STUDIU DE CAZ: Cum a reusit Genpact sa genereze 2,46 miliarde USD, cifra de afaceri, la nivel global

1
6099

Astăzi continuăm publicarea interviului cu dl. Alexandru Stoenescu – Vice President Operations, Genpact Europe.

Citește și:  http://www.sfin.ro/recomandari/genpact-uriasul-de-langa-noi/

ÎNVĂŢARE ŞI DEZVOLTARE – CELE MAI SIGURE DOMENII DE INVESTIŢIE

F.S. Care este profilul profesionistului din outsourcing?

A.S. Ambiţios, dornic de a lucra într-un mediu multicultural şi multinaţional, bun vorbitor al, cel puţin, unei limbi străine, dornic de a învăţa lucruri noi şi mai ales, dedicat dezvoltării personale. Suntem identificaţi pe piaţă ca un formator de talente. Avem un departament complex de Învăţare şi Dezvoltare, al cărui scop este crearea de traininguri generice sau personalizate, adaptate nevoilor clienţilor şi angajaţilor noştri.

F.S. Care este evoluţia în carieră a unui tânăr care alege să lucreze în outsourcing?

A.S. Aici aş putea să vă răspund prin experienţa personală. M-am alăturat echipei Genpact în 2007. Pe atunci eram aproximativ 150 de angajaţi, lucrând pentru 5 clienţi mari. Am fost angajat pe o poziţie entry-level, de Procurement Helpdesk, pentru un client care activează în domeniul farmaceutic. Pentru mine era al doilea job şi a contat faptul că aveam cunoştinţe avansate de limbă germană. Prin programele de training şi perioada de şcolarizare în Elveţia am reuşit să dobândesc cunoştinţele necesare industriei şi domeniului în care activam şi am înţeles cum funcţionează modelul de business. În următorii ani am trecut prin numeroase poziţii de management operaţional pentru clienţi diferiţi, iar în prezent conduc propriul portofoliu de clienţi cu echipe care livrează servicii atât din România, cât şi din Polonia, China, SUA sau India. Evoluţia tinerilor pe care îi angajăm este probabil cel mai de preţ lucru pentru noi. De aceea încercăm să nu angajăm manageri din extern, aşa cum am mai spus, ci să îi formăm, ţinând cont de specificitatea şi dinamismul industriei.

F.S. Care sunt principalele provocări pe care trebuie să le depăşească cel care alege această carieră?

A.S. Aici am să citez cele spuse de colega mea Crina Ilie, VP & HR Lead, Europe & Latin America în cadrul Outsourcing Summit: “Când vorbim de angajabilitate, într-o lume ideală, toate părțile implicate ar trebui să aibă de câștigat. În primul rând, angajatul, pentru că ar trebui să primească în permanență informații avizate cu privire la trendurile din profesia lui, din industria în care activează sau cu diverse opțiuni și lucruri asupra cărora nu are timp să insiste. În al doilea rând, angajatorul, dacă este atent la acest aspect, își pregătește planul de afaceri pentru următorii ani, proactiv, uitându-se la forța de muncă și alocând investiții în learning și în dezvoltare pentru a construi lucruri de care va fi nevoie în viitor.”

CIFRE IMPRESIONANTE

F.S. Care este evoluţia cifrelor de afaceri realizate de Genpact în ultimii 3 ani şi estimările pentru viitor?

A.S. Cifra de afaceri a companiei Genpact, la nivel global, a atins în 2015 valoarea de 2.46 miliarde USD. Cifrele de afaceri pentru Genpact România au avut în ultimii trei ani un trend ascendent. Cu siguranţă şi cifrele cu care am încheiat anul 2015 vor respecta acest trend.

Estimările noastre pentru 2016 sunt îndreptate spre menţinerea aceluiaşi ritm de creştere. Ne bazăm pe noile parteneriate create şi pe Lean Digital Enterprise, programul nostru de ultimă generaţie, care urmăreşte regândirea end-to-end a modelului operaţional al clienţilor noştri. Astfel generăm impact pentru clienţii noştri şi demonstrăm acea agilitate necesară în business pentru a ne poziţiona ca leaderi în inovaţie. În 2015 ne-am extins capabilităţile europene, prin două achiziţii care ne poziţionează pe piaţa din Bratislava, Slovacia şi pe cea din Glasgow, Scoţia.

F.S. Care sunt problemele cu care se confruntă Genpact în România?

A.S. La fel ca pentru orice organizaţie, Genpact a trecut prin momente mai dificile în timpul crizei economice. În cele mai multe situaţii, impactul a venit datorită situaţiilor prin care au trecut clienţii noştri. Datorită industriei din care facem parte, am avut oportunitatea de a ne ajuta clienţii să îşi raţionalizeze costurile. Acest lucru, împreună cu eforturile şi implicarea tuturor, sunt elementele care ne-au ajutat ca şi în perioada de criză să creştem.

