NEPI vrea licitatie deschisa pentru terenul Romexpo. Ce interese are Mihai Daraban, presedintele CCIR sa incheie neaparat acest acord cu Iulius Mall? In cazul asocierii Palas Iasi, Primaria Iasi isi recupereaza cu greu partea promisa de grupul Iulius

1
9010

Update: Ce interese are Mihai Daraban in oferirea gratuita a terenului Romexpo catre Iulius Group? De ce evalueaza Daraban la 300 milioane de euro ceva ce are in bilant la 50 de euro? Daca ar fi terenul lui ar face la fel? In curand venim cu detalii interesante…pana atunci-comunicatul grupului Nepi fata de afirmatiile CCIR

NEPI Rockcastle susține adevărul, echitatea și legalitatea, ca valori fundamentale care să stea la baza deciziilor autorităților publice

Față de unele neadevăruri flagrante cuprinse în comunicatul de presă al Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR) din 22.03.2021, NEPI Rockcastle, cel mai mare investitor în domeniul imobiliar din România, respinge acuzațiile false care i-au fost aduse de către CCIR și oferă următoarele argumente și dovezi concrete:

Prin comunicarea sa publică pe acest subiect, NEPI Rockcastle urmărește doar să se asigure că interesul public superior este servit prin ascultarea tuturor punctelor de vedere relevante și prin raportarea la adevăruri și fapte concrete și verificabile. Acest principiu nu s-a respectat, de exemplu, atunci când Legea pentru modificarea și completarea legii Camerelor de comerț din România nr. 335/2007 a fost adoptată de Camera Deputaților (camera decizională) într-o manieră netransparentă, fără nicio dezbatere la care să fi fost invitate părțile care au solicitat acest lucru și fără consultarea instituțiilor publice care ar fi trebuit consultate, potrivit legislației naționale și europene privind ajutorul de stat.

CCIR susține în mod eronat că valoarea estimată a ,,platformelor betonate, clădirilor, halelor etc.” -amplasate doar pe o mică parte din terenul total  – este de ,,300 milioane euro (mult peste prețul pieței în ceea ce privește valoarea terenului)”. În realitate, din documentele oficiale publice depuse de Romexpo SA (societate deținută de CCIR prin care sunt exercitate drepturile asupra acestor imobile) la Ministerul Finanțelor, reiese clar că valoarea tuturor activelor imobilizate ale Romexpo SA nu ajunge nici măcar la 50 milioane euro (mai exact, conform bilanțului depus pe anul 2019, este în sumă totală de 232.611.826 RON).

Totodată, CCIR încearcă să acrediteze ideea eronată că dreptul de folosință gratuită primit de la Guvernul României prin H.G. nr. 1709/2004 și H.G. nr 2127/2004 nu ar putea fi revocat tot unilateral de către Guvern pentru că „instanța supremă a consfințit dreptul CCIR de utilizare gratuită a acestor terenuri pentru 49 de ani” prin Decizia nr. 3522/2013 a Înaltei Curți de Casație și Justiție (I.C.C.J.) – Secția de Contencios Administrativ și Fiscal. În realitate, acea decizie a ICCJ nu a consfințit dreptul de folosință al CCIR, ci doar a confirmat anumite vicii de formă ale H.G. nr. 501/2010 referitoare la denumirea CCIR, prin care Guvernul a dorit să retragă CCIR dreptul de folosință gratuită asupra terenurilor în discuție.

Este de remarcat și că, deși CCIR a confirmat în numeroase comunicări anterioare publice că se află în asociere cu un anumit dezvoltator imobiliar, ales fără licitație, în prezent CCIR afirmă public, în comunicatul emis la 22.03.2021, că ,,la data prezentei nu există niciun contract semnat între CCIR și alți dezvoltatori imobiliari”. Această afirmație este în contradicție flagrantă inclusiv cu afirmația de pe site-ul oficial al CCIR despre proiectul denumit Noul Romexpo, (www.noulromexpo.ro), potrivit căruia proiectul este o inițiativă a CCIR,  „dezvoltată de Iulius și Atterbury Europe”, iar „Camera de Comerț și Industrie a României și Romexpo au semnat un acord de parteneriat cu investitorii privind dezvoltarea Complexului Expozițional Romexpo“. Aceste contradicții între pozițiile publice succesive ale CCIR sunt, cu siguranță, relevante nu numai pentru opinia publică, ci și pentru autorități.

