DP World Constanța are în derulare o investiție de peste 70 de milioane de euro în Portul Constanța, o investiție unică din mai multe puncte de vedere.
Cosmin Cârstea, CEO al companiei, a prezentat miercuri, într-o conferință de presă organizată la fața locului, stadiul lucrărilor și importanța noului terminal.
Proiectul este în derulare. A început în luna mai și trebuie finalizat, conform contractului, în decembrie 2023. Lucrările decurg conform planului. Rata de progres este la circa 30%. Terminalul se va preda pe bucăți, primele dintre ele chiar în primăvara anului viitor. Asta dacă ține și iarna cu constructorul și vremea este mai blândă.
Noul terminal va avea 16 hectare, din care circa șapte sunt destinate unui terminal RORO, de care Portul Constanța are mare nevoie.
„Acesta va deservi fluxuri de mărfuri care vor veni din Turcia, traversând Marea Neagră, dar și din Georgia. Aceste fluxuri de mărfuri se vor opri nu doar în România și în țările vecine nouă, dar ajung până în Austria, Germania, deci în centrul Europei și dincolo de el.
Asta ne spune un lucru, că pentru prima dată în istoria noastră modernă de operare în portul Constanța, acest port este situat acum pe două fluxuri majore ale comerțului. Avem fluxul care vine pe coridor maritim din Asia, din Oceanul Pacific, traversează Oceanul Indian până în Marea Neagră. Este un flux tradițional, avem vapoare care vin săptămânal de acolo, din Far East, cum spunem noi, China și Coreea. Mai nou, observăm că sunt fluxuri de mărfuri care vin tot din China, dar vin pe coridorul de mărfuri pe care noi îl denumim „Drumul mătăsii”, coridorul de mijloc. Mărfurile vin din China, Kazahstan, terestru, traversează Marea Caspică, ajung în Azerbaidjan, de aici ajung feroviar până în Georgia, iar de acolo se încarcă pe nave care ajung la noi. Avem deja sute de containere care s-au descărcat deja și care s-au încărcat, pentru că vorbim despre fluxuri de import și de export pentru spațiul european.
Acest lucru ne onorează pe noi, Portul Constanța, și ne dăm seama că într-adevăr se confirmă statutul portului nostru, al terminalului nostru, de poartă de intrare, poarta de est, prin care fluxurile comerciale ajung în Europa sau pleacă din Europa.”, a declarat CEO-ul DP World Constanța.
Cosmin Cârtea a precizat că terminalul RORO va deservi fluxuri din Turcia și din Georgia pentru Europa. Turcia livrează marfă pentru mai multe industrii din Europa, de la subansamble auto la fructe. Producătorii rutieri de acolo au însă impusă o limită maximă de TIR-uri pe care o pot scoate zilnic pe șosele. Cu sau fără era, granița dintre Turcia și Bulgaria e plină de autotrenuri care așteaptă și două zile la coadă. Beneficiarii mărfurilor nu au răbdare.
Dar dacă ai putea face acest drum de două – trei zile mai repede, în circa opt ore, mai ieftin și mult mai puțin poluant?
Pare prea frumos ca să fie adevărat, dar exact asta propune DP World Constanța. O linie directă între Portul Karasu, Turcia, și Portul Constanța, la noul terminal RORO.
Ca totul să meargă ceas, noul terminal va avea și o „armă secretă”. Un scaner cu tehnologie ultramodernă, așa cum mai au numai porturile Hamburg și Rotterdam, unele din cele mai mari din lume.
„Este o tehnologie americană, iar scanerul este de tip drive-through. În câteva minute de la descărcarea mărfii de pe vapor, autoritățile vor avea informația necesară în ceea ce privește controlul fizic, analiza de risc. Asta înseamnă că vom fi un terminal mult mai eficient, pentru că din momentul descărcării mărfii de la navă, informația furnizată de scaner ajunge la autorități și acestea pot lua decizia de eliberare a mărfii. Vorbim de câteva ore. Ne propunem ca acest scaner să ne ajute să eliberăm mărfurile, de la descărcarea de la vapor până la ieșirea din portul Constanța în câteva ore. În cel mult 6, ideal ar fi în 3 sau 4. DP World a făcut teste în ultimii ani. Acum durează chiar și două zile până marfa iese din port. Conducerea DP World a creat un grup de lucru cu autoritățile responsabile pentru a fi atins acest prag de 3 – 6 ore. Standardul european este de 4 ore. Credem că vom fi capabili să scoatem mărfurile în șase ore.”, a afirma Cosmin Cârstea.
Și acum există scanere, ale Administrației Porturilor Maritime și ale Poliției de Frontieră. Ele reușesc însă să scaneze circa 4 – 6 containere pe oră. Scanerul DP World va putea scana 70 de oră.
Investiția va depăși 70 de milioane de euro. Banii vin din fonduri europene atrase direct de DP World Constanța, circa 45 de milioane de euro, și din fonduri proprii.
„Vrem să începem să preluăm bucăți din terminal din luna aprilie 2023. Din cele 16 hectare, circa 7 vor fi dedicate activităților de RORO, restul platformei putând fi folosită și pentru containere, și pentru mărfuri agabaritice sau alte tipuri de mărfuri. Este un proiect unic, fără precedent. Vor fi fluxuri cu nave noi care nu au mai fost constant în portul Constanța de foarte, foarte multă vreme.”, a subliniat CEO-ul DP World.
De aici, compania propune care mărfurile să fie transportate pe cale ferată electrificată până în centrul Europei.
Cifre investiție:
- Valoare cumulată a investiției – circa 75 milioane USD
- Sursa: – Fonduri proprii și granturi europene
- Nr. locuri de muncă create:
- Direct – 30 în primă fază. 50 în faza 2, când vor crește volumele.
