compania respectiva este listabila pe Seedblink, sau o respingem sau amanam listarea pana va fi mai bine pregatita.”

„Am avut companii care au fost listabile din momentul in care am luat decizia in Comitetul de listare. A durat doua sau trei saptamani, recordul este undeva in zona asta. La extrema cealalta, am avut companii pe care le-am amanat si au revenit dupa sase luni la listare. Media este probabil undeva la o luna si jumatate-doua.”

Asculta NOCASH la RadioDA. Bogatia se invata!

Scenarii de exit

Valoarea unui tichet investitional este de 2500 euro sau multiplu de aceasta suma. Suma maxima a fost limitata la 15% din valoarea campaniei derulata prin Seedblink.

Din start trebuie spus ca o astfel de investitie este una pe termen lung si supusa unor riscuri, intrucat nimeni nu garanteaza performanta si succesul companiei listate. Experienta UK si USA, spune ca aceasta perioada de „capticvitate” a investitorului este in general de 5-6 ani. Pana la o eventuala listare la bursa a companiei, sunt totusi cateva scenarii in care investitorul isi poate fructifica mai devreme partile sociale / actiunile detinute.

De exemplu, ca investitor intr-o faza „early stage”, poti primi o oferta daca start-up-ul a evoluat si e interesant pentru o runda de finantare ulterioara. „De obicei, la serie B, C sau mai incolo, VC-ul care intra cu finantare vrea sa “curete” in sens pozitiv, sa faca o oferta de nerefuzat investitorilor dintr-o faza anterioara si atunci e monetizata investitia.

Un alt scenariu este existenta unui interes din partea unei corporatii sa achizitioneze start-up-ul respectiv intr-o faza care nu este neaparat matura dar pentru corporatia respectiva are sens sa faca achizitia si atunci va face o oferta catre actionari si poti sa faci exit si in acest fel.

La scenariile posibile de exit contribuie si Regulamentul european de crowdfunding care vine si cu o optiune interesanta pentru platformele de acest tip: afisarea cererii si ofertei pentru partile sociale sau actiunile companiilor listate anterior pe platforma respectiva.

„Se creeaza mugurii unei piete secundare in care noi ne gandim cum putem sa atasam la asta si o piata de tranzactionare cu un jucator autorizat pe acest tip de tranzactii. Dar este o discutie care este inca foarte la inceput. Vom vedea cand se implementeaza regulamentul cum va putea ea fi derulata.”

Ce urmeaza

Dudoiu spune ca platforma Seedblink a depasit 5.000 de conturi de investitori care urmaresc listarile si companiile propuse. „Doar o parte dintre ei au facut si investitii si ne bucuram ca mai mult de jumatate dintre cei care au investit au repetat investitia in alte companii.”

Pentru anul viitor insa, asteptarile sunt ca numarul investitorilor sa creasca la 30.000. Aceasta crestere se bazeaza pe extinderea internationala, asigurata de cele 3 mil. euro obtinute de Seedblink la ultima runda de finantare din iunie a.c..

Mai mult de 40% din acesti bani vor fi alocati catre dezvoltare, sales si marketing, tocmai pentru ca aici ne-am creat un vad interesant in piata locala iar acum miza pentru noi este sa exportam modelul in afara, la nivel international.”

Compania a inchis cu 208.000 euro in primul trimestru si are bugetate venituri de un milion de euro pentru acest an, 3 mil. euro anul viitor si 7 mil. euro in 2023.

Totul va depinde de ritmul listarilor de pe platforma, taxa aplicata sumelor atrase fiind principala sursa de venit.

„La anul, teoretic, planul nostru este sa ajungem la 60.000 de conturi de investitori, beneficiind de aceasta expansiune internationala.  Iar numarul de start-up-uri listate la nivel anual undeva sa atinga suta ca sa putem sustine veniturile bugetate.

Un lucru este cert: noul regulament european dedicat crowdfunding-ului, care va intra in vigoare din noiembrie a.c., va unifica toata legislatia europeana in domeniu. Dudoiu spune ca aceasta „ne va creea premisele sa putem deveni un jucator cu pasaport european.”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here