Sistemul de trasabilitate pentru produsele din tutun a devenit complet operațional în România începând cu 31 octombrie 2019

0
2648

Așteptat să devină operațional în România la finalul anului 2019, sistemul de trasabilitate pentru produsele din tutun (țigarete și tutun de rulat) a devenit disponibil mai devreme, mai precis, începând cu data de 31 octombrie 2019.

Sistemul presupune identificarea și urmărirea fiecărui pachet de țigarete produs sau destinat pieței europene printr-un marcaj de trasabilitate numit “identificator unic” (ID), ce conține informații privind locul, data producției precum și destinația pachetului respectiv. Se urmărește astfel combaterea traficului ilicit cu aceste produse.

La nivelul României, începând cu data de 20 mai 2019 (data intrării în vigoare a sistemului la nivelul Uniunii Europene) și până în prezent, operatorii economici au avut posibilitatea să utilizeze identificatori unici emiși de alți emitenți de ID din alte state membre, datorită inoperabilității sistemului la nivel național. Dar, aceste ID-uri erau valabile doar șase luni de la data emiterii, fiind o soluție provizorie.

Ce se schimbă după data de 31 octombrie 2019?

Operatorii economici vor trebui să obțină codurile de identificare ca operator economic și unitate de la Imprimeria Națională.

  1. Pachetele de țigarete și tutun pentru rulat vor fi marcate cu coduri unice de identificare emise de Imprimeria Națională.
  2. Mișcarea produselor până la primul magazin de vânzare cu amănuntul va fi înregistrată în sistemul de trasabilitate.
  3. Operatorii economici care comercializează în sistem angro și/sau distribuie produse din tutun, inclusiv platformele logistice de aprovizionare a magazinelor proprii, trebuie să scaneze, să înregistreze și să transmită informațiile referitoare la produsele care le sunt destinate.

Astfel, țigaretele și tutunul de rulat nu vor mai putea fi livrate operatorilor economici decât după ce aceștia obțin aceste coduri unice – de operator economic și de unitate de la Imprimeria Națională.

Același sistem va fi aplicabil și în cazul altor produse din tutun (de ex. țigări de foi, trabucuri) începând cu data de 20 mai 2024.

În concluzie, toți jucătorii de pe lanțul de aprovizionare (producători, importatori, vânzători etc.) trebuie să cunoască și să implementeze din timp noile reguli pentru a nu risca blocarea tranzacțiilor sau aplicarea de amenzi contravenționale.

***

Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 284.000 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 36,4 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2019. Reţeaua noastră este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienţilor servicii prin care să beneficieze de oportunităţile din întreaga lume.

Prezent în România din anul 1992, EY este liderul de pe piaţa serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, asistenţă în tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri către companii multinaţionale şi locale.

Avem birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an în luna iunie la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informaţii, vizitaţi pagina noastră de internet: www.ey.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here