Posibila scădere reiese din tarifele de referință pentru această categorie de asigurări pregătite de autorități și analizate de Profit.ro.
Din cifre reiese că, în cazul a 21 de categorii de clienți RCA, tarifele sunt în scădere față de martie 2019, cu procente cuprinse între 0,2% și 17,6%, în timp ce, pentru restul de 14 categorii de consumatori, prețurile vor urca cu procente între 0,5% și 44,5%.
În schimb, datele analizate relevă că, față de octombrie 2018, noile tarife vor fi mai mari pentru toate cele 35 de categorii de clienți RCA, diferențiați în funcție de vârstă și capacitatea cilindrică a autovehiculului.
Astfel, șoferii cu vârsta mai mică sau egală cu 30 de ani care dețin autovehicule cu o capacitate cilindrică mai mare 2.500 centimetri cubi (cmc) vor plăti 2.664 de lei, față de tariful de 2.476 lei anunțat în octombrie 2018 și 1.871 lei în martie 2019. În categoria 1.801 – 2.000 cmc, șoferii cu vârsta mai mică sau egală cu 30 de ani vor plăti 1.444 lei, comparativ 1.316 lei în octombrie 2018 și 1.677 lei în martie 2019. Pentru aceleași tip de vehicule, șoferii cu vârsta cuprinsă între 31 – 40 ani, tariful RCA va fi de 1.003 lei, de la 897 lei în urmă cu 12 luni și 1.200 lei în martie 2019. Proprietarii de vehicule cu cilindree între 1.401 – 1.600 cmc și vârsta cuprinsă între 31 și 40 de ani vor achita un tarif RCA de 805 lei, cu aproape 100 de lei mai mare față de octombrie 2018 și mai mic cu 100 lei comparativ cu martie 2019.
Autoritatea precizează că tarifele de referință nu reprezintă tarife la care sunt încheiate polițele RCA în piață. Totuși, aceste tarife de referință constituie un reper pentru consumatori în ceea ce privește prețul RCA. ASF este într-un moment în care pregătește modificarea Legii RCA, generând o serie de proteste. Vicepreședintele ASF Cristian Roșu spune că piața RCA se află într-un punct de echilibru, tarifele de referință fiind calculate de către o companie independentă.
“Nu putem discuta, în acest moment, despre o presiune pe prețul de vânzare al polițelor obligatorii de răspundere civilă auto. Fluctuațiile de tarif, pe care noi le monitorizăm permanent, sunt într-o marjă acceptabilă și sunt firești pentru o piață liberă. Analiza raportului realizat de Ernst&Young ne arată că tariful de referință mediu ponderat, pentru segmentul autoturisme-persoane fizice, înregistrează o scădere de circa 7%, față de perioada anterioară. Din această categorie, singura componentă care a înregistrat o creștere semnificativă a fost cea a autoturismelor cu o capacitate cilindrică mai mare de 2.500 cmc. Este totuși important de precizat faptul că și pentru acest tip de autovehicule, tariful mediu efectiv cu care s-au vândut polițele în piață se situează sub nivelul tarifului de referință. Aș vrea să subliniez că mai mult de jumătate dintre autovehiculele deținute de persoanele fizice se află încadrate în clasa de bonus maxim – B8, ceea ce înseamnă o reducere cu 50% a tarifului poliței RCA”, a afirmat Roșu.
În ceea ce privește tariful mediu de referință pentru persoanele juridice, vicepreședintele ASF spune că nu au fost înregistrate variații semnificative față de perioada anterioară, nici pentru autoturisme, nici pentru autovehiculele de transport marfă.
“Aș putea remarca faptul că pentru camioanele cu o capacitate mai mare de 16 tone, tariful de referință a scăzut cu 1% față de cel din perioada anterioară”, a mai spus reprezentantul ASF.
Tarifele de referință pentru RCA au fost calculate de Ernst & Young Assurance Services SRL, pe baza datelor statistice obținute de pe piața de profil.