La Famiglia de Cotnari

0
5392

Conform Wikipedia, Cotnari S.A. este o companie românească producătoare de vinuri a cărei istorie începe în anul 1948 când a fost înființată Întreprinderea Agricolă de Stat (I.A.S.) Cotnari din fuziunea Gospodăriei Agricole de Stat (G.A.S.) Cotnari, producătoare de struguri și vin, cu GAS Deleni, care avea plantații de pomi fructiferi și se ocupa cu creșterea de ovine.

În anul 1991, baza HG nr. 266, I.A.S. Cotnari a fost privatizată devenind Cotnari S.A.

În anul 2000, Cotnari S.A. a rămas doar cu activitatea de cultivare şi recoltare a strugurilor, cu vinificarea acestora și cu comercializarea produselor obţinute, respectiv, vinurile de Cotnari, premiate la diverse competiții interne și internaționale.

Dacă în anul 1948, compania deținea o suprafață cultivată cu viţa de vie de 2.000 ha, astăzi, aceasta deține, în proprietate 900 ha și are în arendă alte 800 ha.

Acționarii societății Cotnari S.A. sunt: Asociația „Vița De Vie” – 99,791%, Neculai Cârjă – 0,14%, Magdalena Maria Constantinopol Panaitescu – 0,023%, Ioan Matei – 0,023% şi Constantin Deleanu – 0,023%.

Iată că, 11 ani mai târziu, în data de 30 septembrie 2011, la culesul strugurilor, directorul general, Constantin Deleanu (32%) alături de fostul director, Neculai Cârjă (24%), de Ioan Matei (25%), de Ioan Maluțan (11%) şi de Răzvan Serghiuță (8%), toţi angajaţi pe funcţii de conducere în cadrul companiei Cotnari S.A., pun de o nouă firmă, cu domeniu de activitate identic, pe care o numesc “Casa de Vinuri Cotnari S.A.” Procentele trecute între paranteze din dreptul celor nominalizaţi, reprezintă cota de participaţie a acestora în nouă companie. Dincolo de confuzia pe care, cu tupeu a introdus-o în piaţă, reprezentantul noilor acţionari, directorul general al Cotnari S.A., Constantin Deleanu declara senin pentru Ziarul de Iaşi: „Firma este înfiinţată de noi dar este condusă de copiii noştri. Noi toţi, cei din acţionariat, avem copii şi ei sunt cei care se ocupă de firmă. Noi ne ocupăm de vinurile tradiţionale Cotnari, iar ei vin pe piaţa cu sortimente noi. Merg pe o cotă mică de 1-2 milioane de sticle şi vinurile sunt premium de genul: Grasă seacă, Fetească seacă sau Busuioacă pe care o vinifică ei. Dacă scoteam produsele sub marca Cotnari ieşea un adevărat talmeş-balmeş.” Întrebat despre cum se va desfăşura activitatea noii companii, cu acelaşi cinism, directorul general Constantin Deleanu, precizează: „Strugurii îi cumpărăm de la noi. Într-o săptămână veţi primi mai multe informaţii. Ei acum îşi caută furnizori în întreaga ţară, Cătălin Avasalcei fost director de vânzări pe Moldova la Cotnari fiind acum director de vânzări pe ţara la Casa de Vinuri Cotnari “.

La vremea respectivă, Ziarul de Iaşi a prezentat pe larg subiectul, cerând şi opinia unui jurist care a declarat că: „Dacă o persoană este director într-o firmă are nevoie de autorizarea Consiliului de Administraţie pentru desfăşurarea unui obiect de activitate concurent. În caz contrar poate fi acţionat în instanţă pentru daune, dacă se cauzează prejudicii primei societăţi. Vă daţi seama că acel director ştie toate secretele companiei, cifre, date, clienţi “, a menţionat avocatul Sandra Grădinaru. Aceasta a adăugat că se poate lua în calcul şi aspectul concurentei neloiale în cazul în care cea de-a doua companiei, prin faptele sale, urmăreşte crearea unei confuzii consumatorului, care să ducă la ideea că produsul provine de la concurent sau există o legătură strânsă cu produsele primei companii”.

Profitând că au pe mână ditamai afacerea şi de faptul că membrii Asociaţiei Viţa de Vie sunt mulţi dar atomizaţi, grupul de şmecheraşi orientaţi ai vinului ce şi-au spus: „Lăsăm munca şi ceva, acolo, pe Cotnari S.A., ca să-şi acopere cheltuielile şi ne tragem noi grosul profitului pe firma noastră” căreia doreau să-i concesioneze distribuţia, cea care generează adevăratele profituri.

Conform datelor înregistrate pe site-ul Ministerului de Finanţe, începând cu anul 2014, “Casa de Vinuri Cotnari S.A.” raportează un profit net de 5.143.923 de lei, peste un milion de euro. Urmează ani cu beneficii consistente pentru inspiraţii acţionari, dacă privim cifrele profitului net, realizat: 7.015.883 lei, în 2015, 4.924.283lei, în 2016, 12.228.407lei, în 2017. Frumos, nu-i aşa? Societatea mamă cu munca, „băieţii deştepţi” cu profitul! De fapt, pe etichetele multor sticle scrie explicit „Produs de Cotnari S.A. pentru Casa de Vinuri Cotnari S.A.” Ar fi putut foarte bine să scrie „Produs de Cotnari S.A. ca omagiu adus onoratei sale conduceri”

În anul 2018, profitul net realizat de “Casa de Vinuri Cotnari S.A.” scade la, doar, 1.947.153 lei, dar acest lucru poate fi parţial explicat de faptul că în data de 18 decembrie 2018, înainte de Crăciun, aceasta se asociază cu societatea „Cotnari S.A.” creând astfel o nouă companie, „Cramele Cotnari S.A.” Capitalul social al noii companii create este de 2,5 milioane de lei, 70% din acţiuni fiind deţinute de compania condusă de taţii cei înţelepţi şi 30% de compania fiilor ascultători. Obiectul de activitate nu putea fi altul decât „comerţ cu ridicată al băuturilor” iar ca administratori îi găsim pe aceiaşi întreprinzători directori: Constantin Deleanu, Neculai Cârjă, Ioan Matei, Răzvan Serghiuță alături de fiul primului dintre ei, Ionuţ Remus Deleanu.

Dincolo de orice speculaţii, acesta este un model de prietenie adevărată… A rezistat în timp şi s-a hrănit cu licoarea stoarsă din dulcii struguri ai plaiurilor moldave. Taţi deştepţi şi copii cuminţi, strâns uniţi în marea familie de Cotnari. La Famiglia e Tutto, cum spun italienii… Cred că undeva, acolo, sus, Marele Ştefan se bucură şi spune, pe sub mustaţa-i groasă: „Bravo, moldovenii mei!”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here