O nouă „realizare de succes” a eMAGicianului, Iulian Stanciu… Compania germană ZAG a cerut în instanța anularea certificatul eliberat de OSIM pentru marca românească de biciclete, Pegas, inclusiv radierea acesteia din Registrul Național al Mărcilor

0
3134

La începutul anilor ’70, Fabrica de Armament “6 Martie” din Zărneşti, ulterior, redenumită „Tohan Zărnești”, a demarat producţia de serie a bicicletei Pegas, care, rapid, a visul copiilor, în perioada comunistă. În cei mai buni ani, au fost produse până la 30.000 de biciclete, lunar, cererea fiind deosebit de mare, însă, ca multe alte branduri româneşti şi Pegas s-a stins… Din anul 2005, la Tohan Zărneşti nu s-au mai produs biciclete sub semnul mitologicului cal înaripat. Odată cu renunţarea la producţie, compania nu a mai reînnoit nici marca, la OSIM.
În anul 2010, Andrei Botescu înregistrează marca Pegas, la OSIM, în nume propriu, după ce s-a interesat telefonic, la fabrică, despre situaţia producţiei de biciclete. În octombrie 2015, acesta declara pentru Profit.ro: “Am aflat din presă că brandul Pegas este unul expirat și am reînnoit perioada de valabilitate prin reînscrierea acestuia la OSIM. Prima bicicletă Pegas asamblată de Atelierele Pegas a fost vândută la 1 iunie 2012. Până în prezent, am vândut peste 5.000 de unități”.
Tot în luna octombrie 2015, şeful eMAG, Iulian Stanciu, preia, prin intermediul Network One Distribution (NOD), pachetul majoritar de acţiuni al producătorului de biciclete Pegas anunţând un plan investiții de opt milioane de euro pentru extinderea distribuției și a gamei de produse la nivel național și internațional. În plus, Stanciu promitea ca peste trei ani va deschide o nouă linie de asamblare pe care urmau să fie produse 100.000 de biciclete, în fiecare an. „Am preluat Atelierele Pegas pentru a susține procesul de diversificare a portofoliului NOD, care a început cu IT&C, apoi a adăugat jucării, electrocasnice. Scule. Există un trend pozitiv pe zona produselor outdoor. Populația este interesată din ce în ce mai mult de produse din zona menținerii stării de sănătate și petrecere a timpului liber în natură. Bicicletele sunt parte din această categorie. Cred că trendul pozitiv se va menține și am hotărât să intrăm pe această piață”, a declarat Stanciu pentru Profit.ro, la momentul tranzacţiei.
La rândul său, Andrei Botescu, spunea: „Mi-am dat seama că este nevoie de un efort investițional mare și de un partener cu experientă. Împreună cu NOD vom extinde atât gama de biciclete pentru toate palierele de vârstă și categoriile de produse, cât și prezența brandului la nivel național și internațional, așa cum ne-am dorit. Țelul meu pe următorii cinci ani este să dezvoltăm o facilitate de producție integrată în țara noastră cu ajutorul căreia să putem produce cel puțin 100 de mii de biciclete pe an”.
Concret, Network One Distribution (NOD) a preluat 51,67% din titlurile firmei Atelierele Pegas București pentru suma de 202.588 euro. Andrei Botescu a primit pentru pachetul de acţiuni, cedat suma de 189.492,93 euro, Alexandru Manda, 6.547,75 euro și Adrian Ţeasă, 6.547,75 euro.
Înainte de această tranzacție, Andrei Botescu, fondatorul și directorul general al firmei Atelierele Pegas, deținea o participație de 80%, alături de Ciprian Frunzeanu – 5%, Andrei Marius Alin – 5%, Adrian Ţeasă – 3,33% și Alexandru Manda – 3,33%. După tranzacție, Network One Distribution (NOD), societate deținută de Iulian Stanciu, are o participație de 51,67%, Andrei Botescu – 31,67%, Ciprian Frunzeanu – 5%, Andrei Marius Alin – 5%, Adrian Ţeasă – 3,33% și Alexandru Manda – 3,33%.
Ulterior, prin mai multe tranzacții, ultima în decembrie 2020, în schimbul sumei de 433.033 lei, Network One Distribution (NOD), Iulian Stanciu, devine unicul acționar al companiei.
Visul frumos al eMAGicianului Stanciu, este pe cale să se termine…
Companie germană, ZEG Zweirad-Einkaufs-Genossenschaft eG, fondată în 1966, cu sediul în Koln (Germania), care are în portofoliul de producţie mai multe mărci de biciclete, printre care și Pegasus, a dat în judecată compania Atelierele Pegas, cerând instanței anularea certificatul eliberat de Oficiul Național pentru Invenții și Mărci (OSIM) pentru marca românească Pegas, inclusiv radierea acesteia din Registrul Național al Mărcilor. La baza acţiunii în instanţă a stat decizia finală a Oficiului European pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO), emisă în anul 2017, prin care s-a stabilit că cele două mărci, Pegasus din Germania și Pegas din România, sunt similare situaţie care duce la confuzie în rândul clienţilor. Din acest motiv cele două mărci nu pot coexista pe piața Uniunii Europene.
„Important de menționat este că decizia EUIPO a fost pronunțată în februarie 2017, chiar la solicitarea companiei Atelierele Pegas, de extindere și obținere a exclusivității pentru toată piața din Europa. După această decizie, pronunțată și rămasă finală, ZEG a dat dovadă de bună-credință comercială, încercând timp de aproximativ patru ani să determine, pe cale amiabilă, societatea Atelierele Pegas SRL București să ia măsurile necesare pentru a o respecta, deși ar fi putut de atunci să întreprindă imediat acțiunile pe care legislația română, armonizată cu cea europeană în domeniul proprietății intelectuale, le-ar fi permis”, susține, într-o discuție cu Profit.ro, Radu Bozocea, co-fondator și partener senior la Weizmann Ariana & Partners, agenție specializată în protecția proprietății intelectuale și casă de avocatură care reprezintă solicitările ZEG în dosarul deschis la Tribunalul București. Reprezentanții casei de avocatură mai susțin că, în cazul în care cererea ZEG va fi admisă, compania Atelierele Pegas va trebui să renunțe de îndată la utilizarea mărcii Pegas sau a oricărei denumiri similare cu Pegasus (și grafica protejată de ZEG), inclusiv că nume comercial sau în mediul online. „Ulterior, probabil se va pune în discuție și reparația financiară a efortului la care ZEG a fost obligat pentru a-și apăra drepturile. O respingere a acțiunii va însemna o continuare a situației existente în prezent, în care cele două mărci vor coexista pe piața din România, aspect însă considerat de EUIPO de natură a prejudicia și crea confuzie pentru clienții finali, consumatorii, care nu vor putea identifica în mod corect și fără dubiu calitatea și sursa unui produs pe care doresc să îl achiziționeze”, susțin reprezentanții casei de avocatură Weizmann, Ariana & Partners.
Bicicletele producătorului german, comercializate sub marca Pegasus sunt disponibile în România din anul 2015. În Europa, ZEG deţine peste 1.000 de magazine specializate în vânzarea de biciclete.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here