În Top 100 exportatori sunt doar 7 companii cu capital majoritar românesc şi numai 5 companii au capital integral românesc

0
1121

Într-un comunicat al Iniţiativei pentru Competitivitate (INACO) se arată că antreprenorii români ar trebui să încerce să iasă pe pieţele externe, iar, în ajutorul lor, trebuie făcut un puternic lobby guvernamental şi privat pentru România.

„Ce credem că ar trebui făcut? Foarte simplu. Lobby pentru România, programat inteligent strategic şi tactic pentru perioade mari de timp, pe domenii economice strategice. Lobby guvernamental şi privat, politic şi civic, făcut pentru afacerile româneşti capabile să se internaţionalizeze, care vor trebui să fie sprijinite administrativ şi fiscal, care vor trebui să fie susţinute tehnic şi financiar de toate instituţiile statului român, spre binele tuturor, al interesului naţional”, se mai arată în comunicat.

„În anul Marii Uniri, exportăm cherestea, cereale, vin, miere şi petrol. Astăzi vindem în străinătate maşini, produse electrotehnice şi agroalimentare, textile şi pielărie. Oferta României pentru export s-a schimbat în ultimul secol, dar s-a mai schimbat ceva. În topul primelor 100 de companii exportatoare doar 7 au capital majoritar românesc şi numai 5 companii au capital integral românesc. Aşadar, pe lângă dezechilibrul balanţei comerciale, care după datele INS pe primele 11 luni din 2017 este de 11,35 de miliarde de euro (în creştere cu 2,57 de miliarde de euro faţă de 2016), există şi un dezechilibru flagrant al ponderii afacerilor româneşti în exporturi”, potrivit comunicatului.

Reprezentanţii INACO arată că soluţia nu este blamarea primitivă a multinaţionalelor sau a investitorilor străini, care sunt în fapt o necesitate pentru stadiu actual al dezvoltării României, nici protecţionismul economic retrograd.

„Credem că a venit timpul unei încercări a antreprenoriatului românesc de a ieşi pe pieţele externe. Se simte în mediul de afaceri această tendinţă, care este pe cale să devină o necesitate în contextul atingerii limitelor financiare ale afacerilor din România. Ar mai fi de luat în considerare şi noile reglementări şi prevederi fiscale care bulversează încă de la început de an companiile de la noi. În acest context, un număr semnificativ de firme româneşti din diferite domenii de activitate doresc să încerce „trecerea peste graniţă” a produselor sau serviciilor lor, pentru a-şi extinde business-ul şi pentru a face acest lucru pe pieţe reglementate stabil de decenii”, potrivit sursei citate.

În acest sens, acţiunile statului român, care ar trebui să fie şi el extrem de interesat de „importul de valută” de pe pieţe externe care i-ar fi atât de folositor, ar trebui orientate spre susţinerea şi valorificarea de oportunităţi pentru extinderea afacerilor româneşti pe pieţele străine şi spre stimularea investiţiilor noastre în străinătate.

Etapele Programului de Promovare Economică a României propus de INACO ar trebui să înceapă cu operaţionalizarea celor nouă agenţii regionale de Atragere de Investiţii şi Promovare a Exportului, prin introducerea obligatorie de indicatori de eficienţă pentru activitatea celor peste 230 de posturi prevăzute a fi create în ordonanţa de urgenţă de la mijlocul anului trecut, dar fără încă niciun „rezultat de urgenţă”.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