După transferul contribuţiilor de la angajator la angajat, Guvernul lucrează la o ordonanţă de urgenţă prin care va da ajutor de stat angajatorilor din sectorul IT, pentru ca aceştia să acopere costurile angajaţilor din domeniu

0
738

Ministrul Finanţelor Publice, Ionuţ Mişa, susţine că Ordonanţa va fi discutată în şedinţa de Guvern de săptămâna viitoare.

„Se lucrează la ordonanţa de urgenţă, astfel încât să se dea o schemă de ajutor de stat care să acopere integral costurile angajatorilor care funcţionează în domeniul IT. Aceasta se va adresa companiilor care au angajaţi IT-işti şi care ar trebui să plătească nişte costuri suplimentare de 8,5%. Am luat noi o marjă ca să fim siguri că acoperim integral toate costurile companiilor, ca să nu fie niciun cost suplimentar datorită transferului contribuţiilor. O să explicăm şi mecanismul, astfel încât fiecare dintre angajatori să facă solicitarea şi să primească diferenţa de bani pe care altfel ar fi trebuit să o suporte din bugetul propriu. Nu cred că vom reuşi să intrăm cu ea în şedinţa de Guvern  din 20 decembrie, dar în următoarea, cu certitudine”, a declarat Mişa, la Palatul Parlamentului.

Angajaţii din sectorul IT sunt printre angajaţii afectaţi de transferul contribuţiilor de la angajator la angajat. Fiind scutiţi de impozitul pe venit, pentru  ei nu poate fi compensată majorarea procentului contribuţiilor sociale, deci o povară fiscală mai mare, chiar dacă angajatorii majorează salariul brut. Pentru toţi ceilalţi, scăderea impozitului de la 16% la 10% compensează majorarea procentului contribuţiilor sociale.

Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliul Fiscal, explică: „Practic avem o reducere a impozitului pe venit de la 16% la 10%, care este compensată de o creştere a sarcinii fiscale la contribuţii. Deşi contribuţiile scad ca şi cotă cu 2 puncte procentuale, ele se aplică la o bază mai mare. De fapt povara fiscală creşte din contribuţii şi compensează practic reducerea poverii fiscale din reducerea impozitului pe venit. La cei care au impozit pe venit deja zero, nu mai există element de compensare a poverii fiscale crescute la CAS. Acolo, fie angajatorul ca să menţină netul îşi creşte costul total salarial, dacă vrea, fie îşi păstrează costul total salarial, iarăşi dacă vrea, şi scade netul”.

Deloitte România ilustrează un calcul care arată în mod clar o scădere a salariilor pentru aceste categorii de angajaţi, indiferent de ce vor face angajatorii: „De exemplu, dacă facem calculul pentru un salariu mediu brut pe economie de 3.131 lei, observăm că, după ce vor intra în vigoare modificările anunţate prin proiect, scăderea va fi de 6,3%. În cazul în care angajatorul nu va agrea majorarea valorii brute pentru a absorbi efectul creşterii contribuţiilor, reducerea la salariul net pentru aceste categorii va fi de 22,1%”.

Patronii din IT: Varianta Guvernului cu ajutoarele de stat nu este posibilă

Asociaţia Patronală a Industriei de Software şi Servicii spune că ajutoarele de stat nu sunt o rezolvare posibilă pentru problema creşterii costurilor firmelor din IT odată cu mutarea contribuţiilor de la angajator la angajat, după ce ministrul Finanţelor a anunţat că lucrează la o ordonanţă de urgenţă privind un ajutor de stat care să acopere aceste costuri.

 Din mai multe puncte de vedere nu credem că este viabilă varianta propusă de Ministrul Mişa, de a acorda ajutoare de stat firmelor din IT pentru a rezolva această problemă. În primul rând noi nu solicităm ajutoare de stat. Apoi, ajutoarele respective presupun foarte multă birocraţie – aplicarea pentru astfel de fonduri, tot ce înseamnă absobţia lor, volumul lor este insuficient. Ce se întâmplă cu firmele care au aplicat deja pentru astfel de ajutoare? Cum am putea să primim o astfel de decizie la nivel european pentru a primi ajutoare de felul acesta? Nu pare o soluţie bună. Nu vrem ajutoare, vrem predictibilitate” – spune Alexandru Lapuşan, vicepreşedinte ANIS şi director al firmei de IT, Zitec.

Reprezentantul ANIS mai atrage atenţia că valoarea ajutoarelor care pot fi accesate de firme este foarte mică. „Ajutoarele de minimis sunt de 200.000 de euro pentru 3 ani. Pentru cine rezolva problema? Punctual pentru câteva firme, probabil. În niciun caz pentru industrie. Aceşti bani ar trebui lăsaţi pentru ce sunt ei făcuţi să fie”, a mai adăugat Alexandru Lapuşan.

Asociaţia a mai anunţat că primul efect al modificărilor aduse recent la Codul Fiscal privind taxarea salariilor ”vor fi resimțit de la 1 ianuarie 2018 de cei peste 35.000 de angajați care pot pierde 3.000.000 euro lunar ca urmare a modificării legislației.”

În plus, creșterea solidă de 15% a cifrei de afaceri din sector de anul acesta, precum și depășirea pragului de venituri de 4 miliarde Euro nu se mai pot repeta și în 2018, în condițiile actuale. Din păcate, modificările recente în plan fiscal forțează evaluări interne ale companiilor, indiferent de modelul de business sau dimensiunea companiei, care arată perspective de creștere în staționare sau chiar în scădere, sub presiunea dificultăților de recrutare și a creșterii costurilor cu forța de muncă.

Lipsa de predictibilitate în plan fiscal și măsurile contradictorii asumate la nivel guvernamental conduc către un prognostic general rezervat pentru evoluția industriei tech în 2018, iar perspectivele pe termen mediu și lung sunt serios afectate. De asemenea, modificările fiscale aplicabile într-un termen foarte scurt influențează negativ și oportunitățile de dezvoltare a industriei locale.

„În mijlocul revoluției digitale, România încearcă să capete o poziție fruntașă, confirmată în 2017 de câteva tranzacții importante pe plan internațional, precum achizițiile Vector Watch de către Fitbit și Clever Taxi de către mytaxi, dar și investițiile anunțate pentru UiPath și Bitdefender. Țara noastră are șansa de a multiplica astfel de povești de succes, dar nu o va putea face fără baze solide și predictibilitate”, spune Teodor Blidăruș, președintele ANIS.

 

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