Profitul net al BRD a scăzut cu 43% în primele trei trimestre ale anului 2020

0
1486

BRD, a raportat un profit net de 718,6 milioane de lei pentru primele trei trimestre ale acestui an. Cifra este cu 43% mai scăzută față de aceeași perioadă a anului trecut, când profitul înregistrat a fost de 1,26 milioane de lei.

În legătură cu situaţia raportată, François Bloch, Directorul General al BRD Groupe Société Générale, a făcut mai multe precizări pe care le-a transmis prin intermediul unui comunicat de presă emis în data de 05 noiembrie 2020: „Criza sanitară fără precedent în care România și întreaga lume au intrat în primul trimestru al anului, a continuat să se răspândească în toate domeniile economice, determinând o continuă adaptare.

Privind în perspectivă, revenirea economică se va baza masiv pe implementarea politicilor de relansare pe care autorităţile le vor adopta și pe efectele pe care acestea le vor avea asupra ritmului de creştere a producției și asupra comportamentului consumatorilor. În mod firesc, sistemul bancar românesc este un actor cheie în acest efort de relansare şi redresare economică.

BRD a acționat dinamic și a aplicat toate măsurile necesare pentru a-și proteja clienții și angajații, pentru a asigura continuitatea afacerii, pentru a oferi asistență adecvată clienților și acces la finanțare. Dacă trimestrul II al anului 2020 a fost marcat de o scădere accentuată a numărului de împrumuturi acordate persoanelor fizice în contextul blocării întregii activităţi, în trimestrul III, acestea au revenit în forţă, depășind nivelul înregistrat înaintea crizei. BRD are, de asemenea, o participare activă la programul IMM Invest, cu împrumuturi aprobate la sfârşitul lunii septembrie în valoare de aproximativ 700 de milioane de lei.

În paralel cu contracararea rapidă a efectelor crizei, BRD s-a concentrat şi pe materializarea oportunităților, încurajând adoptarea soluţiilor digitale și accelerarea proiectelor de automatizare a fluxului.

În pofida mediului economic, semnificativ, deteriorat, BRD a obținut performanțe financiare care dovedesc rezistența modelului nostru de business și eficienţa acțiunilor întreprinse pentru a răspunde provocărilor crizei.”

Conform cifrelor raportate, creditele de consum au crescut cu 123%, în trimestrul III faţă de trimestrul II, finanțarea IMM-urilor cu 7,3% în special prin participarea activă la IMM Invest și activitatea de leasing cu 17,5%. Toate aceste creşteri sunt raportate comparativ cu aceiaşi perioadă a anului 2019.

La rândul lor şi depozitele clienţilor persoane fizice au înregistrat o creștere accelerată de 9,1% iar depozitele corporative au crescut cu 23,8% pe fondul creşterii resurselor IMM-urilor. Raportul dintre creditele nete și depozite a fost de 65,0% la sfârșitul lunii septembrie 2020, în scădere cu 6 puncte procentuale față de sfârșitul lunii septembrie 2019.

Comunicatul de presă ne mai spune că: „În contextul crizei, BRD s-a concentrat pe încurajarea folosirii soluţiilor digitale (o treime din clienții noștri au folosit în mod activ canale la distanță la sfârșitul lunii septembrie) și a accelerat proiectele de automatizare a fluxului. BRD a continuat să lanseze noi funcții care acoperă într-un mod inovator nevoile clienților săi (Apple Pay a fost lansat în iulie). Pătrunderea digitală pe segmentul clienților corporativi a atins noi cote, 99% din tranzacțiile clienților mari și 95% din tranzacțiile IMM-urilor au fost efectuate prin canale digitale. Experiența digitală a clienților corporativi pe platformele de e-banking a fost continuu, îmbunătățită, în special, versiunea actualizată a platformei noastre de gestionare a numerarului care a fost adoptată masiv de companiile mari.”

Venitul net, mai mic cu 5,7% 

În comparaţie cu aceiaşi perioadă a anului trecut, Grupul BRD a înregistrat un venit net cu 5,7% mai mic, respectiv 2.308 milioane lei. Scăderea a fost determinată în principal de contracția comisioanelor nete și a altor categorii de venituri. Uşor a crescut, faţă de anul anterior şi venitul net din dobânzi, cu 2,3%, fiind afectat, în cea mai mare parte, de ratele de piață mai mici (media ROBOR de 2,49% în trimestrul III, 2020 în comparaţie cu 3,16% acelaşi trimestru al anului 2019).

Scăderea comisioanelor cu 12% față de anul anterior, s-a datorat în principal veniturilor mai mici încasate din tranzacțiile bancare zilnice în urma aplicării reglementării SEPA și a volumului redus de tranzacții înregistrat în timpul stării de urgenţă. Evoluţia altor categorii de venituri a fost influențată de câștigurile semnificative înregistrate în urma reevaluărilor făcute în anul 2019.

Cheltuielile de funcționare în primele 9 luni ale anului 2020 s-au situat la nivelul anului trecut, realizându-se economii semnificative, fără a compromite investițiile strategice. Cheltuielile cu personalul au fost reduse cu 2,2% în trimestrul III 2020, în timp ce creșterea nivelului celorlalte cheltuieli a fost în întregime legat de nevoia de accelerare a digitalizării și de costurile excepționale legate de gestionarea crizei sanitare. Fără aceste cheltuieli excepţionale şi l-a acest capitol s-ar fi înregistrat o scădere de 7,5%.

Raportul cost/venit înregistrat de Grupul BRD a fost de 50,6%, excluzând costurile sanitare excepționale. În aceiaşi perioadă a anului trecut, raportul a fost de 48,5%. În aceste condiţii, venitul operațional brut al Grupului BRD s-a ridicat la 1.120 milioane lei în primele 9 luni ale anului 2020, față de 1.260 milioane lei în aceiaşi perioadă a anului 2019.

Indicatorii de calitate a activelor băncii au rămas solizi, reflectat de raţă creditelor neperformante ajungând la 3,4%, la sfârșitul lunii septembrie 2020, față de 4,0% cât se înregistra sfârșitul aceleiaşi lunii a anului 2019. Cu toate acestea raportul de acoperire cu provizioane de expunere neperformantă a crescut 76,4%, la sfârșitul lunii septembrie 2020 faţă de 74,1% cât se înregistra la sfârșitul aceleiaşi luni a anului 2019. Costurile de risc au înregistrat o taxă de provizion net de 253 milioane lei comparativ cu 207 milioane lei în septembrie 2019, fiind influențate, în principal, de impactul scenariilor macroeconomice defectuoase şi a estimărilor făcute asupra pierderilor de credit.

Aceste rapoarte prezentate presei sunt menite să evidenţieze anumite lucruri pozitive, pe de o parte şi să le cosmetizeze sau să le explice, pe cele mai puţin favorabile, pe de altă parte. Cert este că la finalul comunicatului de presă, BRD anunţă că profitul net al grupului a scăzut cu 43% în primele trei trimestre ale anului 2020, de la 1.226 milioane lei cât a fost înregistrat în luna septembrie 2019, la 738 milioane de lei cât a fost raportat pe primele 9 luni ale anului 2020.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here