Licitatie APIA: Statul vrea sa dea peste 21 milioane de euro pentru mentenanta, extinderea si dezvoltarea sistemului IT al APIA, creat si implementat de Siveco

0
1593

Datele din Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP) arata ca Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA) a demarat in aceasta luna o licitatie deschisa pentru achizitionarea serviciilor de mentenanta, extindere si dezvoltare a sistemului informatic al APIA, contract cu o valoare estimata la peste 21,2 milioane de euro fara TVA, finantat din fonduri publice.

Licitatia implica semnarea unui acord cadru pe 3 ani cu un singur agent economic, fara reluarea competitiei pentru atribuirea contractelor subsecvente. Sistemul IT al APIA a fost creat si implementat de catre SIVECO, prin care, peste 17 miliarde de euro fiind distribuiti catre peste doua milioane de fermieri in 10 ani.

In fisa de date a licitatiei se mentioneaza: Valoarea maxima estimata este de 97,3 milioane lei (peste 21,2 milioane euro) fara TVA

  • “Se estimeaza ca Acordul-cadru se va aplica in perioada: septembrie 2017-septembrie 2020. Estimam ca se vor atribui cate 20 de contracte subsecvente pe an. Se estimeaza ca pe parcursul celor 3 ani ai acordului cadru, vor exista mai multe contracte subsecvente de valoare maxima, cat si o serie de contracte subsecvente de valoare mai mica, care se pot desfasura in paralel, in acelasi timp.
  • Valoarea totala maxima estimata a acordului cadru este de 97.358.400,00 lei fara TVA. Valoarea totala minima estimata a acordului cadru este de 1.893.500,00 lei fara TVA. Valoarea maxima estimata a unui contract subsecvent dintre cele care se vor atribui pe durata acordului-cadru este de 15.105.400,00 lei fara TVA Valoarea minima estimata a unui contract subsecvent dintre cele care se vor atribui pe durata acordului-cadru este de 1.183.400,00 lei fara TVA”.

Pentru a participa la liocitatie , firmele interesate trebuie sa depuna oferte in cadrul acestei licitatii, conditia fiind sa aiba media cifrei de afaceri totale pe ultimii 3 ani calendaristici (2014, 2015, 2016) de cel putin 15 milioane lei. De asemenea, acestea trebuie sa demonstreze ca au implementat servicii similare in ultimii 3 ani in valoare de cel putin 15 milioane lei.

Ce se spune in Caietul de sarcini despre necesitatea acestei achizitii:

  • “In perioada 2005 – 2017, APIA a dezvoltat un sistem informatic specific activitatilor pe care le desfasoara in directia gestionarii fondurilor europene si nationale destinate sprijinirii agriculturii. Modificarea permanenta si completarea manualelor cu proceduri si a politicilor europene si nationale care reglementeaza politicile in domeniul agricol fac insa necesare adaptari, modificari si dezvoltari continue ale acestui sistem informatic, astfel incat el sa raspunda in permanenta nevoilor operative ale APIA. 
  • Avand in vedere ca legislatia europeana este in continua schimbare si perfectionare, noile prevederi neputand fi anticipate, iar dezvoltarea sistemului informatic pentru implementarea acestor modificari trebuie facuta cu maximul de urgenta, se propune ca dezvoltarile necesare sa se achizitioneze in baza unui acord cadru.”

Termenul limita pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 18 septembrie 2017. Data limita de evaluare a ofertelor este 13 octombrie 2017.

  • Sistemul IT al APIA a fost creat si implementat de catre Siveco: In 10 ani, peste 17 miliarde de euro au fost distribuiti catre peste doua milioane de fermieri

In luna iunie din acest an, SIVECO a sarbatorit 10 ani de la crearea si implementarea sistemului IT pentru APIA, prin care s-au distribuit peste 17 miliarde de euro pentru peste 2 milioane de fermieri inregistrati in sistem, in perioada 2007-2017.

Sistemul informatic dezvoltat de SIVECO pentru APIA, denumit IACS (Integrated Administration and Control System), este un sistem care asigura administrarea si controlul riguros al cererilor de plata ale fermierilor. Dezvoltarea si implementarea IACS a reprezentat o conditie esentiala pe care Romania a trebuit sa o indeplineasca pentru a putea avea acces la fondurile europene destinate modernizarii sectorului agricol.

  • “Alte state membre au avut la dispozitie 2 sau 3 ani inaintea aderarii la Uniunea Europeana pentru a realiza un astfel de sistem. Noi a trebuit sa facem totul intr-un timp foarte scurt, practic in acelasi timp cu aderarea la UE. Echipa SIVECO Romania a avut, in anumite momente, pana la 200 de experti, de inalta specializare, care au lucrat in acelasi timp la soft-ul pentru APIA.“, a declarat in luna iunie Gabriel Lospa, Director Departament eAgriculture SIVECO Romania.

Consiliul Concurentei a amendat recent Siveco si Intrarom cu peste 8 milioane de lei (aproximativ 1,75 milioane euro), pentru pentru trucarea unei proceduri de achizitie publica organizata de Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura (A.P.I.A.) in anul 2008, pentru atribuirea acordului-cadru pentru servicii de extindere si dezvoltare a sistemului informatic.

In replica, oficialii SIVECO au precizat ca “atat decizia, cat si sanctiunea aplicata sunt nefondate si ca, totodata, nu sunt sustinute de materialul probator de la dosar. Asteptam motivarea deciziei Consiliului Concurentei, urmand sa exercitam caile legale de atac impotriva acesteia.”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here