Educatia financiara este o limba straina pentru romani. Romania este pe ultimul loc din Europa la acest capitol

0
1844
educatia financiara

Educatia nu ne costa nimic, dar lipsa ei ne costa foarte mult” – Grigore Moisil

Vorbim din ce in ce mai des despre educatie financiara, insa statisticile nu arata foarte bine pentru tara noastra.

Conform unui studiu de acum doi ani realizat de Banca Mondiala la nivelul Uniunii Europene si prezentat in cadrul celei de a doua editii a European Money Week de ARB, a plasat Romania pe o pozitie codasa in materie de cunostinte financiare.

Din cele 143 de tari, doar 127 s-au calificat ca si raspunsuri, iar Romania cu un procentaj de 22%, a inregistrat ultimul loc in Europa.

„Avem nevoie de un nivel cat mai ridicat de educatie financiara” a spus Sergiu Oprescu, in cadrul seminarului „Noua paradigma la nivel european: consumatorul de servicii financiare, intre transparenta si riscuri”, in cadrul seriei de evenimente European Money Week.

In opinia sa, educatia financiara trebuie sa aiba o contributie substantiala in ocuparea fortei de munca, la cresterea economica si la reducerea excluziunii financiare si sociale.

Educatia financiara este un  mecanism pentru cresterea incluziunii financiare, dar in Romania incluziunea financiara se situeaza la nivelul de 60%, comparativ cu UE unde depaseste 90%.

O alta statistica negativa arata ca in ultimii 10 ani populatia activa a Romaniei s-a redus cu aproximativ 6 pp (puncte procentuale), iar estimarile arata ca pana in 2020, populatia cu varsta intre 20 si 64 de ani se va reduce cu inca aproximativ cu 4 pp.

„Ar trebui sa ne ingrijoreze acest lucru, pentru ca acestea sunt presiuni care sunt exercitate pe capitalul uman, vor afecta productivitatea muncii si cresterea economica in Romania”, a mentionat Oprescu.

Dintre obiectivele de indeplinit pana in 2020,un prim obiectiv este ca rata de participare a adultilor (25-64 ani) la procesul de invatare continua sa fie de cel putin 15%. Anul trecut, Romania avea un procentaj de doar 1,3%, comparativ cu nivelul Uniunii Europene unde media este de 10,7%.

Pana in 2020, procentul persoanelor cu varsta de 15 ani cu competente scazute de citire, matematica si stiinte exacte ar trebui sa fie mai mic de 15%. In anul 2012, inregistram 37,3% persoane sub 15 ani cu probleme legate de citire, 41% (matematica) si 37% (stiinte exacte). Comparativ cu media europeana (22%), suntem aproape la dublu.

„Este ingrijorator ca acum 5 ani de zile aproape 37% din persoanele de pana in 15 ani aveau competente scazute de citire”, a sustinut Oprescu.

Pana in 2020, proportia persoanelor de 30-34 de ani cu studii superioare ar trebui sa fie de cel putin 40%. In 2015, Romania avea aproximativ 26%, comparativ cu media europeana de 38,7%.

Abandonul scolar in urmatorii 4 ani ar trebui sa se inregisteze sub 10%. In ultimii 3 ani in Romania abandonul scolar a crescut de la 17,8% (2012) la 19,1% (2015).

Ultimul criteriu face referire la copiii intre 4 ani si cei cu varsta necesara pentru inscrierea obligatorie la scoala primara, si mai exact cel putin 95% dintre acestia trebuie sa beneficieze de educatie prescolara. In Romania acest procent atinge 86,4%, comparativ cu media UE de 94%.

„Dau aceste cifre ca sa ne mobilizam, dau aceste cifre ca sa ne dam seama ca avem un parcurs anevoios de facut si ca sa ne gandim cu totii ca ar trebui sa stabilim un proiect national de convergenta cu obiectivele pe care Uniunea Europeana la pune in clipa de fata catre tara noastra”, a conchis Oprescu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here