În acest moment, principala problemă cu care se confruntă Genpact este creşterea: avem un plan de expansiune ambiţios pentru România. Capacitatea pieţei este utilizată doar în proporţie de 20-30%, motiv pentru care avem convingerea că pentru Genpact România este o piaţă cu foarte mult potenţial. Acesta este motivul pentru care am ales să investim într-o clădire nouă, care va fi finalizată la sfârşitul anului. În aceeaşi măsură investim masiv în programe de training şi în parteneriate academice. Anul trecut am încheiat o colaborare cu ASE pentru un program de masterat cu specific pentru industria de outsourcing. În acest moment nu avem o problemă cu baza de selecţie, chiar dacă România se confruntă cu o migrare a tinerilor talentaţi către alte ţări. Prin programele de dezvoltare pe care le-am creat, prin mediul multicultural, prin oportunităţile de carieră la nivel internaţional şi prin posibilitatea de a creşte profesional, avem capacitatea de a atrage şi menţine alături de noi tineri profesionişti.

VIITORUL CA PROVOCARE

F.S. Care sunt provocările principale ale industriei?

A.S. Există în acest moment multe întrebări despre direcţia spre care se îndreaptă industria, iar noi suntem o companie care a crescut agresiv, de la 50 de angajaţi în 1997, la peste 75.000 în 2016. Reprezentăm o industrie care creşte exponenţial, ale cărei baze le-am creat chiar noi la nivel global. Trăim într-o eră a schimbărilor majore mai ales în zona de inovaţie tehnologică. Iată, compania Tesla este pe cale să schimbe întreaga industrie auto în doar câţiva ani. După părerea mea, cea mai mare provocare în acest moment este avansul tehnologic galopant. În aceeaşi măsură clienţii noştri sunt influenţaţi de schimbările aduse de tehnologie, iar rolul nostru este să inovăm alături de ei şi să fim tot timpul extrem de bine informaţi vis-à-vis de trenduri pentru a oferi soluţii viabile şi de actualitate.

F.S. Această tehnologie care este într-o continuă dezvoltare, chiar şi acum, în timp ce noi stăm de vorbă, presupune automatizarea unor procese, a unor sisteme ori aceasta, până la urmă înseamnă şi eliminarea unei părţi a forţei de muncă umane din acel sistem. Simţiţi din acest punct de vedere reticenţe?

A.S. Viitorul este, până la urmă al roboţilor, în majoritatea industriilor. Ceea ce omitem, în momentul în care se fac asemenea analize, este că odată cu apariţia fluxului media, spre exemplu, a industriei media prin reţelele de socializare au apărut de fapt job-uri noi, este adevărat cu alt specific, pentru care este nevoie de reconversie profesională. Apar în permanenţă job-uri noi, care acum 3-4 ani nu existau. Avem clienţi pentru care facem sortare de informaţii din social media pe care le centralizăm, le împachetăm şi le servim departamentelor de marketing pentru a putea să-şi refacă strategiile de vânzări. Cu siguranţă, viaţa noastră se schimbă. Consumatorul devine din ce în ce mai educat, mai dornic de a fi informat, iar canalele prin care obţin aceste informaţii sunt tot mai diverse. Din acest motiv trebuie să ne adaptăm continuu şi să venim cu soluţii.

F.S. Cum vedeţi viitorul outsourcing-ului în România?

A.S. România prezintă foarte multe avantaje pentru sfera serviciilor de business în general şi pentru outsourcing în particular. Aşa cum spuneam, din estimările noastre, piaţa românească are un potenţial de 3-4 ori mai mare decât cel folosit în prezent. Sunt multe companii multinaţionale care au aici centre prin care îşi deservesc entităţile regionale sau propriile companii de outsourcing. De aceea, planurile de dezvoltare pe care le facem pentru compania noastră vizează următorii 10 ani şi implică o creştere atât a numărului de angajaţi, a parteneriatelor cu clienţii noştri, cât şi o extindere a tipului şi complexităţii serviciilor pe care le oferim. Investim aici pentru că tinerii au studii relevante, vorbesc fluent mai multe limbi străine, sunt foarte ambiţioşi, muncitori şi dornici să se dezvolte personal. Segmentul populaţiei mai sus menţionate este în topul estului Europei ca număr de limbi străine vorbite pe cap de locuitor. Există în acest moment o tendinţă de creştere a outsourcing-ului în Polonia, dar România recuperează rapid şi se prezintă cu foarte mult potenţial. Pentru Genpact, România este una dintre ţările cheie în strategia pe termen lung. Genpact este angajatorul preferat atât de acei tineri care doresc să îşi înceapă o carieră în sectorul BPO, cât şi de experţi sau lideri din diferite domenii de activitate şi suntem dispuşi să investim în continuare în dezvoltarea centrelor noastre din Bucureşti şi Cluj luând în calcul şi alte oraşe din ţară.

F.S. Vă mulţumesc şi vă doresc succes, domnule Stoenescu!

Acest amplu interviu pare a fi o pledoarie pentru outsourcing, însă eu cred că este mult mai mult. Este prezentarea unui model de business bazat pe competenţă, perseverenţă şi seriozitate, atribute care aduc succesul. Din fericire, iată, încă există modele.

1 COMMENT

  1. Un kaka maka plin de ifose si care se crede buriku’ pamantului!
    Prestatie umana jalnik!
    Intrebati si angajatii si persoanele care intra in contact cu el, cam ce fel de om este!
    Intr-un mod se poarta cu vladik si intr-uncu totul alt mod cu opink!
    Cred ca Dostoievski sau Caragiale ar fi scos un pesonaj interesant si trist totodata legat de natura umana.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here