Studiu EY: 30% dintre țări acordă stimulente pentru a rămâne competitive în contextul modificărilor fiscale la nivel internațional

0
1928
inventariere
  • Mai multe ţări reduc cotele impozitului pe profit pentru a crește atractivitatea pentru investitori
  • 46% din țările sondate se aşteaptă la o creștere a poverii fiscale odată cu noile norme de stabilire și aplicare a prețurilor de transfer

Reformele fiscale globale şi creşterea economică slabă continuă să aibă un impact puternic asupra peisajului fiscal internațional, determinând ţările să introducă noi stimulente fiscale pentru a rămâne atractive în competiția globală, conform raportului EY Outlook for global tax policy in 2017– care prezintă opiniile liderilor EY pe politici fiscale din 50 de ţări de la nivel global.

În timp ce țările urmăresc o scădere a nivelurilor de impozitare pe termen lung, implementarea recomandărilor Organizaţiei pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare (OECD) privind erodarea bazei de impozitare și transferul profiturilor (BEPS) şi a proiectelor legislative lansate de Comisia Europeană constrânge acum guvernele să caute soluții alternative de modificare a legislației fiscale, pentru a stimula competiția între state și a atrage investitori.

Raportul arată că din cele 50 de ţări chestionate, 30% intenţionează să investească într-o gamă mai largă de stimulente care să încurajeze sau să susţină investiţiile, marcând o creștere de 27% a numărului de țări care oferă stimulente fiscale noi sau îmbunătăţite în 2017 faţă de 2016. Mai mult, 22% dintre ţări intenţionează să introducă facilități mai generoase pentru cercetare şi dezvoltare în 2017, cu o creștere de 83% față de anul trecut.

Politica de stabilire a impozitelor are în vedere stimularea creşterii economice

Ţările caută să stimuleze activitatea economică şi să atragă investiţii străine directe prin menţinerea sau scăderea impozitului pe veniturile companiilor.

Opt din cele 50 de ţări sondate au confirmat că legislația aflată în vigoare are în vedere, în acest an, un nivel mai scăzut al impozitului pe profit. Şapte dintre acestea se află în Europa (faţă de doar trei anul trecut), incluzând Marea Britanie, Luxemburg şi Franţa, iar acest fapt arată că acest trend s-a mutat în Europa, iar ţările din această regiune reduc nivelurile de impozitare mai repede decât în orice altă regiune.

Țările care vor reduce impozitele pe profit, în ordinea mărimii acestei reduceri:

  • Ungaria, de la 19% la 9%
  • Italia, de la 31,4% la 27,9%
  • Franța, de la 38% la 34,4%
  • Luxemburg, de la 29.2% la 27,1%
  • Marea Britanie, de la 20% la 19%
  • Slovacia, de la 22% la 21%
  • Israel, de la 25% la 24%
  • Norvegia, de la 25% la 24%

O singură ţară, Chile, prognozează o creştere a nivelului impozitului pe profit în 2017.

Reforma fiscală globală alimentează creșterea poverii fiscale

Pe de altă parte, numărul ţărilor care estimează o creștere a poverii fiscale a companiilor este din ce în ce mai mare, 22% dintre ele aşteptându-se la o creştere de ansamblu a impactului fiscal în 2017 (versus 18% în 2016). Cum ţările continuă să răspundă la cerinţele de transparenţă impuse de recomandările din raportul OECD pentru combaterea erodării bazei de impozitare și transferul profiturilor, analiza EY constată că majorarea impozitelor şi noile norme ale prețurilor de transfer reprezintă principalele surse ale schimbărilor legate de creşterea poverii fiscale în rândul respondenţilor (ambele cu o cotă de 46%).

De asemenea, raportul mai scoate în evidență faptul că nouă jurisdicţii prognozează o creștere a poverii fiscale mai mare pentru taxele indirecte, pe măsură ce continuă răspândirea la nivel global a taxei pe valoarea adăugată (TVA) şi a taxei pe bunuri şi servicii (GST), iar tehnologia este din ce în ce mai larg adoptată de administrațiile financiare.

Impactul trendului global asupra României

Noul guvern a declarat că modelul economic avut în vedere începând cu 2017 vizează îmbunătățirea mediului de afaceri și creșterea bunăstării generale. În acest sens, printre altele, se urmărește o simplificare a legislației economice prin unificarea legislației fiscale relevante într-un Cod Economic al României. De asemenea, urmând trendul global pentru creșterea atractivității pentru investitori, se are în vedere o reducere a taxării indirecte prin reducerea TVA-ului la 18%, eliminarea impozitului pe dividende, precum și reducerea impozitului pentru persoanele fizice prin introducerea unui impozit diferențiat pe venitul global de 0% și 10%, începând cu 2018.

„România va trebui să implementeze recomandările fiscale rezultate din proiectul OECD pentru combaterea erodării bazei de impozitare și transferul profiturilor, care sunt concretizate în directive la nivelul Uniunii Europene și în modificări semnificative ale tratatelor de evitare a dublei impuneri.

Ca urmare, în viitorul apropiat, companiile trebuie să monitorizeze atent atât implementarea acestor măsuri fiscale, cât și impactul lor asupra modelului operațional și a plăților externe către alte companii din grup” spune Arcadie Parfenie, Senior Manager, Departamentul de Asistență Fiscală și juridică, EY România.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here