Cruzimea pieţelor financiare

0
540
Profilul economic

În urma tranzacțiilor nefinalizate încă, la New York, vânzarea acțiunilor Facebook se îndreaptă spre ocuparea unui loc special în istoria financiară. Chiar dacă pierderea totală a plafonului de piață nu depășește 140 miliarde de dolari, „recordul” realizat de Volkswagen, într-o singură zi, după ce a primit o lovitură scurtă, în condițiile frenetice de la sfârșitul anului 2008, aceasta va fi uluitoare: mai mult de 20% scădere care înseamnă, mai mult de 100 miliarde de dolari, pierdere.

Cu toate acestea întreaga situaţie trebuie pusă într-un context. Suma implicată este uriaşă, dar remarcabil este faptul că Facebook rămâne peste nivelul cel mai scăzut înregistrat, în acest an, în urma scandalului Cambridge Analytica privind vânzările de date cu caracter personal. În acel moment, încrederea în modelul de business al Facebook a scăzut iremediabil şi șocant. Conform declaraţiilor emoţionale ale specialiştilor, compania să angajat să vândă informațiile personale ale utilizatorilor neţinând cont de confidențialitatea datelor personale ale acestora. Protecţia în fața celor rău intenţionaţi nu era nici măcar parte a contractului.

Asemenea sentimente erau exprimate în urmă cu câteva săptămâni. Este extraordinar faptul că Facebook a reușit să acumuleze o limită de piață de 187 de miliarde de dolari în intervalul de patru luni de la scandalul Cambridge Analytica. Ce informații noi credeau că obţin, investitorii, în momentul în care au cumpărat atât de multe acțiuni?

De asemenea, modul abrupt în care s-a produs ultima cădere a Facebook ar putea deveni mai important decât amploarea acesteia. Ca să-l citez pe Peter Invatwater, „nu au existat urme de derapaj”. Lipsa oricărei ajustări înainte de o cădere abruptă, aproape verticală, implică fie faptul că investitorii au fost complet insensibili la preț, fie că au „adormit la volan”. Oricum, acțiunile Facebook au crescut „cu viteza luminii până când s-au izbit de zid”, iar acest lucru nu este deloc încurajator.

Faptul că piața ar putea reacționa cu un astfel de șoc la rezultate care au arătat că profiturile Facebook continuă să crească, după ce a fost pe marginea prăpastiei, are darul să inducă multă neliniște în legătură cu modul în care se iau deciziile de piață. În acest an, trendul acţiunilor americane a fost determinat de impulsul primit de la acţiunile FAANG, (Facebook, Apple, Amazon, Netflix and Alphabet’s Google).

Profiturile Facebook arată faptul că ascensiunea veniturilor a rămas blocată în SUA și a devenit negativă în Europa, în timp ce marjele sale ridicate s-au redus.

Acest lucru ar putea fi primul semn al pierderii încrederii pe termen lung în Facebook și în alte site-uri de socializare, însă este prea devreme ca să spunem cu certitudine acest lucru. Nu este foarte clar, încă, dacă poziția competitivă a Facebook a fost afectată. Deci, principala lecție pe care ar trebui să o învăţăm este că în cazul unor pierderi mari, piața este cea care nu îşi face treaba.

Cât de rău a fost lovit Facebook? A pierdut într-o singură zi 118 miliarde de dolari din valoare, mai mare decât s-a întâmplat în cazul General Electric. Piețele sunt crude!

ge

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