Mazăre face pușcărie pentru că în contractul cu Polaris a „vândut” publicitate la prețuri umflate care ascundeau o realitate mafiotă – protejarea imaginii … în cazul PSD și PNL cine face pușcărie pentru aceeași infracțiune? Cum o televiziune care are 5.000 de telespectatori pe zi poate aduna 100.000 de euro pe lună din publicitate de la un singur client?

0
1173

Conform datelor publicate de Europa Liberă, corelate cu estimările din piață obținute de Libertatea de la o agenție de  publicitate, atât PSD, cât și PNL depășesc ca bugete de publicitate sute de mari firme din România și intră în Top 10 clienți de publicitate.

Diferența fundamentală este că cele două partide nu apar cu spoturi, precum companiile pe care le-au depășit în investiții de imagine. Banii publici cheltuiți de partide nu pot fi văzuți în calupurile publicitate. Partidele au dat în alte modalități banii către media, atât către TV, cât și către site-uri. „Nu avem nimic de ascuns, sunt reportaje normale”, a spus unul dintre liderii PNL, înainte de a furniza sumele distribuite către televiziuni.  Acestea au ajuns, în cazul Realitatea Plus, deținătoarea recordului, la 100.000 de euro pe lună, doar de la liberali.  În termeni de piață, cea mai mare stație comercială din țară, PRO TV, la o audiență de peste 20 de ori mai mare decât Realitatea Plus, nu obține reclamă de 100.000 de euro pe lună de la o firmă privată, decât în cazuri excepționale, conform acelorași estimări obținute de Libertatea.

În noiembrie și decembrie 2021, când PNL plătea acești bani către Realitatea, PRO TV avea pe publicul comercial o medie zilnică de 125.000 de spectatori, iar Realitatea Plus aduna 5.000 de spectatori în medie pe zi, conform datelor centralizate, furnizate de Pagina de Media.

Sumele de bani ar fi fost transferate sub forma unor contracte de publicitate fictive încheiate de reprezentanții societăților respective cu o firmă controlată de inculpatul Mazăre Radu Ștefan atât direct, cât și prin intermediul inculpatului Strutinsky Sorin Gabriel. Acesta din urmă a transmis solicitarea inculpatului Mazăre Radu Ștefan către reprezentanții societăților respective și a semnat contractele fictive de publicitate încheiate între acestea și firma pe care o administra, contracte în baza cărora au fost ulterior primite sumele de bani”, se menționează în referatul DNA.

Procurorii mai spun şi că în perioada 2008-2014, fostul edil, cu ajutorul inculpatului Strutinsky Sorin Gabriel, a primit de la S.C. POLARIS M HOLDING S.R.L., al cărei asociat și administrator ar fi fost inculpatul Martin Eduard Stelian, peste 7 milioane de euro, pentru că a asigurat acesteia câștigarea unei licitații organizate de Primăria Constanța pentru delegarea gestiunii serviciului de salubrizare a orașului.
În anul 2008, între S.C. POLARIS M HOLDING S.R.L și instituția publică condusă de inculpatul Mazăre Radu Ștefan a fost încheiat un contract având ca obiect delegarea serviciului de salubrizare pentru o perioadă de 25 de ani și un act adițional la acest contract prin care valoarea acestuia a fost majorată nejustificat cu 10 milioane de lei.
Conform DNA şi în acest caz, mita a fost primită într-o manieră identică, prin intermediul unor contracte de publicitate fictive încheiate între S.C. POLARIS M HOLDING S.R.L. și aceeași firmă controlată de inculpații Mazăre Radu Ștefan și Strutinsky Sorin Gabriel. Suma totală achitată în baza acestor contracte a fost, conform calculelor expertului desemnat, de 33.987.771,57 lei.”
Prin urmare, erau contracte fictive de publicitate, scopul fiind altul: expunerea politică în studiouri și protecția împotriva atacurilor la știri.
Așadar, nu e vorba tot de contracte fictive de publicitate știind că NU există client comercial de 100,000 euro/luna?

În România, mai puțin de 10 firme, aflate printre campionii economiei noastre de piață, își permit un buget anual care depășește 5 milioane de euro pentru promovare pe TV.  PSD a cheltuit peste 6 milioane de euro, iar PNL – aproape 4 milioane în primele 11 luni din 2021.

Liderii economiei de piață sunt întrecuți la cheltuieli de publicitate de primele două partide din România. Volumul marketingului politic a ieșit la iveală prin insistența jurnalistului Cristian Andrei, de la Europa Liberă. În ianuarie-noiembrie 2021, PSD a cheltuit cu presa 32,4 milioane de lei (peste 6 milioane de euro), iar PNL – 18,9 milioane de lei (aproape 4 milioane de euro). E vorba de toate cheltuielile de publicitate politică, grosul mergând pe televiziuni.  Liberalii au oferit și defalcarea cheltuielilor pe canale, în timp ce PSD nu a răspuns întrebărilor Europei Libere referitoare la destinatarii sumelor. Ce înseamnă aceste cifre, în contextul bugetelor de publicitate din România?

Piața de publicitate totală din țara noastră a depășit, pentru prima oară anul trecut, o jumătate de miliard de euro: 540 de milioane de euro. Din acești bani, televiziunea a luat 350 de milioane de euro, iar internetul, circa 130 de milioane de euro.

Calculele sunt realizate de Media Fact Book, o inițiativă de evaluare cu vechime de 25 de ani, realizată de agenția Initiative Media. Cheltuielile pe fiecare client în parte decurg din numărul de GRP-uri, care este determinat prin măsurarea făcută de Kantar. De la GRP-uri, audiența se transformă, cu un grad de aproximare, în banii plătiți de fiecare firmă pentru spoturile difuzate.

Zdrovit și NaturPharma sunt firmele cu cele mai mari bugete pe televiziunile din România Pe categorii, cea care domină este piața de Sănătate, care ia aproximativ 25% din expunerea TV de la noi. Practic, 1 din 4 sporturi la care se uită românii sunt cu oferte medicale. Aici intră:

  • Medicamentele – cele la care este permisă reclama
  • Suplimentele alimentare
  • Lanțurile de farmacii
  • Serviciile medicale, în general ale rețelelor private de sănătate

2021 a fost primul an în care două firme din Sănătate au ocupat pozițiile fruntașe. Până acum, cel mai mare client de publicitate TV din România erau polonezii de la Zdrovit, cu suplimentele alimentare. Ei au rămas numărul 1 și li s-a adăugat compania bulgărească NaturPharma, cu același gen de produse. NaturPharma ocupă locul 2. Abia apoi vin marile companii multinaționale precum Coca-Cola, Procter & Gamble, Vodafone, LÓreal, cu bugete pe TV de 4-5 milioane de euro. Băncile sau producătorii auto, inclusiv cei foarte mari, precum Banca Transilvania, BRD sau Dacia Renault nu intră în primii 10, unii nici în primii 20. Ei cheltuiesc mult sub un buget de 4 milioane de euro.

Articol preluat din Libertatea

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here