Lovitură pentru Facebook – căci până în Metaverse, te mănăncă … impozitul. Francezii se înfruptă copios din plăcinta cu profit a celei mai populare platforme online

0
3677

Reporter Sfin: În vremurile pandemiei, fiecare a încercat mai mult ca niciodată să scoată bani din piatră seacă…

Că vorbim de oameni simplii, companii sau chiar guvernele unor state, fiecare a încercat diferite strategii de obținere a unor finanțe suplimentare.

Unii au reușit, alții au reușit doar să se facă de „râs”…

Evident, ca de obicei, noi ne includem în a doua categorie, însă azi nu este despre noi.

Nu în prim plan, în orice caz.

Este despre cum au reușit alții – mai deștepți, mai interesați, mai uniți poate din punct de vedere al scopurilor comune specifice unui stat, mai intransigenți când este vorba despre acțiunile proprii și cu o anumită individualitate asumată.

Care, cel mai important – ar putea constitui un model demn de urmat și de noi, ca țară, în acest sens.

Căci acest lucru ne lipsește cu desăvârșire.

Dar și capacitatea noastră limitată de a ne îndrepta atenția către niște modele viabile, în lipsa cărora atârnăm în vânt și ne mișcăm după cum bate el – când la stânga, când la dreapta. (după cum se poate observa și de-a lungul istoriei noastre)

Specialist: Da, dar din păcate, asta nu înseamnă să zbori, ci doar să plutești…

Reporter Sfin: Dar haideți să vedem mai bine cum au reușit unii să zboare…

Și poate îl vom face și noi mândru pe Aurel Vlaicu, care s-a chinuit, la propriu, să zboare, în spațiu…

Specialist: După ce OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development sau Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, în limba română) s-a chinuit mai bine de 10 ani să stopeze practicile de evaziune fiscală worldwide, adică de exportare a PROFITURILOR, practicate de marii coloși ai planetei, pentru a nu plăti IMPOZIT pe PROFIT în țara în care realizează veniturile, dar și alte taxe conexe, francezii au luat decizia în anul 2020 să stopeze acest fenomen în Franța.

Fără a mai aștepta după OECD sau alte forumuri interguvernamentale să ia o decizie.

Făra a depinde de alții, au luat decizii PROPRII pentru PROPRIA lor bunăstare ca țară.

Prima companie vizată pe listă: FACEBOOK.

Reporter Sfin: Cum ar zice unii – asta înseamnă să fii „mafiot”…

Specialist: Facebook a reacționat imediat și ATENȚIE, a fost DE ACORD ca în anul 2020 să plătească Franței 106 milioane EUR în taxe – care ar fi trebuit declarate & achitate în perioada 2009-2019, referindu-se la veniturile obținute de Facebook în această țară, dar care prin intermediul evaziunii fiscale, nu au făcut obiectul raportărilor sale financiare în Franța.

Reporter Sfin: Probabil nu s-a dorit să se creeze un precedent, de aceea au plătit repede această sumă colosală – pentru ca fenomenul să nu ia amploare și să nu se „trezească” și alții…

Specialist: Da, s-a dorit să rămână un caz izolat, just another one-off transaction, (o tranzacție care nu apare în cursul obișnuit al unui business) cum spunem noi în termeni tehnici.

Reporter Sfin: Dar noi am aflat, și poate odată cu expunerea de astăzi, se mai trezesc și politicienii noștri, căci vrem să le reamintim că Facebook, dar și alte companii similare – cu practici similare, există și la noi în țară, nu numai în Franța…

Specialist: Exact cum există și plăcinta cu profit despre care vorbeam în titlu – și evident și impozitul aferent…

Care ar putea fi colectat și la bugetul statului nostru și astfel să contribuie cu o sumă importantă la cheltuielile administrative – pe care momentan le suportă/susțin cetățenii, din puținul lor, căci după cum se poate observa – marile companii evită să contribuie la plata acestor taxe, deși au resursele financiare necesare.

