Oficiul Național al Registrului Comerțului nu va mai înregistra în registrul comerțului transferul de părți sociale în cazul SRL, dacă societatea figurează la ANAF cu datorii către bugetul de stat sau către autoritățile locale, potrivit unui proiect de lege redactat la nivelul Guvernului. Modificarea a fost inițiată cu scopul declarat de a combate evaziunea fiscală.
Proiectul a fost redactat și urmează să fie aprobat de Guvern și transmis în Parlament. Cel mai probabil, Legea nu va trece de Parlament mai devreme de toamna acestui an. Având în vedere acest parcurs și faptul că Legea (excepție făcând unele prevederi) intră în vigoare la 9 luni de la publicarea în Monitorul Oficial, ANAF ar putea dobândi noile atribuții de anul următor.
“Instituirea unor pârghii care să conducă la reducerea evaziunii fiscale, precum și la creșterea gradului de colectare a veniturilor bugetare, prin prezentarea certificatului de atestare fiscală privind datoriile la bugetul de stat sau local, în cazul mențiunilor având ca obiect transmiterea părților sociale la societățile cu răspundere limitată”, își argumentează autoritățile măsura.
“Modificarea aduce mai multă birocrație cu privire la transferul părților sociale. Tranzacțiile vor fi mai greu de implementat și vor genera cheltuieli suplimentare pentru asociați, cum ar fi cu evaluarea fiscală prealabilă, cheltuieli rezultând din inspecție, consultanți de specialitate etc., dar și pentru autoritățile fiscale cu personalul necesar. În plus, consider că va crește gradul de încărcare al instanțelor de judecată în contestarea respingerii pe motivul existenței obligațiilor fiscale și bugetare”, a declarat, pentru Profit.ro, Amalia Lincaru, senior associate, Accace România.
Dacă Legea societăților comerciale prevede acum că oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale (ORCT) trebuie doar să notifice ANAF asupra hotărârii adunării asociaților privind transmiterea părților sociale, proiectul introduce și obligația ORCT de a cere ANAF eliberarea certificatului de atestare fiscală privind obligațiile fiscale și alte obligații ale societății la bugetul de stat.
Fiscul va trebui să transmită certificatul în 30 de zile. ANAF va putea decide ca în interiorul acestui termen să desfășoare și o inspecție fiscală la societatea respectivă. Un paragraf propus acum să fie introdus în legislație prevede, însă, ca cererea de înregistrare în registrul comerțului a transferului părților sociale să fie respinsă dacă societatea are datorii la bugetul de stat sau către autoritățile locale. “În situația în care contribuabilul figurează înscris cu obligații fiscale și alte obligații bugetare, cererea de înregistrare în registrul comerțului a mențiunii având ca obiect transmiterea părților sociale va fi respinsă”, potrivit proiectului. Procedura de eliberare a certificatului de atestare fiscală ar urma să fie stabilită prin protocol încheiat între ANAF și ONRC.
Un paragraf propus acum să fie introdus în legislație prevede, însă, ca cererea de înregistrare în registrul comerțului a transferului părților sociale să fie respinsă dacă societatea are datorii la bugetul de stat sau către autoritățile locale.
“În situația în care contribuabilul figurează înscris cu obligații fiscale și alte obligații bugetare, cererea de înregistrare în registrul comerțului a mențiunii având ca obiect transmiterea părților sociale va fi respinsă”, potrivit proiectului.
Procedura de eliberare a certificatului de atestare fiscală ar urma să fie stabilită prin protocol încheiat între ANAF și ONRC.