ANAF contra ANAF, sau Fiscul contra Agitației Naționale Anti Fumat

0
2967

Industria tutunului va fi greu încercată anul acesta. După legea anti-fumat intrată în vigoare pe 17 martie, va urma, pe 20 mai o altă lovitură, prin implementarea în legislația românească a Directivei 2014/40/UE privind fabricarea, prezentarea și vânzarea produselor din tutun și a produselor conexe.

O directivă europeană transpusă pe ultima sută de metri

Practic, după aplicarea prevederilor noii directive, vor fi interzise țigările mentolate sau aromate, va fi eliminată posibilitatea achiziționării țigaretelor de pe Internet, iar 65% din suprafața pachetelor va fi acoperită cu mesaje de informare, imagini și avertismente de sănătate, față de reglementările actuale care prevăd ca avertismentele să ocupe 30% din suprafața din fața a pachetului de țigarete și cel puțin 40% din partea din spate a acestuia. De asemenea, rămâne la latitudinea țărilor membre uniformizarea ambalajelor, ceea ce e de natură să dea fiori reci industriei, date fiind antecedentele legiuitorului român.

Dincolo de problemele de marketing, producătorii de țigarete vor fi nevoiți să modifice liniile de producție pentru a se adapta noilor cerințe, dar susțin ei, acest lucru nu se poate face decât după ce va fi publicată în Monitorul Oficial legea care va reglementa transpunerea Directivei 2014/40/UE. Numai că legea se află încă în dezbatere parlamentară și chiar dacă va fi gata înainte de termenul limită de intrare în vigoare fixat la 20 mai 2016, companiile producătoare nu vor avea timp să se adapteze cerințelor. Deși știau din 2014 ce-I așteaptă, producătorii susțin că nu puteau lua măsuri până când nu știau exact ce va prevedea legea românească.

În momentul de față, cele trei mari companii producătoare de tutun, Philip Morris, JTI și British American Tobacco fac presiuni pentru ca termenul de aplicare a legii să fie amânat cu cel puțin 6 luni, pentru a avea timp să se pregătească. În ajutorul lor au sărit nu doar parlamentari care au preluat ad-literam (inclusiv greșelile de ortografie) amendamentele acestora, ci tocmai „dușmanul natural” al industriei tutunului, respectiv Agenția Națională de Administrare Fiscală.

ANAF: „Contrabanda va crește la 30%, iar deficitul bugetar va sări de 3,5% din PIB!”

La interpelarea unui senator cu privire la aspecte ce țin de transpunerea Directivei 2014/40/UE, Ministerul de Finanțe răspunde că „reprezentanții ANAF au elaborat evaluări cu privire la impactul nefuncționării industriei tutunului după data de 20 mai 2016, asupra bugetului de stat și, nu în ultimul rând, asupra sănătății populației, în cazul intrării în țară a produselor din tutun provenit din contrabandă, nesupuse niciunei norme de control”.

Dincolo de formularea nefericită din care s-ar putea înțelege că țigările produse legal nu ar avea impact asupra sănătății populației, merită urmărit cu atenție cum descrie ANAF peisajul apocaliptic de după data de 20 mai.

„Industia tutunului este o industrie legală, fiind al doilea mare contribuabil , cu o pondere la bugetul de stat la sfârșitul anului 2015 de 38,2% din total accize și taxa de viciu. Precizăm că în anul 2015, din totalul veniturilor administrate de ANAF, accizele și taxa de viciu reprezintă 13,20%. (N.R. deci industria tutunului a generat 5% din totalul veniturilor colectate).

În conformitate cu statisticile ANAF, șase luni (20 mai 2016 – 20 noiembrie 2016) de nefuncționare a industriei tutunului creează bugetului de stat o lipsă de cca 6,8 miliarde lei (prin neplata accizei, taxei de viciu, a TVA-ului, a salariilor și taxelor locale). Cele 6,8 miliarde de lei (1,5 miliarde euro) reprezintă aproximativ 1% din PIB și lipsa acestor resurse din bugetul anului 2016 va avea drept consecință creșterea deficitului până la 3,5%, depășindu-se cu mult ținta stabilită (o lună de neplată a taxelor la bugetul de stat se ridică, în medie, la cca 230 milioane de euro, 1 miliard de lei).

Introducerea de măsuri restrictive care nu pot fi puse în practică la termenul limită de 20 mai 2016 va avea drept consecință diminuarea semnificativă a veniturilor bugetare, dar și probabilitatea creșterii contrabandei (în prezent 17,5% din piață, conform Studiului Independent Novel Research).

Actuala capacitate administrativă a ANAF și a altor instituții cu atribuții în domeniu este insuficientă pentru a face față acestui risc, adaptarea acesteia presupunând cel puțin 2 ani pentru angajarea de personal suplimentar și dotarea corespunzătoare a acestuia, generând cheltuieli suplimentare la bugetul statului.

În lipsa producției autohtone, ANAF estimează o creștere a nivelului contrabandei, de la 17,5% cât este în prezent la peste 30%, nivel existent în anul 2010 (întrucât un punct procentual de contrabandă se ridică la aproximativ 35-40 milioane de euro, nivelul comerțului ilicit cu țigarete, de circa 15%, va genera pierderi anuale bugetului de stat de circa 600 milioane euro)”.

În concluzie, ceea ce n-a reușit revolta hipsterească în mediul online s-ar putea să reușească ANAF, respectiv să pună stavilă acestei ofensive generalizate împotriva fumatului. Pentru că, nu-i așa?, totul până la bani!

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