Studiu Roland Berger – Femei in pozitii de conducere in era digitala

0
1100

Transformarea tehnologica extrem de rapida creeaza noi modele de leadership in care femeile joaca un rol din ce in ce mai important. Cu toate acestea, chiar daca femei din intreaga lume preiau tot mai multe roluri de conducere in diverse companii, ele raman in continuare responsabile in aceeasi masura de multe activitati legate de ingrijirea familiei. Cum ar putea tehnologia contribui si sustine ascensiunea profesionala a femeilor? Studiul Roland Berger “Femei – lider in era digitala” incearca sa ofere un raspuns.

In Romania, doar 1 din 9 membri ai consiliilor de administratie ale companiilor sunt femei

Chiar daca, conform datelor Eurostat, Romania inregistreaza o pondere ridicata de femei aflate in pozitii de conducere (41% comparativ cu media Uniunii Europene de numai 36%), doar 11% dintre membrii consiliilor de administratie – cel mai inalt for decizional din cadrul unei companii – sunt femei (media Uniunii Europene fiind de 27%). “Am vazut in ultimii ani multe schimbari in structura managamentului companiilor mari din Romania, cu care interactionam frecvent – media de varsta a managementului este mai scazuta in prezent decat acum 10 ani si cu siguranta in top management sau in Consiliile de Administratie intalnim un numar mult mai ridicat de femei fata acum 5-10 ani.”, este de parere Andra Ioana, Senior Project Manager in cadrul Roland Berger Romania. “Daca acum 10 ani intalneam femei aproape exclusiv in roluri de Director Financiar sau Resurse Umane, in acest moment femeile ocupa intreg spectrul de roluri de conducere: Marketing, Vanzari, Operatiuni, Strategie, de multe ori Director General.”

Egalitatea de gen in Romania continua sa fie un subiect care naste controverse, in pofida numeroaselor exemple de femei de succes din mediul de afaceri. Salariile si veniturile, ingrijirea sanatatii, participarea pe piata muncii, concediul, competentele si formarea, organizarea muncii, timpul de lucru si echilibrul dintre viata profesionala si cea de familie sunt doar cateva dintre subiecte afectate de decalajul dintre genuri care ar trebui sa se afle mai des pe agenda publica.

Impartirea inegala de multe ori a responsabilitatilor casnice si familiale continua sa reprezinte un obstacol in evolutia profesionala a femeilor

Cele mai mari bariere in ceea de priveste egalitatea de gen rezida din impartirea inegala a responsabilitatilor casnice si familiale intre barbati si femei. Studiul “Femei – lider in era digitala“, realizat de compania globala de consultanta strategica Roland Berger, arata ca, in medie, pe parcusul unui an, femeile isi petrec 16% din zi pentru activitati casnice si de ingrijire (care sunt in esenta neplatite), spre deosebire de barbati, care petrec doar 9% din zi. Desi femeile sunt de cele mai multe ori lideri acasa, acest lucru nu se aplica si la locul de munca. Femeile lucreaza adesea in locuri de munca mai putin prestigioase si mai nesigure, caracterizate printr-o volatilitate excesiva. In China, de exemplu, femeile sunt mult mai predispuse sa ocupe locuri de munca mai vulnerabile (36% din totalul femeilor ocupate) comparativ cu barbatii (doar 7% din totalul barbatilor ocupati). Iar in Germania si Franta exista de patru si, respectiv, de trei ori mai multe femei angajate in locuri de munca part-time decat barbati, iar rolurile de tip part-time conduc mai rar catre pozitii de responsabilitate ridicata in cadrul companiilor.

Noile tehnologii pot crea mai multe oportunitati pentru femei si pot oferi solutii pentru problemele de echilibru intre viata de familie si cea profesionala

In general, revolutia digitala a redus atat barierele de intrare pe piata, cat si costurile companiilor si a contribuit la crearea unei noi paradigme de business – o paradigma mai favorabila pentru femeile – lider. Noile tehnologii au permis mai multor femei sa intre si sa ramana pe piata muncii, dar este in continuare necesar sa li se asigure resursele adecvate pentru o evolutie profesionala de succes. Pentru a accede la roluri de lideri, femeile trebuie sa fie implicate in toate aspectele de conducere. Iar pentru a depasi barierele cu care se confrunta, este necesar ca ele sa poata profita pe deplin de resursele disponibile.

Romania se situeaza pe locul doi (dupa Bulgaria) in topul statelor europene cu cele mai multe femei active in sectorul IT&C (26% din totalul angajatilor), cu toate acestea femeile sunt inca sub-reprezentate in acest sector. “Pentru a atrage si mai multe femei in industria digitala ar trebui promovate mai intens beneficiile si oportunitatile asociate, dar si povestile de succes ale femeilor care au obtinut performante in aceasta zona” – considera Andra Ioana, Senior Project Manager in cadrul Roland Berger Romania. “Digitalul poate reprezenta un canal important de promovare a egalitatii de gen si poate sustine dezvoltarea leadershipului feminin in Romania. Ma refer aici la valorificarea catorva aspecte care tin de munca in acest sector: flexibilitate ridicata a programului de lucru si a locului unde se desfasoara munca, viteza impresionanta de dezvoltare a acestei industrii – care niveleaza terenul performantei pentru jucatorii de ambele genuri, transparenta in masurarea rezultatelor si implicit, si a recompenselor, precum si accesul la comunitati extinse, globale, de femei in pozitii de leadership care faciliteaza aparitia unor relatii puternice si autentice de mentorat”.

Roland Berger, infiintata in anul 1967, este singura companie globala de consultanta de management de top cu origini europene. Cu 2,400 de angajati in 35 de tari, are o prezenta de succes in cele mai importante piete internationale. Cele 52 de birouri ale firmei sunt localizate in toate centrele de afaceri globale majore – in Romania, Roland Berger este prezenta inca din anul 1992 prin biroul deschis la Bucuresti.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here