Crizele, oportunitati naturale pentru marile afaceri

sequoia

În California există  acei copaci uriași, Sequoia, care nu doar  ca supraviețuiesc incendiilor devastatoare de pădure, dar și prospera dupa acestea. Incendiile forestiere nu afectează acești copaci uriași, dar ucid tufele si arborii mai mici care concurează cu copacii pentru apă și alte resurse din sol.

La fel ca si Sequoia, marile companiile sunt avantajate de dezastrele economice sau perioadele de criza. Nu doar că supraviețuiesc recesiunilor, dar și prospera imediat dupa aceste perioade, deoarece concurenții lor mai slabi dispar și furnizorii sunt storsi de resurse.

În perioada Depresiunii îndelungate din SUA (1873–96) au fost fondate marile companii, inclusiv precursorii GE, IBM și AT&T. Standard Oil [mama marilor companii petroliere din prezent] a prosperat în acea epocă.

În timpul Marii Crize din anii 30 numeroase companii mari de astazi au fost fondate. Walt Disney si HP sunt doar doua exemple elocvente.

În anii 70 a avut loc criza petrolului, când economia mondiala a cunoscut una din cele mai mari rate ale inflatiei. În acea perioada se fondau companii precum Apple, FedEx sau Microsoft, astazi giganti ce au impact enorm în economia mondiala.

Au venit anii 90 cu celebra bula .com, cand companiile din online au picat din cauza speculatiilor excesive pe bursa, acestea fiind de fapt supraapreciate puternic la acel moment.

Si ghici, ce mari companii s-au lansat în acea criza: Google si Amazon – cele mai de succes companii din online în acest moment!

Venind mai aproape de prezent, criza din 2008 -2009 a dat nastere unor companii care astazi sunt pe cale sa revolutioneze modul în care traim si în care privim proprietatea. Uber, Airbnb, Dropbox și o mulțime de start-up-uri înfloritoare au fost fondate în jurul crizei financiare din 2008.

Citeste si  57% dintre companiile prezente în România nu dețin prezența online

Crizele aduc o mai mare disciplină în cheltuieli. În perioadele de prosperitate, companiile tind să depășească bugetele si sa devina nesabuite cu cheltuirea banilor.

Criza ajută companiile să angajeze talente de top – combustibilul rachetelor pentru un progres accelerat. În perioade de prosperitate, angajarea talentului este grea, deoarece toată lumea aruncă bani la ei.

Criza ucide o mulțime de companii slabe, ceea ce duce la o consolidare a pieței și la o mai bună stabilitate a prețului pentru companiile mai puternice. Google în căutari online și Amazon în comerț electronic au supraviețuit accidentului dotcom din 2000 și au putut să aibă aproape monopoluri pe piețele lor respective.

Criza obligă clienții să își rupă status quo-ul și să caute alternative. Momentele bune nu sunt vremurile pentru a face o companie să schimbe ceea ce fac. Astfel, în perioadele bune companiile tind să cumpere de la întreprinderi mari și sigure.

În perioadele disperate, clienții tind să experimenteze alternative mai ieftine pentru reducerea costurilor – așa se face că producătorii de computere au ademenit companii care se confruntau cu o inflație masivă la sfârșitul anilor ’70 – începutul anilor ’80.

Netflix a prosperat în criza financiară post-2008, când consumatorii au întrerupt vizitele de cinema și au optat pentru o opțiune mai ieftină pentru divertisment acasă.

În timp ce finanțarea este grea în timpul crizei, capitalul trebuie să își găsească  drum spre casă cumva, iar lumea este încă înundata cu mulți bani.

În timp ce investitorii ar putea rămâne pe margine câteva luni pâna la un an, mai devreme sau mai târziu, aceștia vor intra din nou în joc, iar puținele companii ramase la masa vor fi singurele opțiuni în acel moment pentru a-și creste capitalul.

Citeste si  57% dintre companiile prezente în România nu dețin prezența online

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here