Semnalăm în același timp că în niciun alt stat membru al Uniunii Europene nu s-au acordat măsuri de sprijin de către statele respective către camerele de comerț din țările respective în forma în care se încearcă în România, prin proceduri care să fi încălcat legislația națională și cea europeană privind ajutorul de stat, fapt ce ar fi atras sancțiuni din partea autorităților europene.

NEPI Rockcastle este de acord cu principiul conform căruia activitățile de interes public ale camerelor de comerț pot fi susținute de stat, dar asta ar trebui să se întâmple în mod echitabil, în conformitate cu – și limitativ la scopurile pentru care camerele de comerț au fost înființate și funcționează principiile consacrate de legislația națională și europeană. Când o cameră de comerț dorește să devină jucător într-o piață concurențială, regulile competiției oneste devin aplicabile și trebuie respectate în mod corect și de către aceasta, nu doar de ceilalți jucători din piață.

Despre NEPI Rockcastle

NEPI Rockcastle este principalul grup de investiții și dezvoltare imobiliară din Europa Centrală și de Est, fiind prezent în România, Polonia, Slovacia, Croația, Bulgaria, Ungaria, Republica Cehă, Serbia și Lituania.

Din portofoliul NEPI Rockcastle din România fac parte Mega Mall, Promenada Mall București, Shopping City Sibiu, Promenada Sibiu, Vulcan Value Centre București, Iris Titan Shopping Center București, Shopping City Timișoara, City Park Mall din Constanța, Ploiești Shopping City, Brăila Mall, Shopping City Galați, Shopping City Târgu Jiu, Severin Shopping Center, Shopping City Deva, Shopping City Piatra Neamț, Shopping City Satu Mare, Shopping City Râmnicu Vâlcea, Shopping City Buzău și Shopping City Târgu Mureș.


Se pare că povestea celor 30 de hectare ale terenului Romexpo este departe de a se fi încheiat, cu toate că proiectul de lege pentru modificarea și completarea legii camerelor de comerț din România nr. 335/2007 se află pe biroul preşedintelui Klaus Iohannis, pentru promulgare.

Fondul de investiţii sud-african NEPI solicită vânzarea preţioasei suprafeţe şi organizarea unei licitaţii internaţionale pentru dezvoltarea imobiliară, ulterioară, afirmând că “Transferul gratuit al proprietăţii nu reprezintă singura opţiune”.

NEPI ROCKCASTLE este cel mai mare dezvoltator imobiliar din România, valoarea însumată a proiectelor sale depăşind 2 miliarde de euro. În portofoliul companiei se regăsesc proiecte importante aşa cum sunt: mall-urile Mega Mall, Promenada Mall Bucureşti, Shopping City Sibiu, Promenada Sibiu, Vulcan Value Centre Bucureşti sau Iris Titan Shopping Center Bucureşti.

În comunicatul de presă emis de NEPI ROCKCASTLE se spune că:” Acest proiect poate fi dezvoltat într-o variantă mai bună pentru statul român şi România, fără prejudicierea gravă a bugetului de stat şi încălcarea legislaţiei europene şi naţionale”. De asemenea, dezvoltatorul reafirmă disponibilitatea de a se implica, fie prin asociere cu Statul Român, fie prin cumpărarea la preţul pieţei, parţială sau totală, a terenului aflat în discuţie.

Toată această furtună s-a declanşat în urma stirii legate de asocierea dintre Camera de Comerţ şi Industrie a României şi cel mai mare dezvoltator imobiliar român, Iulian Dascălu, într-un proiect de aproape 3 miliarde euro, care ar avea la baza transferul gratuit al proprietăţii asupra terenului Romexpo.

