Cea mai puternică rachetă din lume, Falcon Heavy, mai ieftină decât metroul din Drumul Taberei

0
1462

Proiectul metroului spre Drumul Taberei şi cel al rachetei Falcon Heavy au demarat aproape în acelaşi timp – dar numai unul dintre ele s-a încheiat până acum cu succes.

Licitațiile la metroul din Drumul Taberei au început în 2008, lucrările în 2012, iar de atunci termenele de finalizare au fost amânate. Magistrala 5 ar urma să aibă aproximativ 6,87 kilometri, pe care se află 10 staţii şi un depou, şi ne va costa în jur de700 de milioane de euro, dintre care doar 100 de milioane de euro sunt daţi de România.

În plus, modul în care s-au cheltuit banii este verificat acum de OLAF, Oficiul European Anti-fraudă, care a precizat că “a lansat o anchetă legată de acuzații de nereguli legate de proiectul pentru construcția liniei de metrou 5”.

Cel mai recent termen anunţat de autorităţi pentru metroul din Drumul Taberei este trimestrul I al anului 2019 – deşi termenul preconizat iniţial era 2014. Informaţia a fost prezentată marţi, într-un răspuns oficial pentru Ştirile ProTV, iar data nu e bătută în cuie: ea depinde “de rezultatul probelor tehnologice” şi “de semnarea contractului de siguranță și automatizare”.

La câteva ore după ce oficialii români anunţau această amânare, cea mai puternică rachetă din lume, Falcon Heavy, produsă de SpaceX, se înălţa în spaţiu. Realizată de compania privată a miliardarului Elon Musk, dezvoltarea rachetei a început tot în 2008, la fel ca şi licitaţiile pentru Magistrala 5 a metroului bucureştean.

De atunci şi până azi, compania lui Musk a reuşit să realizeze nu doar Falcon Heavy, ci şi un model preliminar, de dimensiuni mai mici, Falcon 9 (foto jos). Acesta este deja funcţional din 2015, fiind folosit la misiuni de transport spre Staţia Spaţială Internaţională.

Potrivit declaraţiilor miliardarului, dezvoltarea celei mai puternice rachete din lume şi lansarea ei au costat în jur de 500 de milioane de dolari – sumă acoperită integral din fonduri private – iar Falcon 9, unde NASA a acoperit o mare parte din costuri, 300 de milioane de dolari. Este vorba, conform lui Musk, despre dezvoltarea de la zero, nu pornind de la un proiect deja existent.

Adică în total echivalentul a 650 de milioane de euro, mai ieftin decât metroul spre Drumul Taberei.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here