Guvernul dă cu o mână şi ia cu două: românii au primit câţiva lei în plus la salariu, motiv pentru care nu s-au mai calificat pentru a primi ajutoare de încălzire

0
100
Gaze
Gaze

Numărul românilor care primeau ajutor pentru încălzire a scăzut constant în ultimii 4 ani, din cauză că Guvernul a majorat salariul minim, dar a uitat să majoreze şi pragurile de venit pentru acordarea de ajutoare.

Altfel spus, românii s-au trezit cu câţiva lei în plus în buzunare, ca urmare a majorării salariului minim, dar tot din această cauză nu s-au mai calificat să obţină ajutor de încălzire, deoarece aveau venituri mai mari decât pragurile maxime.  

Potrivit studiului „Oportunitatea gazelor naturale în sectorul rezidenţial din România”, numărul efectiv al ajutoarelor acordate a scăzut cu peste 35% în ultimii patru ani, dar cuantumul total al ajutoarelor acordate a scăzut cu 46%. Deci nu doar numărul ajutoarelor scade, ci şi cuantumul ajutorului mediu acordat de către statul român per gospodărie, de la 27,91 de lei în 2013/14 la 23,23 de lei în 2016/17.

Studiul realizat cu sprijinul Federaţiei Patronale Petrol şi Gaze (FPPG) arată:

Explicaţia principală pentru scăderea numărului gospodăriilor care se califică pentru a primi ajutoare de încălzire stă în creşterea veniturilor populaţiei, având în vedere că salariul minim pe economie a crescut de la 800 de lei la începutul sezonului rece 2013/14, la 1.250 de lei la începutul sezonului 2016/17, în condiţiile în care pragurile de venit utilizate pentru a calcula cuantumul ajutoarelor nu a mai fost actualizat din 2011, de la intrarea în vigoare a OUG 70/2011, când salariul minim pe economie era de 670 de lei”.

Potrivit documentului, concomitent cu scăderea numărului de ajutoare şi a sumelor acordate de stat, se observă şi o creştere semnificativă a ponderii ajutoarelor pentru combustibilii solizi, care a crescut de la 57,74% la 66,53% pe parcursul celor patru ani analizaţi. De asemenea, se observă scăderi semnificative pentru ajutoarele pentru energie termică şi pentru gaze.

Majoritatea celor care au ieşit din schema de ajutoare de încălzire, care se aflau în pragurile superioare de venituri şi care au fost împinşi în afara schemei prin creşterea veniturilor, primeau ajutoarele pentru aceste două tipuri de combustibil. Pe de altă parte, doar jumătate din banii pe anul 2017 se duc pe ajutoare către lemne, în condiţiile în care două treimi din dosare sunt procesate pentru lemne.

O cercetare anterioară a Centrului pentru Studiul Democraţiei arăta că există disparităţi mari între ajutoarele acordate familiilor vulnerabile, în funcţie de modul în care se încălzesc. Astfel, dacă o familie se încălzeşte cu lemne sau cărbuni, poate primi o sumă echivalentă de maxim 54 lei/lună, pe când una care se încălzeşte cu energie electrică va primi o compensare a facturii de maxim 240 lei/lună, iar una care se încălzeşte cu gaze o compensare de maxim 260 lei/lună. Potrivit cercetării, suma de 54 lei/lună în cazul încălzirii cu lemne este total insuficientă, în condiţiile în care încălzirea unei singure camere ajunge să coste până la 200 lei/lună.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