Ministrul Transporturilor are miliarde de euro pentru autostrăzi, iar Ștefan Ioniță, șeful CNAIR, e sigur că până la finele anului se vor finaliza 90 de kilometri de autostradă . Niciunul nu a vrut să își asume demisia în cazul în care nu se va atinge ținta

0
1958
autostrada

Circa 11 miliarde de euro au fost alocate în ultimii 13 ani pentru infrastructura rutieră, dar nu avem nici măcar 1.000 kilometri de autostradă. După ce anul trecut nu am reușit să inaugurăm niciun kilometru, actuala conducere de la Transporturi ne sigură că până la finele anului românii vor putea circula pe alți 90 de kilometri de autostrăzi, 45 de kilometri de variante de ocolire şi vor fi recepţionați 275 de kilometri de drumuri naţionale reabilitați. În plus, proiecte în valoare de 4,4 miliarde de euro, cu finanțare de la UE,  vor fi demarate anul acesta.

„Ne-am propus ca, anul acesta, să dăm în folosinţă 90 de kilometri de autostradă şi acest obiectiv este fezabil şi va fi îndeplinit. Am început într-o notă bună cu cei 15 km de pe Lugoj-Deva, lotul 2”, a spus șeful CNAIR, la o dezbatere de profil. Celelalte loturi pe care autorităţile îşi propun să le dea circulaţiei anul acesta sunt cei 3,3 km la intrarea în Bucureşti, loturile 3 şi 4 de la autostrada Lugoj – Deva şi loturile 3 şi 4 ale autostrăzii Sebeş – Turda.

Pe de altă parte, Alin Goga, jurist în CNAIR și membru al unui grup intitulat „de reformare a CNADNR”, a spus că din cei 90 de kilometri promiși, pe circa 50 nu există încă toate avizele și autorizațiile, așa că totul e o minciună. Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a insistat că se vor realiza cei 90 km promiși: „Eu sunt convins că se vor face. Nici nu iau în calcul altceva”.

Lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva are în continuare probleme cu avizul de mediu, iar o soluție nu se știe când se va găsi. Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat, la rândul său, că realizarea unor ecoducte pentru urși costă 180 milioane euro. „E mai mult decât costă tot lotul de autostradă. Felicitări ONG-urilor și tuturor factorilor care ne-au îndreptat spre această soluție”, a spus, ironic, ministrul. Potrivit acestuia, ministerul ia în calcul două variante pentru rezolvarea situației: scoaterea din contract a secțiunii cu ecoducte și licitarea ei separat (e vorba de circa 2 km de drum – n.red.) sau să se meargă pe vechiul proiect, dar să se încerce obținerea de fonduri europene.

În privința autostrăzii Sibiu-Pitești, ministrul a anunțat că va scoate la licitație pentru proiectare și execuție capetele de autostradă (secțiunile 1și 5) până la finele lunii iunie. Răzvan Cuc  a reiterat că întreaga autostradă va fi gata până la finele mandatului guvernului, deci în 2021.

Un alt proiect de care CNAIR se va ocupa este proiectul construirii Centurii Sud Bucureşti la profil de autostradă. „Îmi propun pentru acest sector de autostradă, dacă lucrurile merg bine – şi dacă avem şi confirmarea de la consultantul Jaspers – undeva în luna mai să vedeţi documentaţia publicată la ANAP, dacă nu în SEAP. Am lucrat deja la documentaţie şi este gata, dar trebuie să avem şi acceptul de principiu al consultantului Jaspers”, a explicat Ioniţă. De asemenea, CNAIR a lucrat la documentaţie în privinţa punctelor critice, intersecţiile pe Centura Sud Bucureşti. Astfel, sunt pregătite documentaţiile pentru a fi trimise la ANAP.

“Mă refer la pasajul Berceni, la pasajul Popeşti. La Pasajul Domneşti, în 2-3 săptămâni vom avea un antreprenor, o să avem semnat un contract pentru demararea lucrărilor”, a precizat acesta. De la semnarea contractului, lucrările la pasajul Domnești ar putea fi gata în 27 de luni. De construcția pasajului Domnești de pe centura Capitalei se va ocupa o asociere condusă de firma Straco, aflată în insolvență, iar acționari ai acesteia sunt în cercetare penală.  Lipsa acestui pasaj ține locuitorii zonei în blocaje de trafic de ani buni. Chiar și după ce pasajul va fi realizat, în zona Ghencea se va crea un blocaj, din cauză că traficul se va gâtui acolo. Șeful CNAIR spune însă că lărgirea șoselei Prelungirea Ghencea este atributul Primăriei Generale a Capitalei. Locuitorii zonei s-au organizat într-un grup de protest care sâmbătă, 1 aprilie, va organiza un marș, sub sloganul „Vrem pasaj și vrem lărgire, păcăleala nu mai ține”.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here