Aproximativ 60.000 de companii prezente în România, adică mai puțin de 10% din totalul firmelor active, vor dicta evoluția economiei in urmatorii zece ani

0
977

Aderarea la zona euro şi toate celelalte provocări inerente ale evoluţiei economice globale şi locale sunt principalele hopuri pe care companiile româneşti trebuie să le treacă pentru a rămâne pe piaţă şi peste zece ani. Florian Neagu, Florin Dragu şi Adrian Costeiu, specialişti ai Băncii Naţionale a României (BNR), au realizat un studiu în care au încercat să vadă câte companii din economie vor supravieţui în următorul deceniu.

Au fost identificate trei categorii de companii: cele care îşi desfăşoară activitatea neîntrerupt de două decenii, adică „veteranii economiei“, cele care sunt considerate a fi „elita economiei“, respectiv cele mai performante firme de la noi, şi cele care au capital majoritar de stat, instrumente aflate în mâna autorităţilor ce pot influenţa semnificativ evoluţia economică.

„Perspectiva asupra viitorului o căutăm cercetând trecutul“, se arată în studiu. Perioada luată în calcul este 1994 – 2015, interval pentru care există date suficiente referitoare la bilanţurile companiilor. Studiul a identificat 133.000 de companii care au activitate de cel puţin 15 ani, acesta fiind dublul duratei de viaţă medii a unei companii de la noi, de 7,5 ani. Mai puţin de jumătate dintre veterani, respectiv 52.500 sunt „în putere“, în timp ce restul se afă „în decădere“, adică firme care se menţin în activitate, dar cu rezultate în scădere.

Performanţele economice ale „veteranilor“ susţin posibilitatea de a face faţă şi provocărilor viitoare, adică vor fi parte din economie şi peste un deceniu. Există însă şi vulnerabilităţi. În primul rând, vorbim despre limitarea la graniţele ţării. În perioada 2005 – 2015 doar 134 de astfel de companii au realizat investiţii străine directe în statele din regiune, iar valoarea cumulată a acestora este sub cea a societăţilor din Bulgaria, Republica Cehă sau Polonia. În perspectiva tendinţelor protecţioniste locale din fiecare stat, apare posibilitatea ca extinderea pe viitor să fie mult mai greoaie.

La capitolul „elite“ studiul identifică 13.100 companii, adică 2,1% din totalul de 608.000 firme active înregistrate în 2015, dar care generează 41% din valoarea brută adăugată în economie. O problemă în această categorie de companii este faptul că majoritatea au activitate în zona de tehnologie redusă sau medie, adică în zona de calitate mai redusă, ceea ce limitează şi posibilitatea de creştere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here