- Indirect – câteva sute (prin optimizările care vor fi oferite întregului lanț de aprovizionare, de la companiile de transport la retaileri.)
- Investiții cumulate DP World în România în ultimii 18 ani – estimativ 120 milioane USD
- Nr. actual angajați DP World în România – estimativ 600
Terminale noi DP World Constanța
Cifre Tehnice ale noilor terminale:
- Suprafață – 7 ha. RORO, 4,4 ha. terminal cargo
- Dană dedicată RORO de 400 ml cu adâncime de -16m
- Dană dedicată terminal proiect cargo de 400 ml cu adâncime de -16m
- Clădire de birouri cu spații dedicate autorităților de control
- Potențialul operațional, capacitate:
- Capacitate terminal: 400 de sloturi de parcare camioane (200 intrare și 200 ieșire)
- Volume anuale: 45,000 unități în prima faza – până la 80,000 de unități pe an în faza 2
Lansare proiect:
- Începerea operațiunilor – prima jumătate a 2023
- Iulie-septembrie 2023 – finalizarea completă a lucrărilor de construcție
Terminalul RO-RO
Ce înseamnă RORO?
- RORO vine de la Roll-On, Roll-Off, adică modul de încărcare/descărcare al navei. Practic, marfa (camioanele și semiremorcile) intră și ies pe roți în navă. În cazul semiremorcilor sunt folosite capete tractor care se cuplează la remorcă și o tractează în/din navă.
- Operațiunile RORO sunt privite ca fiind printre cele mai puțin costisitoare (din perspectiva clientului final) pentru că nu implică folosirea echipamentelor de manipulare. Pentru aceste operațiuni nu este nevoie de macarale ci doar de capete tractor care să încarce/descarce semiremorcile în/din navă.
- Importanță: Comerțul internațional din regiunile riverane mării negre și UE – deservit de sute de mii de camioane. Leagă Turcia de Europa Centrală și de Est.
Serviciile furnizate de noul terminal:
- Descărcare-încărcare: camioane, semiremorci, echipamente industriale pe roți, autovehicule, pasageri dacă e cazul
- Control documente, atât la intrarea în țară cât și la ieșire
- Parcări separate pentru fluxurile de import și de export
- Afișare digitală pentru fiecare zonă de terminal
- Posibilitatea de scanare a unităților care intră în țară (containere, camioane, semiremorci etc)
- Posibilitatea de încarcare semiremorci pe vagoane și expedierea trenurilor către destinații din vestul României, dar și către țări precum: Germania, Italia, Polonia, Ungaria, Austria
Potențiali clienți:
- Companiile care au activități de import/export din zona automotive, industria alimentară, retail (lanțurile de supermarketuri, brandurile din zona bunurilor de larg consum etc.), companiile de transport.
- Importatorii de legume fructe, din România & Europa de vest
- Companii de import export, din România & Europa de Vest
- Fabrici și zone industriale din România care folosesc materie primă din Turcia, pentru început – urmând să fie accesat și de piețe precum Georgia & țările de la Marea Caspică
- Companii producătoare de autovehicule, de exemplu Ford și Renault.
Terminalul Cargo
- Este conceput pentru încărcarea/descărcarea mărfurilor agabaritice, care au volum și greutate mari. Spre deosebire de celelalte terminale portuare (containere, mărfuri generale, cereale, RORO etc.) care manipulează mărfuri omogene din punctul de vedere al formei și greutății, terminalele project cargo manipulează mărfuri neomogene, cu forme, volume și greutăți variate. Cea mai mare provocare la un asemenea terminal o reprezintă capacitatea de stocare deoarece aceste mărfuri au deseori greutăți care depășesc limita maximă admisă de presiune/mp a platformelor terminalului.
- Terminalul aflat în construcție permite presiuni de până la 22/tone/mp ceea ce este dublul celei mai puternice platforme existente în Portul Constanța, care permite până la 11 tone/mp.
- Este primul de acest fel din România – va permite manipularea unor obiecte cu volume de până în 1.000 tone.
- Deschide piața Portului Constanța către segmente de clienți noi (industria petrolieră Off-shore, industria energetică etc.)
- Special pentru acest proiect, Dp World Constanța dezvoltă un sistem al terminalului care va reuni pe o singură platformă digitală toți actorii implicați în formalitățile de tranzit prin port a camioanelor și semiremorcilor.
Avantaje:
- Informații în timp real oferite clienților
- Facilitarea operațiunilor vamale
- Viteză de logistică
- Proces simplu și rapid de plasare a comenzilor
- Execuția rapidă a comenzilor
- Terminal dotat cu primul scaner de tip drive through din România, cu capacitate de scanare de până la 70 de unități/oră față de 4 unități/oră capacitatea celui existent la ora actuală, aflat în operațiunea autorității vamale.
Terminal DP World, sustenabilitate și investiții pe termen lung
DP World este o companie care angajează peste 100.000 de oameni în peste 70 de țări.
În Portul Constanța operează cel mai mare terminal maritim de la Marea Neagră, cu o echipă de aproximativ 600 de oameni care au procesat până acum peste 6.000 de nave de transport.
Terminalul DP World din Constanța – model pentru regiunea Mării Negre în privința eficienței și siguranței operațiunilor portuare. În primele 6 luni s-a clasat pe locul 1 în ceea ce privește volumul de trafic realizat dintre toate terminalele maritime din Marea Neagră.
Cu peste 20.000 de trenuri de transport containere procesate până acum, DP World este un lider în domeniul operării și logisticii transporturilor containerizate în România.
La capacitate maximă, terminalul DP World din Constanța poate procesa 1.000.000 de containere / an.