Vă prezentăm comunicatul de presă emis de dezvoltatorul imobiliar sub semnătură domnului Alex Morar, cel care ocupă poziţia de CEO al companiei…

„NEPI Rockcastle, în calitate de investitor care dezvoltă de 14 ani proiecte pentru România, în valoare de peste 2 miliarde de euro, care au generat zeci de mii de locuri de muncă şi sute de milioane de euro, beneficii concrete pentru bugetele publice, face apel la autorităţile române competente să reconsidere legea pentru modificarea şi completarea legii Camerelor de comerţ din România nr. 335/2007, care ar deposeda românii de un bun extrem de valoros: prin această lege, un teren proprietate a statului, cu valoare de piaţă de sute de milioane de euro, ar fi oferit gratuit unei entităţi private, doar pe baza unor promisiuni, fără beneficii certe şi fără vreo garanţie pentru statul român privind obţinerea acestora.

În primul rând, îmi pasă aşa cum cred că îi pasă oricărui român, pentru că terenul este un bun al tuturor românilor. Este ca şi cum fiecare cetăţean român ar oferi cadou câteva zeci de euro unei grupări de dezvoltatori imobiliari, fără niciun fel de garanţii, doar pentru un vis frumos desenat.

În al doilea rând, îmi pasă în calitate de reprezentant al unui investitor privat, interesat că România să rămână o ţară în care se poate construi corect, fără ca unii să primească gratuit de la stat un teren uriaş în una din cele mai bune zone din Bucureşti.”

În continuare, NEPI Rockcastle explică de ce proiectul denumit, Noul Romexpo” ar fi unul extrem de păgubos:

“Un teren extrem de valoros din inima Bucureştiului ar fi oferit gratuit, deşi există investitori interesaţi să ofere statului un preţ corect; din preţul încasat pe teren s-ar putea asigura, de exemplu, construirea a peste 100 de spitale modulare Covid-19 similare celui de la Spitalul Elias;

Nu există garanţii reale că proiectul prezentat se va dezvolta conform promisiunilor, după transferul terenului, România şi în special Municipiul Bucureşti având experienţe anterioare cu proiecte imobiliare gigantice, promise şi nerealizate;

Camera de Comerţ şi Industrie a României (CCIR) nu oferă niciun fel de garanţii şi nu are niciun fel de obligaţii sau răspundere faţă de Statul Român în cazul în care beneficiile promise nu s-ar materializa;

În forma actuală, proiectul prezentat ar atrage un trafic imens, dar nu oferă nicio garanţie de dezvoltare a infrastructurii absolut necesare;

Condiţiile asocierii dintre Camera de Comerţ şi Industrie a României şi dezvoltatorul ales printr-un proces netransparent şi necompetitiv, desfăşurat în spatele uşilor închise, sunt ţinute secrete;

Proiectul încalcă legislaţia europeană privind ajutorul de stat, cu consecinţa necesităţii unei intervenţii din partea Comisiei Europene pentru a stopa ajutorul de stat ilegal, dar şi cu consecinţe negative asupra viitorului investiţiilor din România, prin cultivarea privilegiilor pentru unii jucători”

Conform aceleiasi surse, varianta mai avantajoasă şi corectă pentru Statul Român, ar fi următoarea:

“În ciuda declaraţiilor publice ale Camerei de Comerţ şi Industrie a României, transferul gratuit al proprietăţii asupra terenului Romexpo şi dezvoltarea acestuia alături de anumiţi investitori nu reprezintă singura opţiune de revitalizare urbană şi dezvoltare a unui nou proiect la Romexpo.

Statul Român, singur (pentru partea de teren neutilizată conform destinaţiei iniţiale de târguri şi expoziţii – adică peste 30 ha), sau în asociere cu CCIR (dacă s-ar oferi spre dezvoltare întregul teren de la Romexpo), poate organiza o licitaţie internaţională, un proces competitiv şi transparent de selecţie a unuia sau mai multor dezvoltatori, către care fie să cedeze drepturile de dezvoltare imobiliară, fie alături de care să intre într-un parteneriat public-privat pentru dezvoltarea şi revitalizarea zonei Romexpo.

