Piața de birouri se schimbă în bine pentru chiriași

0
2099
Piața de birouri se schimbă în bine pentru chiriași

BusinessMark a organizat pe 4 noiembrie 2016 la Hotel Radisson Blu din București, cea de-a treia ediție a evenimentului “Real Estate & Construction Forum”.

Prima sesiune a evenimentului i-a avut ca invitați pe COSTIN BLIDEANU, Head of Leasing Department, AFI Europe România, ADRIANA GHEBER, Director de Dezvoltare, Immochan România, ANA DUMITRACHE, Co-Country Manager, CTP România, ALEXANDROS IGNATIADIS, Co-fondator, Octagon Contracting & Engineering, ȘTEFAN CREMENE, Director Comercial, Willbrook International.

Discțiile s-au axat în jurul evoluției prețurilor din piața de birouri, retail și depozite, evoluția nivelului chiriei, gradul de ocupare și aspecte privind competiția din domeniu.

COSTIN BLIDEANU, Head of Leasing Department, AFI Europe România, a remarcat faptul că în ultimii ani au tot fost discuții privind competiția dintre retailul online și offline.

”Ce ne bucură și ce observăm este că se dezvoltă un sistem care combină cele două tipuri de retail. Poți comanda online și poți să vii să iei produsul, mai ales de fashion, din magazin. Cred că am depășit pasul în care vedeam că online-ul amenință offline-ul, pur și simplu vor funcționa și vor crește împreună”, a explicat reprezentantul AFI Europe România.

”Pe partea de centre comerciale că au început să apară scheme de proximitate, în București în special, și întrebarea este ce șanse au aceste scheme comparativ cu structurile dominante? Cred că nu există un răspuns foarte clar la această întrebare, dar este foarte interesant de văzut cum se vor dezvolta aceste centre de proximitate”, a mai spus COSTIN BLIDEANU.

ADRIANA GHEBER, Director de Dezvoltare, Immochan România, consideră că dezvoltatorii centelor comerciale trebuie să se adapteze noilor nevoi ale consumatorilor din ce în ce mai prezenți în zona digitală.

”Cred că ar trebui să ne concentrăm mai mult pe client și aș prefera să folosesc termenul de partener, pentru că, consumăm multă energie încercând să ne apărăm de competiție, să copiem sau să evităm greșelile ei. Din punctul meu de vedere sigur că mixul este foarte important, dar important este să creem acele centre care să fie animate și care să-i întreacă așteptările partenerului nostru, nici măcar el să nu fi estimat a-i fi necesare. Din acest punct de vedere consider că nu mărimea unui oraș este relevantă”, a spus ADRIANA GHEBER.

Aceasta a declarat că din punct de vedere al dezvoltării, orașele mici pot reprezenta un focus foarte interesant. Contează adaptarea centrului și tipului de comerț la necesitățile existente în comunitatea respectivă.

”Să fii dedicat înseamnă să te gândești la mediul înconjurător, inclusiv să creezi un spațiu de comerț inovativ, să te integrezi în această eră dinamică și digitală. Avem un consumator care știe foarte bine ce vrea, nu-l putem păcăli și este foarte dinamic. Trebuie să ne integrăm și dezvoltăm strategiile acestui trend”, a mai spus ADRIANA GHEBER.

ALEXANDROS IGNATIADIS, Co-fondator, Octagon Contracting & Engineering, a semnalat concurența acerbă din zona constructorilor, subliniind presiunea pe costuri venită din partea dezvoltatorilor.

”În ciuda tuturor declarațiilor amiabile “brânza e pe bani”. Din momentul în care jucătorii mari sunt numărați poate pe degetele de la două mâini, ei dictează piața. Acest lucru înseamnă că toți constructorii se luptă într-un mod cu totul nesănătos. Construcțiile suferă din cauza lipsei capitalizării și profitabilității. Mai e o problemă. Prezența și accesul ușor la piață de construcții al multinaționalelor, care au cu totul alt set de parametrii de finanțare sau de acces la finanțare, și nevoia lor de a menține o cotă de piață mai mare încadrul grupurilor conduce la rezultate dezastruoase”, a spus ALEXANDROS IGNATIADIS.

