Guvernul va aloca 250 de milioane de lei instalarii de staţii pentru încărcarea maşinilor electrice

0
269

Guvernul are în vedere un Memorandum privind o schemă de sprijin de 250 de milioane de lei pentru instalarea unor staţii de încărcare, pe şoselele din România şi în oraşe.

Potrivit Memorandumului, schema îşi va înceta aplicabilitatea la 31.12.2025. Perioada în care pot fi selectaţi beneficiarii şi în care se pot semna contractele de finanţare nerambursabilă este de la aprobarea schemei până la 31 decembrie 2025.

Plăţile în cadrul contractelor se pot efectua până la 31 decembrie 2027.

„Instalarea staţiilor de încărcare pentru vehicule electrice nu s-a dovedit a fi o activitate economică profitabilă, având în vedere că, la momentul de faţă, doar 1200 de vehicule electrice sunt înmatriculate în România (conform Registrului Auto Român)”, se arată în document.

Potrivit acestuia, programul destinat dezvoltării infrastructurii de încărcare, lansat de Administraţia Fondului pentru Mediu în cadrul unei scheme de minimis, a prezentat interes redus, dat fiind pragul de 200.000 de euro, care a fost perceput ca o piedică în dezvoltarea infrastructurii de reîncărcare, având în vedere costurile prohibitive ale echipamentelor.

Astfel, ţinând cont de numărul mic de autovehicule electrice, cererea redusă de alimentare cu energie nu ar susţine amortizarea eventualelor investiţii, într-o perioadă acceptabilă din punct de vedere economic, precizează Executivul.

„Prin urmare, dezvoltarea infrastructurii respective trebuie susţinută până când numărul vehiculelor electrice atinge un prag critic, Administraţia Fondului pentru Mediu susţinând în paralel achiziţionarea de vehicule electrice, acordând o subvenţie de până la 10.000 de euro/vehicul electric, prin programul cunoscut sub numele de „Rabla Plus”.

În completarea informaţiilor de mai sus, Guvernul precizează că deficitul de finanţare pentru asemenea investiţii este de 90%, luând în considerare o rată rezonabilă de profitabilitate de 10%, dar ţinând cont de ratele mari de risc şi volatilitate pe care această investiţie le implică (care ar face ca rata de profit menţionată să nu fie suficient de atractivă).

Din informaţiile pe surse, aceste investiţii nu s-ar încadra pentru împrumuturi bancare din cauza faptului că nu ar îndeplini criteriile minime de solvabilitate/sustenabilitate, dar şi eventualele garanţii necesare pentru a primi un credit.

În concluzie, în situaţia în care nu este dezvoltat un plan de investiţii care să se demonstreze viabil la nivelul fiecărui stat membru UE, ajutorul de stat sub formă de grant rămâne singurul instrument capabil să contribuie la dezvoltarea unei reţele de încărcare la nivel naţional”, se arată în document.

Distribuţia punctelor de reîncărcare va fi realizată astfel încât să se asigure autonomia mijloacelor de transport pe bază de combustibili alternativi pe o rază de minim 10 km în aglomerările urbane, minim 150 km în mediul extraurban pentru drumurile naţionale şi minim 70 de km pentru reţeaua TEN-T.

În cazul variantelor de ocolire a oraşelor, cu mai mult de 100.000 de locuitori, vor fi asigurate puncte de reîncărcare poziţionate la distanţe de maxim 50 de km.    Amplasamentele staţiilor de reîncărcare vor urmări cu prioritate traseele TEN-T în România, respectiv Coridorul rutier Orient/Mediterana de Est şi Coridorul Rin-Dunăre, drumurile europene şi naţionale, precum şi aglomerările urbane.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