O nouă încercare de trecere a Metrorex, compania care administrează metroul bucureștean, din subordinea Ministerului Transporturilor în cea a Primăriei Capitalei a eșuat săptămâna trecută

0
1650
metrorex

Problema trecerii transportului subteran în subordinea municipalității a rămas deocamdată în stand by, deoarece Primăria Capitalei nu are bani pentru a susține acest serviciu.

Pe ordinea de zi a şedinţei din 29 martie a Consiliului General al Municipiului București se afla un proiect de hotărâre privind „solicitarea către Guvernul României de a emite un act normativ pentru transferul pachetului de acţiuni ale SC Metrorex S.A. din proprietatea privată a statului în proprietatea privată a Municipiului Bucureşti”.

Inițiativa a fost contestată de opoziție, prin vocea consilierului general Ciprian -Ciucu, care a reclamat faptul că inițierea unui astfel de proiect de act normativ nu se poate face fără un studiu de impact. Mai pe românește, Primăria nu are bani să asigure funcționarea și extinderea rețelei de metrou.

Însă, în cele mai multe orașe europene (și nu numai) societatea care administrează metroul este în subordinea municipalității respective. La Paris, RATP (Régie Autonome des Transports Parisiens) administrează atât transportul cu autobuze și tramvaie, cât și pe cel cu metroul. Tot în „ograda RATP” se află și liniile ferate metropolitane și suburbane, astfel că este posibilă utilizarea unui bilet unic pentru toate modurile de transport din Orașul Luminilor.
Tot în administrarea primăriilor se află și rețelele de metrou din Lisabona, Barcelona, Madrid sau Roma și lista ar putea continua. Până și la Sofia metroul este în administrarea primăriei. Deocamdată, la București nu se poate adopta acest model pentru că Primăria Capitalei nu ar avea banii necesari. Acești bani există în București, însă ei sunt prost administrați și de cine nu trebuie.

Primăria Capitalei are un buget de 1,1 miliarde de euro. Pare mult, la prima vedere, dar trebuie să ținem cont că din această sumă trebuie -acoperite subvențiile pentru RADET și RATB – 106, respectiv 121 milioane de euro. Tot din bugetul -Primăriei Capitalei se finanțează și proiectele de infrastructură din oraș – reabilitări de bulevarde, construcția de pasaje subterane și supraterane, modernizări de linii de tramvai ș.a.m.d.

Primăriile de sector au și ele bugete de invidiat. Bugetul pe 2017 al Primăriei Sectorului 1 se ridică la 1,6 miliarde de lei, iar cel al Primăriei Sectorului 2 la 1,3 miliarde de lei, bani care nu de puține ori, așa cum au constatat de-a lungul timpului și inspectorii Curții de Conturi, nu sunt cheltuiți nici transparent și nici în beneficiul cetățeanului.

Milioane de euro s-au dus pe panseluțe cumpărate la prețuri de trei sau chiar zece ori mai mari decât prețul pieței, pergole, băncuțe și lista ar putea continua.

În urmă cu  câteva săptămâni, Primăria Sectorului 1, condusă de Dan Tudorache, a schimbat toate băncile din fața Casei Presei cu unele noi. Cele vechi, amplasate pe vremea când primar de sector era Andrei Chiliman, erau într-o stare foarte bună, necesitând cel mult o vopsea.

Soluția ar fi o modificare a legislației prin care bugetele sectoarelor să fie mai mici, iar cel al Primăriei Capitalei mai mare, astfel ar fi bani și pentru susținerea metroului. Pentru anul în curs, capitolul „subvenții pentru transportul cu metroul” din bugetul Ministerului Transporturilor cuprinde suma de 415 milioane de lei.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here