Până la finalul acestui an, automatele de cafea sau cele de băuturi răcoritoare şi gustări vor trebui să aibă case de marcat

0
267

Jucătorii din industrie spun că produsele de la aceste aparate se vor scumpi, din cauza noilor obligaţii.

A intrat în vigoare o lege care impune companiilor să îşi doteze automatele comerciale cu noile case de marcat cu jurnal electronic, având termen-limită până la finele anului, deşi aceste aparate nu există încă pe piaţă.

„Până la data de 31 decembrie 2019, operatorii economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcţionează pe bază de plăţi cu cardul, precum şi de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz, au obligaţia de a dota automatele comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscale (cu jurnal electronic, n.r.)”, arată actul normativ.

Sunt vizate de această nouă regulă automatele de la care se pot cumpăra produse precum apă, cafea, sucuri, gustări sau cărţi, dar şi servicii precum bilete sau reîncărcarea cartelelor telefonice. Există circa 80.000 de astfel de aparate, în România, în prezent.

Cu toate acestea, automatele vor fi exceptate de obligaţia emiterii bonului fiscal sau a facturii, conform noilor prevederi. Doar automatele pentru produse energetice precum benzină şi motorină vor trebuie să elibereze bon fiscal. Aparatele încă nu există Deşi mai au circa cinci luni în care să se doteze cu aceste aparate, comercianţii nu au de unde să le cumpere pentru că ele încă nu există. Guvernul nu a elaborat nici norme de aplicare pentru noile cerinţe şi nici nu a conturat cum trebuie să arate noile modele de aparate. Executivul are termen de 60 de zile să vină cu un act normativ prin care să detalieze „configuraţia, precum şi caracteristicile tehnice şi funcţionale ale aparatelor de marcat electronice fiscale”, după cum scrie în propunerea legislativă intrată în vigoare sâmbătă.

Ulterior, firmele producătoare vor putea solicita avizarea tehnică a aparatelor de marcat pentru automatele comerciale, iar abia când noile aparate vor exista pe piaţă comercianţii care deţin automate vor putea începe procedura de achiziţie şi instalare. Costurile, suportate de consumatori Deţinătorii de automate comerciale susţin că aceste măsuri au fost adoptate fără ca ei să fie consultaţi şi ele vor duce la costuri suplimentare care vor fi suportate în cele din urmă de clienţi.

„Noi, cei din industria de vending, am aflat despre acest demers de la vânzătorii de case de marcat, care au fost invitaţi la discuţii în prealabil, noi ca industrie nu am fost invitaţi”, a declarat pentru StartupCafe directorul unui jucător de pe piaţa locală a aparatelor de vending.

Potrivit lui, măsura nu are o soluţie tehnică, momentan, cunoscută în piaţă.

„Totul a fost făcut în grabă, nu s-a făcut o cercetare la nivel tehnic pentru a vedea dacă o astfel de soluţie pote fi implementată sau nu. Automatele din punct de vedere al construcţiei nu suportă o casă de marcat clasică. Trebuie dezvoltată o soluţie noi. Noi în industrie bănuim că cineva are deja soluţia”, a mai spus el.

Potrivit directorului companiei, un dispozitiv va costa între 100 şi 200 de euro la care se adaugă şi costurile de mentenanţă.

„Industria noastră, care angajează 3.000 de oameni probabil se va restrânge. Probabil că unii vor supravieţuii alţii nu. Costurile cel mai probail vor fi resimţite de consumatorul final. Ne aşteptăm la creşteri de preţuri pe care să le suporte şi consumatorul final, preţuri ale produselor şi serviciilor vândute prin aceste automate”, a mai spus el.

In anul 2017, 932 de milioane de produse au fost vândute la automatele comerciale din România (în creştere cu 3,8% faţă de 2016), reiese dintr-un raport al Asociaţiei Europene de Vending, citată de vendinginside.ro. Din acelaşi document aflăm că în 2017 s-au înregistrat vânzări totale de 1,183 de miliarde de lei prin intermediul automatelor (în creştere cu 6,3% faţă de 2016).

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