Afaceri Cum Laude

0
3824
Afaceri Cum Laude

Într-un timp al veleitarismului confundat cu aspirația și al iluziei cultivate în sensul că motivația rezolvă orice, pragmatismul și profesionalismul unui demers cum este studiul Most Loved Employers pot să aducă o doză de obiectivitate în relațiile de pe piața muncii. Realizat de compania pentru cercetare de piață Mercury Research la inițiativa lansată de Inspire Group, „jucător activ și creativ în industria serviciilor de promovare a imaginii angajatorilor”, studiul îi ajută pe aceștia „să înțeleagă așteptările potențialilor angajați, punctele forte și punctele slabe și să-și construiască în mod informat un brand de angajator de succes”.

În sens larg, oferă o imagine a pieței muncii din România, văzută din perspectiva salariaților, după criterii precum: cei mai cunoscuți angajatori de pe piața locală, industriile din România cu cea mai mare notorietate în rândul forței de muncă, beneficiile care contează ca atracție pentru prima angajare și cele care ar atrage determinând renunțarea la actualul loc de muncă, așteptările salariale medii la primul contact cu piața muncii, canalele de comunicare preferate de angajați în relația cu angajatorii.

Tehnic vorbind, „este un studiu de piață de employer branding extern, calitativ și cantitativ”. Metoda de realizare este interviul online. Eșantionul respondenților, după cum îl caracterizează autorii cercetării, „este format din persoane cu vârste cuprinse între 19 și 45 de ani, cu un nivel mediu sau înalt de studii finalizate, din toate domeniile existente în piața din România”. Pe această cale, în ediția 2015, ale cărei rezultate tocmai au fost anunțate, s-au obținut informații relevante privind 178 de companii, din 16 industrii.

Cum se vad angajatorii

Sub aspectul notorietății, studiul arată că angajatorii cei mai cunoscuți de către subiecți sunt, în ordine, companiile RCS-RDS, Kaufland, Avon Cosmetics România, Lidl, Orange România, Vodafone România, McDonald’s România, Carrefour România, Telekom România, FAN Courier.

Ca locuri de angajare dorite, cel mai mult sunt indicate Google România, Microsoft România, Mercedes Benz România, urmate de BMW Group, Deloitte România, Dell, IBM România, SAP România, Porsche Finance Group România, Continental AG.

Ce se cauta de fapt?Most wanted list

Domeniul de lucru cel mai des invocat ca dorință de angajare este cel de IT, pe care trei sferturi (73%) dintre cei chestionați îl indică în primul rând. Ponderea este în creștere față de cea înregistrată acum 2 ani (67%), la ediția precedentă a studiului. Practic, staționar în raport cu același moment 2013 se menține interesul pentru următoarele două sectoare economice nominalizate ca atractive în măsură importantă: auto (68%, față de 67%) și energie și industrie (54%, față de 56%). Scăderi semnificative de atracție de la o ediție la alta a studiului înregistrează domenii cum sunt tehnologie și servicii/producție (47% în 2015, de la 65% în 2013), bunuri de consum cu mișcare rapidă (FMCG – Fast Moving Consumer Goods, 45%, de la 58%), centre operaționale/BPO (44%, de la 66%). Cel mai scăzut interes, ca destinație de angajare, îl provoacă, și în 2015, agricultura, construcțiile și asigurările, acest din urmă domeniu, cu o diminuare la jumătate a atracției, de la 29% în 2013, la 14% acum.

In viziunea angajatorului cel mai mult conteaza salariul

Asa cum s a mentionat in acest articol publicat si in revista Economistul in februarie anul curent În alegerea angajatorului, cel mai mult contează salariul – de departe, după cum arată studiul, chiar în creștere, de la o ediție la alta: 13,4%, față de 11,6%. În creștere ușoară, ca influență asupra deciziei, se arată și următoarele criterii, poziționate conform opiniei intervievaților: siguranța locului de muncă (8,2%, de la 7,8%) și respectarea contractului (7,7%, de la 7,5%). Beneficiile extrasalariale devin ceva mai importante decât oportunitățile de promovare. Pe aceeași linie, securitatea și protecția muncii devansează, în 2015, între criteriile de opțiune, programele de training și instruire și succesul pe piață al companiei. În cea mai mică măsură, respondenții indică drept semnificative pentru alegerea ca loc de muncă statutul multinațional al companiei (2,8%), fabricarea unor produse care „fac diferența” pe piață (2,4%), implicarea în programe CSR (2,1%).

Așteptările salariale medii ale candidaților la angajare fără experiență (entry-level) rezultă din studiu a fi situate la 1.631 lei, de unde acum 2 ani fuseseră la 1.283 lei. 40% dintre cei chestionați s-ar angaja cu un salariu încadrat undeva la 1.500 lei.

Atracția decisivă pentru angajare la un alt loc de muncă ar exercita-o creșterea salarială, estimată în urma sondajului la o medie de 37%. Rămânerea în actuala poziție, ca și o eventuală plecare ar fi determinate în cea mai mare măsură de beneficii precum: bonusuri de performanță, al treisprezecelea salariu, tichete de masă, asigurarea prânzului, timp de lucru flexibil.

Același studiu arată că aspiranții la un loc de muncă preferă să comunice online cu potențialii angajatori. Căutarea efectivă a unui job rezultă că se face prin accesarea atât a site-urilor de profil, cât și a celor de prezentare a firmelor economice.

La rândul lor, angajatorii pot solicita companiei Mercury Research elaborarea de rapoarte personalizate, cu informații, recomandări, factori determinanți, direcții de acțiune etc., pentru creșterea nivelului de notorietate și atractivitate a brandului de angajator.

Cum se dezvolta industria de  HR

În contextul lansării rezultatelor pe 2015 ale studiului Most Loved Employers, Alina Anghel, Business Development Manager, Inspire Group, apreciază că acest studiu „demonstrează noua dimensiune a departamentelor de HR, care nu mai au doar o funcție de suport. Cu ajutorul instrumentului Most Loved Employers, profesioniștii în resurse umane au la dispoziție informații relevante pentru a realiza planuri de marketing de angajator cu obiective clar definite. Oferind departamentelor de resurse umane mai mult decât o funcție de suport, contribuim la dezvoltarea industriei de servicii de HR din România.”

Ioan Simu, director general, Mercury Research, conchide că marketingul de angajator poate să asigure atragerea angajaților potriviți în procesul de recrutare, ca o contracarare a lipsei de resurse umane, care restrânge profitabilitatea firmelor.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here