Dibaciul Iulian Stanciu, artizanul pierderilor uriaşe ale Emag, duce în gard şi Atelierele Pegas

1
6923

Citeam în urmă cu vreo două-trei săptămâni că Altex a decis să iasă de pe platforma Emag. Comentatorii apreciau această mişcare ca fiind una excelentă şi ca pe un semn că aroganţa şi şantajul Emag a ajuns la cote uriaşe. De precizat este că Altex nu este singura companie serioasă care a luat această decizie.

Mulţi sunt cei care spun că, în acest moment există un fel de blocaj media în favoarea companiei Emag, în sensul că aceasta ar fi cumpărat mare parte dintre publicaţii şi bloggeri pentru a se asigura că opiniile negative nu vor mai ajunge în piaţă.

Deţinut de grupul sud-african Naspers, care mai are în portofoliu companiile OLX, Autovit şi Storia, Emag aspiră să devină un „Amazon de România” făcând eforturi uriaşe şi cheltuind sume ameţitoare pentru a-şi impune supremaţia şi pentru a controla comerţul online. În acest sens, în urmă cu câţiva ani, Emag a pus la dispoziţia vânzătorilor un marketplace. Generos demers, dacă nu ar fi avut un substrat care ulterior s-a transformat într-un adevărat şantaj la adresa celor care îşi vând produsele folosind platformă. Ademeniţi să se listeze pe marketplace, prin toate mijloacele posibile, odată ajunşi acolo, oamenilor li s-a cerut un comision de 17% din valoarea vânzării lucru care a impactat direct preţul către clientul final.

Pentru Emag această situaţie este perfectă. Pe de o parte prin comisionul perceput face bani pe marfa vânzătorilor iar pe de altă parte poate să vadă, pe platformă, care sunt cele mai bine vândute produse. De aici până la a realiza propriile importuri cu care să-i concureze pe naivii care s-au listat pe marketplace, nu a mai fost decât un pas. Baza de date pe care şi-au creat-o le spune totul, de la cerere, structura masei de cumpărători, preferinţe, tendinţe, într-un cuvânt totul. Prin jocul murdar pe care-l practică, Emag influenţează piaţa, negativ şi drastic, mărind preţurile artificial prin intervenţiile şi pretenţiile sale dar acesta nu mai este un secret, pentru nimeni mai ales când te gândeşti că la conducerea acestuia se află un personaj la fel de insalubru, asesoftianul Iulian Stanciu, prieten al celebrului Sebastian Ghiţă.

Cu toată dibăcia sa în a-i jecmăni pe alţii, Stanciu este pe minus… În fiecare an! Sincer, nu înţeleg cum sunt digerate aceste pierderi de sud-africanii de la Naspers. Iată cum au evoluat pierderile companiei S.C. Dante Internaţional SA, care deţine platforma Emag, în ultimii ani: în 2013, -6.969.880 lei, 2014, -58.328.391 lei, 2015, -119.229.377 lei, 2016, -85.340.985 lei, 2017, – 111.281.112, iar anul trecut, în 2018, -44.744.358 lei.

Anul trecut, producătorul de biciclete Atelierele Pegas, care aparţine tot lui Iulian Stanciu anunţa, pentru vara 2019, lansarea sistemului de închiriere de biciclete Ape Rider. Foarte frumos numai că şi acest proiect a fost un fiasco. Vara este pe sfârşite iar justificarea găsită este că au fost împiedicaţi de „probleme legale”. Care or fi fost respectivele probleme nu ştim încă dar cert este că s-a înregistrată o nou pierdere de aproximativ 3.000.000 lei, o nimica toată în comparaţie cu cele de la Emag.

La finele anului trecut nici Atelierele Pegas nu se simţeau prea bine, înregistrând pierderi în valoare de 6.903.140 lei la o cifră de afaceri de 12.640.279 lei. O fi şi ăsta vreun tip de business de care nu am auzit noi şi din acest motiv nu reuşim să îl înţelegem, fiind mult prea obsedaţi de cifre.

Cert este un lucru… Stanciu reuşeşte să îmbrobodească pe toată lumea, din moment ce rezistă în pofida uriaşelor pierderi. Până la urmă verifică cineva cum reuşeşte, ca să aflăm şi noi?

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here