O astfel de abordare ar aduce Statului Român, în plus faţă de beneficiile deja vehiculate, venituri suplimentare considerabile în calitate de partener în proiect, precum şi de asemenea foarte important, control şi garanţii cu privire la obţinerea acestor beneficii (control şi garanţii care ar lipsi cu desăvârşire în cazul promulgării legii în forma actuală).

Având în vedere toate cele mai sus exprimate, considerăm că este imperios necesară remedierea tuturor neregulilor semnalate, nu doar de NEPI Rockcastle, ci şi de restul mediului de afaceri, cu privire la forma actuală a legii votate de Parlament în 2020.

Ne exprimăm încrederea că Preşedintele României va analiza atent, întrucât legea pentru modificarea şi completarea legii Camerelor de comerţ din România nr. 335/2007 ar aduce României prejudicii pe care aceasta nu şi le poate permite, mai ales în actualul context de criză.

Compania noastră îşi reafirmă dorinţa şi capacitatea de a se implica într-un proiect sănătos dezvoltat pe terenul de la Romexpo în condiţii de deplină transparenţă şi competitivitate, fie prin cumpărarea la preţul pieţei a terenului sau a unei părţi din teren, fie prin asocierea cu Statul Român. Acest proiect poate fi dezvoltat într-o variantă mai bună pentru România, fără prejudicierea gravă a bugetului de stat şi încălcarea legislaţiei naţionale şi europene.

În replică Camera de Comerţ şi Industrie a României a emis la rândul său un comunicat de presă în care se arată:

Am luat act cu neplăcută surprindere de poziția exprimată de NEPI Rockcastle, cu privire la proiectul de dezvoltare a Complexului Expozițional Romexpo, precum și față de proiectul de lege pentru modificarea și completarea legii camerelor de comerț din România nr. 335/2007.

Prin acest atac susținut la adresa CCIR, considerăm că NEPI Rockcastle a epuizat orice șansă de dialog cu instituția noastră, având în vedere faptul că, la data prezentei, nu există niciun contract semnat între CCIR și alți dezvoltatori imobiliari”, se arată într-un comunicat emis de CCIR care precizează că terenul aferent Complexului Expozițional Romexpo este deja în folosința CCIR până în anul 2053, potrivit unor hotărâri de lege din anul 2004 prin care s-au dispus transmiterea unor terenuri în suprafață de 9,83 ha și, respectiv, de 403.867 mp, proprietate privată a statului, din administrarea Camerei de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti în administrarea Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat”, precum și darea în folosința gratuită a Camerei de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti, pe o perioadă de 49 de ani, a terenului corespunzător.

În plus, reprezentanţii CCIR au adăugat: “NEPI Rockcastle omite, în continuare, să spună că tot ceea ce este deasupra terenului şi anume platforme betonate, clădiri, hale etc. reprezintă proprietate privată. În consecinţă, orice încercare a Statului de a vinde acest teren ar putea fi făcută numai cu despăgubirea prealabilă şi la justa valoare a CCIR, estimată, conform discuţiilor din comisiile de specialitate din Parlament, la 300 de milioane de euro, mult peste preţul pieţei în ceea ce priveşte valoarea terenului.

În acest context, CCIR consideră că NEPI Rockcastle şi-a depăşit cu mult competenţa prin această încercare agresivă de a submina noua lege a camerelor de comerţ. Nu în ultimul rând, precizăm faptul că proiectul de lege pentru modificarea legii camerelor de comerţ din România, care a trecut testul constituţionalităţii anterior promulgării, are în vedere exclusiv CCIR şi nu o altă entitate, aşa cum fals şi tendenţios este invocat de către Nepi Rockcastle.”

1 COMMENT

  1. Oare Primaria Capitalei nu trebuie consultată, terenul este în Bucuresti, deci si al bucureștenilor. Se pot construi edificii de mare interes si utilitate, (complex studențesc, asociat cu complex sportiv, asociat cu complex spitalicești si cu cel existent expozitional- eventual modernizat, s.a.)

Leave a Reply to Drăgănescu Remus Cancel reply

Please enter your comment!
Please enter your name here