Pe 9 decembrie cancelarul Austriei anunța că România nu este dorită în Spațiul Schengen, iar pe 15 decembrie Raiffeisen Bank îl anunța că îi închide conturile. Cam așa a fost începutul lunii decembrie pentru un antreprenor român, cu afaceri în domeniul comerțului cu metale și minereuri (dar nu numai).
”Prin prezenta vă comunicăm decizia de închidere a conturilor menționate în cuprinsul prezentei notificări, precum și a tuturor celorlate produse și servicii bancare deschise pe numele …. În justificarea acestei decizii ne prevalăm de dispozițiile legale în vigoare (Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată) și prevederile din Condițiile Generale de Derulare a Operațiunilor Bancare”, se arată în adresa trimisă de Raiffeisen Bank companiei. Reprezentanții acesteia, deși ne-au pus la dispoziție toate documentele necesare, au dorit să păstrăm anonim numele companiei – cel puțin pentru moment.
Măsura de închidere a conturilor ar fi fost justificată, neoficial, de către Raiffeisen prin faptul că respectiva companie avea un rulaj mic prin banca austriacă. Însă reprezentanții firmei românești spun că motivul invocat nu este real. De altfel, conform site-ului Ministerului Finanțelor, această companie a avut o cifră de afaceri de circa 3 milioane de lei în 2021 și 2,8 milioane de lei în 2020 – asta deci în ultimii doi ani afișați pe portalul mfinante.ro. Compania are (la nivelul anilor menționați) 60 de angajați.
Totuși, cei de la Raiffeisen s-au gândit să le închidă conturile. De ce a luat această măsură?
I-am întrebat pe responsabilii cu comunicare din cadrul Raiffeisen Bank. Mailul nostru a rămas fără răspuns. În schimb, CEO Raiffeisen Bank, Zdenek Romanek, a transmis public, pe 22 decembrie, un mesaj de susținere a aderării României la Spațiul Schengen. Un mesaj, spune el, ”ca de la români la români”.
Iată ce a transmis CEO Raiffeisen Bank, Zdenek Romanek:
“Dragi clienți,
Datorită încrederii pe care ne-o acordați, suntem azi o bancă puternică, bine capitalizată, cu o poziție de lichiditate solidă. Fără îndoială, împreună, ne vom continua dezvoltarea și în 2023, pe aceste fundamente sănătoase.
În ultimele două săptămâni, alături de cei 5.000 de colegi din Raiffeisen Bank, am trecut printr-o perioadă marcată de multă nemulțumire, generată de contextul aderarii la spațiul Schengen.
Susținem pe deplin aderarea României la spațiul Schengen. Ne-am luat un angajament ferm pentru sprijinirea autorităților în următoarele etape ale procesului. Știm că și dumneavoastră, clienții noștri, sunteți dezamăgiți de acest rezultat intermediar.
Echipa din Raiffeisen a discutat despre această situație cu unii dintre clienții nostri, cei care și-au exprimat deschis nemulțumirea. A vorbit cu fiecare dintre ei. Sincer, ca de la români la români, care își doresc ce e mai bine pentru țară și pentru dezvoltarea ei.
Suntem o bancă în care lucrează buni profesioniști români, care vin la serviciu să răspundă nevoilor dumneavoastră – prin servicii digitale simple și prin consultanța financiară menită să vă susțină proiectele personale sau de business.
Vă doresc Sărbători fericite și un an nou cu bine! Vă mulțumesc pentru încrederea pe care ne-o acordați în fiecare zi!”
Revenind la închiderea, fără prea multe explicații, a conturilor firmei românești, situația nu este unică. În martie 2022, agrointel.ro scria despre faptul că Raiffeisen Bank închide mii de conturi în România – iar situația a intrat în atenția ANPC.
În urma verificărilor efectuate de către comisarii de la ANPC s-a constatat că sesizărilor clienților sunt întemeiate, iar comportamentul băncii a fost abuziv.
„Vă comunicăm că petiția a fost concluzionată drept întemeiată. În urma verificărilor efectuate s-a constatat faptul că profesionistul a decis denunțarea unilaterală a relațiilor contractuale referitoare la conturile de cont curent începând cu data de 16.02.2021, în baza prevederilor art. 3.6.2. din Condițiile Generale de Derulare a Operațiunilor Bancare care prevăd că „Banca va putea să denunțe unilateral raportul juridic de Cont Curent, oricând, fără a fi necesară justificarea unei astfel de decizii, cu un preaviz scris de două luni calendaristice transmis conform regulilor prevăzute la Secțiunea 8.2 Notificări”, se menționează foarte clar în răspunsul ANPC către unul dintre clienții care s-a trezit cu conturile blocate fără nicio justificare.
Asta se întâmpla în martie, când nu exista problematica actuală, cea de refuzare a intrării în Spațiul Schengen a României de către Austria. Acum însă, când tot mai multă lume vorbește despre boicotarea companiilor austriece prezente în România, să treci la închiderea conturilor unor companii locale pare o măsură de contra-boicot.
Poate însă ne va lămuri, ”ca de la români la români”, CEO Raiffeisen Bank, Zdenek Romanek.