ZDROVIT încalcă iar codul etic al comunicării comerciale

0
1726

Luna trecută, în urma unei solicitări primite din partea Asociaţiei Române a Producătorilor de Medicamente fără Prescripţie, Suplimente Alimentare şi Dispozitive Medicale (RASCI), s-a reunit Comitetul Etic al Consiliului Român pentru Publicitate (RAC) pentru a analiza comunicarea comercială pentru promovarea produsului Zenella Med, aflat în portofoliul ZDROVIT.

În solicitarea punctului de vedere din partea Consiliului Român pentru Publicitate (RAC), Asociaţia Română a Producătorilor de Medicamente fără Prescripţie, Suplimente Alimentare şi Dispozitive Medicale (RASCI) sesizează că în comunicarea comercială de promovare a produsului Zenella Med “Pot fi identificate neconcordanţe faţă de indicaţiile/recomandările de utilizare înregistrate din punct de vedere al patologiei asupra căreia poate acţiona: vaginitele bacteriene vs. Infecţii intime, după cum se comunică în spotul publicitar (infecţiile intime reflectă o patologie foarte vastă care acoperă infecţiile bacteriene, fungice şi mixte) Pot fi identificate neconcordanţe faţă de indicaţiile/recomandările de utilizare înregistrate din punct de vedere al acţiunii terapeutice: tratament de susţinere vs. Tratament curativ, după cum se comunică în spotul publicitar. Pot fi indicate neconcordanţe faţă de indicaţiile/recomandările de utilizare înregistrate, susţinând că produsul are acţiune terapeutică şi asupra patologiei determinate de fungi deşi acesta este indicat doar în afecţiunile bacteriene. Pot fi indicate neconcordanţe faţă de indicaţiile/recomandările de utilizare înregistrate, susţinând incorect eliminarea simptomelor vs. Posibila ameliorare a acestor simptome (mâncărime, usturime, leucoree) conform instrucţiunilor de utilizare.”

În urma analizării spotului TV, a ambalajului şi instrucţiunilor de utilizare a dispozitivului medical Zenella Med, Consiliului Român pentru Publicitate (RAC) constată că “afirmaţiile din cadrul spotului TV nu sunt conforme cu prospectul şi informaţiile de pe ambalajul produsului atribuind acestuia o sferă de acţiune extinsă”, încălcând astfel Art. 1.3 lit. a) din Codul RAC.

Drept urmare Comitetul Etic al Consiliului Român pentru Publicitate (RAC), în baza art. 40.1 lit b) din Codul de Practică în Comunicarea Comercială, solicită companiei Zdrovit, revizuirea comunicării comerciale pentru produsul Zenella Med, în termen de 5 zile de la comunicarea deciziei.

De la acel moment s-a scurs mai bine de o lună, timp în care ar fi trebuit să se întâmple toate schimbările solicitate. Pentru informaţii concrete, ne-am adresat dnei Diana Mereu, director executiv al Asociaţiei Române a Producătorilor de Medicamente fără Prescripţie, Suplimente Alimentare şi Dispozitive Medicale (RASCI) care a avut amabilitatea să ne transmită următorul răspuns:

Ca entitate reprezentativă pentru segmentul de medicamente fără prescripție medicală, suplimente alimentare și dispozitive medicale pentru îngrijire personală din România, RASCI recomandă comunicarea acestor categorii de produse respectând normele etice și legislația în vigoare, întrucât consumatorii trebuie să aibă acces la informații corecte pentru a putea lua decizii responsabile cu privire la propria sănătate.

Atunci când identificăm posibile derapaje în comunicarea comercială pentru categoriile de produse pe care le reprezentăm le sesizăm Consiliului Român pentru Publicitate (RAC), care are personal abilitat să analizeze comunicarea semnalată și să decidă dacă și în ce măsură cazurile semnalate prezintă într-adevăr abateri de la normele în vigoare.

În cazul menționat de dumneavoastră, pot să vă confirm că am efectuat o astfel de sesizare către RAC, care a emis o decizie de constatare a încălcării Codului RAC de practică în comunicarea comercială și o recomandare de revizuire a spotului publicitar în cauză. Punctul de vedere exprimat de RAC a fost transmis și către CNA, iar decizia pe care o vor lua membrii Consiliului CNA ca urmare a analizării situației semnalate va fi comunicată la momentul adoptării acesteia de către Consiliul CNA.

Avȃnd ȋn vedere considerentele deciziei RAC de constatare a ȋncălcărilor Codului RAC de practică ȋn comunicarea comercială și recomandările RAC de revizuire a spotului publicitar ȋn conformitate cu instrucțiunile de utilizare ȋn termen de 5 zile de la data comunicării deciziei, acest spot nu a fost modificat. Prin urmare, este ȋn continuare ȋncurajată utilizarea produsului ȋn afara scopului propus și aprobat de autoritățile relevante, fără respectarea instrucțiunilor de utilizare.

Pentru mai multe detalii cu privire la modul de desfășurare a acestui tip de activități la nivelul RAC și CNA, cred că cei mai în măsură să răspundă sunt reprezentanții acestor instituții. Cu siguranță că aceștia vă pot oferi mai multe informații despre procedurile după care îți desfășoară activitatea, interacțiunea cu cei care reprezintă subiectul sesizărilor înregistrate, precum și tipurile de sancțiuni pentru situațiile în care se produc abateri de la normele în vigoare.

Așa cum vă menționam, nu încurajăm și nu susținem un comportament inechitabil, care contravine reglementărilor în vigoare și principiilor etice. Suntem de părere că orice fel de derapaj din partea unei companii din piață trebuie sancționat corespunzător.”

Iată cum înţelege Zdrovit să respecte o decizie a Consiliului Român pentru Publicitate (RAC), al cărui membru este din anul 2009, conform informaţiilor primite de la preşedintele acestei organizaţii, dna Oana Cociasu, în interviul pe care a avut amabilitatea să ni-l acorde în lună martie a acestui an.

Citeste aici:

https://www.sfin.ro/recomandari/suplimentelor-alimentare-nu-li-se-pot-atribui-proprietati-pe-care-nu-le-pot-avea-de-vindecare-sau-tratare-interviu-cu-doamna-oana-cociasu-presedinte-al-consiliului-roman/

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here