Acesta a adăugat că prețul de construcție pentru o clădire de birouri clasa A este cuprins între 610 euro/mp și 780 de euro/mp.

Din punctul de vedere al ANEI DUMITRACHE, Co-Country Manager, CTP România, presiunea pe costurile de construcție vine și dintr-o competiție între jucători.

”Este evident și foarte adevărat că chiria este cea care plătește investiția. Nu putem să ne uităm la costuri fără să ne putem uita la venituri. Ecuația este destul de simplă. Cred că este și o diferență între dezvoltatori. Sunt dezvltatori care au ca model de business exitul imediat și atunci vor să le reziste clădirile până la predare și încă vreo trei ani și sunt cei care dezvoltă portofoliul și îl păstrează”, a explicat ANA DUMITRACHE.

Referindu-se la spațiile logistice și industriale reprezentantul CTP România a declarat că acestea sunt insuficiente, iar așteptările de creștere sunt mari.

”Avem peste 500.000 de metri pătrați și un pipeline care ne va aduce mult peste un milion de metri pătrați în 2018, în România. E-commerce ne ajută foarte mult în dezvoltare. În Europa de Vest 30% din retail se desfășoară online, iar în România procentul este de 12%. Ne așteptăm ca acest acest segment să crească cu spațiile logistice aferente”, a mai precizat ANA DUMITRACHE.

ȘTEFAN CREMENE, Director Comercial, Willbrook International, consider că rivalitatea dintre dezvoltatori trebuie să treacă din partea de cost, care este oricum foarte acerbă, în partea de servicii oferite către angajații companiilor.

”Pe piața de birouri nu există competiție. Este un război total. Dacă acum 10 ani proprietarul era cel mai important jucător, acum arma principală este brokerul. Asta nu înseamnă că este un lucru rău. Lucrurile s-au schimbat, iar brockerii fac o triere mult mai bună a clădirilor și a clienților. Se poartă renegocieri în spațiile deja existente pentru a acomoda nevoile proprietarilor cu cele ale chiriașilor”, a spus ȘTEFAN CREMENE.

”Cei care au construit în zone „out of the box” vor avea de câștigat. Avem zone cum este Floreasca, care la un moment dat vor face implozie. Ca sa stai să mănânci stai două ore, ca să ajungi la birou îți trebuie două ore. Clădirile din zonele mai bune vor atrage acești clienți. Va fi o luptă pe prețuri și locație. Vor pierde cei cu clădiri vechi, cu servicii conexe deficitare și cei care vor avea în spate o bancă inflexibilă”, a continat reprezentantul Willbrook International.

Partea a doua a conferinței a fost dedicată sectorului rezidențial și i-a avut ca speakeri pe AHMET BUYUKHANLI, Owner, Opus Land Development, OANA PĂUN, PR Specialist, Board Member, Maurer Imobiliare, DRAGOȘ VÎLCEANU, Președinte, Asociația Brokerilor Imobiliari din România, DANIEL MANAȚE, Președinte, ANEVAR și CLAUDIU BUTACU, Președinte, Asociația Solar Decatlon.

”Anul 2016 a fost cel mai bun an de după criză. Pentru 2017 sunt încrezător că va fi un an bun pentru segmental rezidențial și pentru real estate în general. Prețurile vor înregistra o ușoară creștere în principal din cauza costurilor cu forța de muncă, dar și al costurilor terenurilor”, a declarat AHMET BUYUKHANLI, Owner, Opus Land Development.