De asemenea, gigantul rețelelor sociale a fost de acord să plătească și 8,46 milioane EUR în taxe pe venituri în Franța pentru anul 2020 – cu 50% mai mult decât în ​​anul 2019

Reporter Sfin: Pe principiul if there is a will, there’s also a solution… (dacă există o dorință, există și o soluție…)

Specialist: Da, Franța a împins în anul 2020, companiile de tehnologie să plătească impozit mai mult în interiorul țării în care este generat.

Iar Facebook a spus că din anul 2020 și-a schimbat chiar întreaga structură de vânzări, astfel încât „veniturile de la agenții de publicitate susținuți de echipele noastre din Franța să fie înregistrate în această țară.”

Reporter Sfin: Dar de ce numai în Franța? De ce nu peste tot? Căci așa ar fi corect…

Mă întreb acum, după 2 ani de la acest eveniment, politicienii noștri ce tip de știri citesc?

Dacă nu ești inteligent, măcar la copiat să fii bun…

Specialist: Evident, nu cele care contează.

Acuzat că a făcut evaziune fiscală și că nu și-a plătit cota echitabilă de impozit în țările în care își desfășoară activitatea, Mark Zuckerberg – FB’s CEO, a spus în anul 2020 că înțelege frustrarea “publicului” față de suma taxelor plătite de giganții tehnologiei.

Reporter Sfin: Înțelege? Aici este vorba despre a fi „înțelegător” sau despre a respecta legea și a fi corect?

Specialist: Totodată, Facebook a acceptat faptul că ar putea fi nevoită să plătească mai multe taxe în Europa pe viitor și a declarat ca “susține” planurile Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) de a găsi o soluție globală viabilă privind evaziunea fiscală și modul de impozitare a companiilor.

Reporter Sfin: O „susține”? Cum? Prin practicarea ei?

Specialist: În iunie 2020, cancelarul britanic Rishi Sunak și alti miniștrii de finanțe din Franța, Italia și Spania au semnat o scrisoare prin care spun că giganții tehnologici, precum Google, Amazon și Facebook, trebuie să „plătească și ei impozite conform veniturilor realizate în țările unde își desfășoară activitățile”.

Specialist: Vizavi de partea de „copiat” – iată Italia și Spania au adoptat imediat „modelul” francezilor.

Reporter Sfin: România mai așteaptă, probabil încă vreo 20-30 ani…

Specialist: În scrisoarea obținută de BBC, cei patru miniștrii de finanțe i-au spus secretarului Steven Mnuchin din SUA, că pandemia a crescut necesitatea unor astfel de taxe, ce reflecta realitatea operațiunilor desfășurate de acesti giganți:

„Criza actuală a Covid-19 a confirmat necesitatea de a oferi o alocare echitabilă și consecventă a profitului realizat de multinaționalele care operează cu sau fără o prezență fizică într-o anumită jurisdicție, diferită de cea a țării unde compania-mamă este înregistrată”.

„Pandemia a accelerat o transformare fundamentală a obiceiurilor de consum și a crescut utilizarea serviciilor digitale, consolidând, în consecință, poziția dominantă a modelelor de afaceri digitale și crescând veniturile acestora în detrimentul afacerilor mai tradiționale.”

Reporter Sfin: Pe principiul „Cât e halatul?” – ca să mai facem și haz de necaz, cât ar reprezenta această amendă pentru Facebook? Nu știu de ce intuiesc că nu foarte mult…

Specialist: Aveți un fler bun.

Dacă ne uităm la raportările financiare ale lui Facebook pentru anul 2021, această amendă ar reprezenta aproximativ 0,089% din totalul vânzărilor și 0,23% din profitul net, conform datelor financiare disponibile pe Wall Street Journal.

De asemenea, după cum putem observa în ultima coloană – ce arată trendul:

  • există un trend ascendent al vânzărilor acestei companiei în ultimii 5 ani

(de la 40,653 milioane USD la 117,929 milioane USD – adică o creștere de 190%)

  • există un trend ascendent al profitului operațional (EBIT) înregistrat de această companie în ultimii 5 ani

(de la 20,203 milioane USD la 46,753 milioane USD – adică o creștere de 131%)Reporter Sfin: Deci balta are pește, doar să vrei să îl prinzi…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here