Economia și oamenii au nevoie de restaurante, cafenele și hoteluri

0
10816

1.ECONOMIA

Faptul că s-au repornit capacități mari de producție este lăudabil și de încurajat. Asta nu înseamnă, nici pe departe, că s-a rezolvat criza economică din industriile respective și, cu atât mai puțin, din întreaga economie. Ci doar că s-a făcut un pas. Criza va da semne că a fost rezolvată doar atunci când producția respectivelor capacități se va și vinde. Aici intervine scepticismul meu, care-mi spune că oamenii vor fi mai reticenți în a achiziționa mașini, electrocasnice etc. Deci fără vânzări, capacitățile de producție vor lucra pe stoc și vor fi nevoite să revină la șomaj. Cu tot ce decurge de aici; ajutor de șomaj de la stat, lipsă de bani (reprezentând contribuții) către stat. Veștile care vin dinspre sectorul agricol nu sunt nici ele dătătoare de mari speranțe. Vă veți întreba care este legătura.

A).Restaurantele și hotelurile, odată deschise, indiferent de volumul afacerii, mare sau mic, vor vira către stat lunar TVA, Cas, Cass etc. Bani care vor intra la bugetul de stat și care, mulți – puțini, vor ajuta.

B). Al 2-lea argument economic major pentru deschiderea restaurantelor și hotelurilor: cei 300 000 de angajați (potențial tot atâtea familii) trebuie multiplicați cu 5 (cinci), reprezentând numărul celor din industria orizontală care lucrează pentru acest domeniu. Are statul bani să îi susțină în șomaj? Garantez că nu există antreprenori privați care să poată susține angajații mai mult de 3-4 luni.

C). Se tot repetă că această industrie reprezintă doar 2% din PIB, deci nu ar prea conta. Le recomand guvernanților să fie atenți la fiecare zecime de procent din PIB și să-l strângă cu mare grijă. Din calculele industriei, contribuția la PIB împreună cu industria pe orizontală dedicată HORECA depășescu 5%, deci un procent de luat în seamă.

D). Preponderent sursele de aprovizionare cu produse și servicii ale acestei industrii sunt locale și noi reprezentăm salvarea pentru legumele proaspete, pentru lapte, apă plată și minerală, bere, vin etc., toate produse 97% în România.

2.OAMENII

Prin definiție omul este ființă socială și sociabilă. După două luni de izolare avem nevoie organic să ieșim să socializăm.  Oamenii vor merge în mijloace de transport în comun, la birouri, în spații închise, la coafor și fizerii, unde vor avea contact fizic nemijlocit cu alte persoane, dar nu au încă voie la terase? Este aceași unitate de măsură ?

Am citit sondaje de opinie în care respondenții spuneau că primul lucru pe care–l vor face după ridicarea restricțiilor este să meargă la o bere, iar doamnele să iasă la o cafea cu prietenele. V-ați gândit vreo clipă la eforturile făcute pe litoral pentru acest sezon?

Dar la câți oameni așteaptă disperați să iasă din monotonia apartamentelor și să meargă la mare sau la munte ? Când le dăm drumul, în iulie? Știți bine că avem capacități de cazare limitate și șansa e a unui sezon de 3 luni? Știți că nimeni nu a anulat nunțile și botezurile fixate pentru partea a două a anului? Haideți să le cerem să respecte reguli stricte, dar să nu-i privăm de evenimente cruciale din viață.

3. DE ȘTIUT

Industria restaurantelor, cafenelelor și hotelurilor este prima din România care a venit cu un set de propuneri cu reguli sanitare și de distanțare fizică (urăsc expresia “distanțare socială”) mai severe chiar decât cele ale Guvernului, care garantează siguranța clientului și angajatului. În ciuda creșterii costurilor, restaurantele, cafenelele și hotelurile au anunțat la unison că nu măresc prețurile și că vor veni cu multe oferte promoționale.

Din datele pe care le avem, nici un angajat din acest domeniu de activitate, în șomaj sau activ, nu s-a îmbolnăvit cu virusul cel nenorocit. Cred că asta spune ceva despre felul cum noi respectăm standardele de igienă și distanțare fizică.

4. CONCLUZIE

Invit orice membru interesat al Guvernului să vadă faptic și palpabil toate măsurile luate pentru siguranță tuturor și să se convingă de seriozitatea cu care tratăm această problema și apoi să decidă. Luați, vă rugăm, deciziile pe teren, convingeți-vă că suntem serioși și responsabili, că nu ne jucăm cu sănătatea publică și, într-un final, recunoașteți cinstit că și dumneavoastră vă lipsește ieșirea la restaurant sau măcar la o cafea!

Marian Alecu este cel care a adus McDonald’s în România și a condus mulți ani operațiunile lanțului de restaurante. Alături de fratele și de fiul său deține sau este acționar în mai multe companii cu afaceri în domeniul hotelier, restaurante, producție de bijuterii și consultanță

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here