TAROM-un picaj reusit…

2
9412

Un articol plin de bun simt semnat de Alin Burcea – proprietarul uneia dintre cele mai mari agentii de turism din tara, un turoperator cu state vechi si cu experienta in piata interna…

O rusine de exceptie se intampla companiei nationale TAROM-o companie sustinuta cu bani publici pe care-i cheltuie aiurea si intr-un mod iresponsabil – va dau doar exemplul publicitatii plasate aiurea doar intr-un cotidian fara circulatie numit Bursa-in loc sa lucreze cu vehicule media auditate sau cu notorietate si audienta, capabile sa le intoarca inapoi vanzare… Exemplul Blue Air este consternant- cu oameni de trei ori mai putini- aproximativ 800 de angajati -Blue Air opereaza mai multe nave decat Tarom ( 22 de avioane) si reuseste sa faca profit…in timp ce managementul privat dar prost asigurat de belgianul de la TAROM asigura pierderi an de an companiei si un personal care numara peste 2000 de angajati…

TAROM-un picaj reusit…iata in continuare cele scrise de Alin Burcea

“Am urmărit cu profundă uimire știrile de zilele trecute, pe televiziuni. Incredibil, dar compania Tarom anunță că va ajunge în anul 2016 cu rezultate  financiare…zero, adică revine pe zero, în sfârșit, din marasmul pierderilor de zeci de milioane de euro!

Incredibil pentru mine este cum cei de la Tarom pot face, oare, aceste afirmații. Pe ce temei? Care sunt motivațiile economice ale acestor declarații? Niciuna, după părerea mea.

Ca o echipă de fotbal care începe să ia bătaie și în meciurile de acasă, Tarom, din păcate, este în continuă pierdere de teren pe piața românească, fiind atacată din toate părțile. Până și Ryanair, cea mai mare companie low-cost din Europa, introduce o cursă interna pe ruta București-Timișoara, din câte am înțeles. Blue Air operează deja București-Iași și, din 3 iunie, va zbura și pe ruta București-Cluj. La rândul său, compania Wizz Air zboară și ea între orașe importante din România.

Practic, așa-zisul monopol al Tarom pe curse interne a dispărut în ultima vreme. Au” tras” de acest monopol cât au putut, dar acum s-a sfârșit, și era normal să se întâmple asta. Cu tarife pe intern de peste 200 de euro, era evident că nu va dura mult până când concurența va “mușca” din prada Tarom și va curge sânge..

Este o poveste cu final așteptat, pentru că Tarom a greșit fundamental filozofia cu care a abordat cursele interne. Compania națională nu a dorit să lase nicio agenție de turism să vândă abonamente pe cursele interne. Au ales ca abonamentele să se vândă doar în agențiile Tarom din țară, și asta, bănuiesc, fără niciun argument economic sau ca parte a unei strategii complexe de business, ci doar așa, ca să apară, scriptic, că aceste agenții mai vând și ele câte ceva.

Am discutat cu Dan Pascariu, fost președinte al CA Tarom, și i-am spus atunci să închidă agențiile Tarom, care generează pierderi prin sedii, salarii sau chirii și să mute vânzările pe agențiile private, care nu au niciun cost supimentar. Deși la început Dan Pascariu a fost de acord, o dată intrat în “malaxorul” presiunilor interne a renunțat să mai ia măsuri. Și astfel, agențiile Tarom au continuat să funcționeze nerentabil doar ca să mai fie păstrate câteva zeci de persoane în schemă.

Cum să faca față Tarom competiției, când au doar 14 aeronave mari, Boeing și Airbus, față de 22 de aeronave Boeing ale Blue Air? Ca să nu mai vorbim de flota Wizz Air…

De 20 de ani auzim de transformarea acestei flotile dintr-un mozaic de avioane, Boeing, Airbus și ATR, într-o companie cu un singur tip de aeronavă. Sindicatele au tras cât au putut ca să nu fie nimeni concediat, în așa fel încât astăzi Tarom are 2.000 de salariați la 23 aeronave (14 Boeing și Airbus și 9 ATR), iar la Blue Air sunt 800 de salariați la 22 de aeronave. Este clar că la capitolul eficiență Tarom este pe locul 2.

În timpul ăsta, ce face marele general manager belgian, numit în urmă cu 4 ani? Mai nimic, nicio decizie importantă! Iar acum se agită, promițând că ajunge să nu mai aibă pierderi în acest an. Face declarațiile acestea, probabil, sperând că îi va fi prelungit mandatul cu încă 4 ani. Dar dacă ne uităm la celelelate două companii la care a mai lucrat și la rezultatele pe care le-a avut, înțelegem că neperformanțele Tarom din ultimii ani nu sunt accidentale.

Un segment care ar putea să le aducă mulți bani, cel al curselor charter, a ajuns să fie eterna “dramă” a agențiilor turoperatoare din România. În același timp, sunt un fel de calvar al Golgotei pentru echipa de la chartere a companiei Tarom.

Nici măcar acum, în februarie, nu putem avea orarul de zbor pentru această vară. Ce să mai vorbim de planurile de mai bine ale Tarom când primul zbor charter începe peste două luni, dar noi nu putem avea orar…pentru că…pentru că…

Sunt român și iubesc compania naționala aeriana Tarom, dar este însa suficient?”

2 COMMENTS

  1. Au vandut sute de vapoare (flota tari mandria tari) acum va cramponati de cateva aeronave stati un pic sa vedeti cand ne vor vinde si pe noi locuitori ca tara e deja vanduta..

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here