Acesta a precizat că în privința legii dării în plată, nu a întâmpinat dificultăți. În primele trei luni de la promulgare, piața a înregistrat o încetinire de aproximativ 30%, însă faptul că programul Prima Casă se derulează în continuare reprezintă un suport important pentru piața rezidențială, a mai spus BUYUKHANLI.

OANA PĂUN, PR Specialist, Board Member, Maurer Imobiliare a anunțat că de la începutul anului și până în luna octombri ecompania a reușit să vândă 1.000 de apartamente.

”În ceea ce privește preferințele consumatorilor acestea au evoluat. Vedem un apetit pentru apartamentele cu suprafețe mai mari. Din ce în ce mai mulțiclienți optează pentru apartamentele de trei sau patru camere și chiar duplexuri”, a spus OANA PĂUN.

Aceasta a adăugat că dezvoltatorul are în vedere încă două proiecte în Tîrgu-Mureș, respectiv Constanța. De asemenea, se dorește construirea a peste 12.000 de locuințe în următorii cinci sau șapte ani.

Prezent în cadrul dezbaterilor, DRAGOȘ VÎLCEANU, Președinte, Asociația Brokerilor Imobiliari din România, a arătat că nivelul tranzacțiilor din piața imobiliară a crescut cu 20% față de perioada de boom imobiliar din 2007.

”Conform ANCPI, în 2007, anul de boom imobiliar, am avut 700.000 de tranzacții, în 2015 am avut 890.000 de tranzacți. Dacă piața merge în continuare în 2016 vom avea 940.000 de tranzacții, cu 20% mai mult decât în 2007”, a explicat Dragoș Vîlceanu.

În privința prețurilor de vânzare acestea au marcat, în trimestrul doi al anului o creștere de 5 – 6% la nivel național, comparativ cu perioada similară a anului trecut.

CLAUDIU BUTACU, Președinte, Asociația Solar Decatlon, a anuțat că alături de câțiva investitori vor dezvolta în viitorul apropiat un cartier sustenabil.

“Am găsit investitori și am pornit, de o lună, o companie care va reuși, în viitorul apropiat, să facă primul cartier cu adevărat sustenabil. Am reușit să creăm o companie cu oameni care au crescut în proiectul EFdeN și s-au dezvoltat pe anumite zone. Ne interesează ca prețul să fie cât mai aproape de calitatea oferită. Vorbim de prețuri competitive pentru o casă care nu are facturi lunare”, a explicat BUTACU.

Acesta a precizat că investițiile vor viza atât locuințe individuale, cât și clădiri de până la patru etaje, pe structură de metal.

Un eveniment BusinessMark.
Traducerea a fost oferită de Biroul de Traduceri Champollion
Evenimentul a avut drept parteneri media: Arena Constructiilor, Ghid Constructii, Agenda Constructiilor, De la Fabio, Portal Electric.ro, Jurnalul de afaceri, Promoafaceri, Economic ZOOM, Business editors, Global Manager, Business Woman, StartUps, Business24, Ziare.com, Calendar evenimente, Legal Marketing, Avocatura.com, Transilvania Business, Finzoom Debizz, Administratie.ro, Roportal.ro, MLM News, Revista Valoarea, Bucuresteni.ro, Manager Express, Economia Online, Think Business, Chalbert, Antreprenor in Romania, Plan de afacere.ro, Rabbit Media și Vox Capital.

Despre BusinessMark
BusinessMark este o companie ce ofera servicii integrate de B2B, oferind clientilor sai modele de dezvoltare complexe, conectandu- i in mod direct cu mediul de afaceri si creand oportunitati de parteneriat strategic.

Atat prin organizarea de evenimente business, cat si prin serviciile de B2B Public Relations oferite, BusinessMark isi propune sa vina in intampinarea partenerilor sai cu strategii de comunicare si promovare centrate pe business matchmaking si crearea de oportunitati de dezvoltare.

real-estate-1 real-estate-3 real-estate-4

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here