Investiţii de zeci de milioane de euro în linii noi de tramvai au devenit practic inutile, din cauza faptului că Primăria Capitalei nu a investit niciun leu în achiziţia de mijloce de transport noi

0
2029

Fostul primar general Sorin Oprescu le-a dat un termen extrem de generos constructorilor care au câştigat contractul pentru modernizarea Bulevardului Liviu Rebreanu: şase ani pentru 2,78 km de carosabil şi linie de tramvai pe mijloc.

Lucrarea nu este gata nici acum, cu toate că termenul de finalizare era 24 februarie 2017. Totuşi, sâmbăta trecută RATB a reluat circulaţia tramvaielor pe această arteră, ceea ce le-a dat mari speranţe locuitorilor din zonă.

Bucuria nu a durat însă mult, pentru că, din cele două linii de tramvai (19 şi 23) care circulau acum şase ani, a fost introdusă doar una (23) iar timpul de aşteptare în staţii este supărător de mare. Potrivit informaţiilor oficiale de pe site-ul RATB, la orele de vârf timpul de aşteptare este de 15 minute (adică patru tramvaie pe oră pe fiecare sens). Sunt însă perioade când pe aici circulă maximum două tramvaie într-o oră, situaţie care este prezentă tot timpul week end-ului.

Alte milioane bune de euro s-au investit şi în modernizarea şinelor de tramvai de pe Şoseaua Iancului. Pe aici circulă însă doar linia 46, la un interval de minimum 20 de minute la orele de vârf. Dar între orele 11,00 şi 12,00, în zi lucrătoare, pe aici nu trece decât un tramvai pe sens.

Situaţia este similară şi pe Şoseaua Sebastian. În perioada 2004-2005 Municipalitatea a alocat Regiei Autonome de Transport Bucureşti (RATB) suma de 13,89 milioane de lei fără TVA (adică aproximativ cinci milioane de euro) pentru modernizarea liniei de tramvai care leagă Bulevardul Ghencea de Calea 13 Septembrie. Cu banii respectivi s-au înlocuit terasamentul şi şinele şi au fost refăcute refugiile (staţiile). În plus, pentru a sigura un transport rapid, liniile au fost delimitate de carosabil cu borduri.

În teorie, o soluţie excelentă, pentru că din Ghencea s-ar putea ajunge la Piaţa Unirii în timp record. În practică însă, tramvaiele liniei 47 au un interval minim de succedare de 20 de minute, la orele de vârf, dar sunt şi intervale în care eşti nevoit să aştepţi şi jumătate de oră.

În 2008, oficialii RATB anunţau că au în plan, “pentru urmatorii ani”, repunerea în funcţiune a liniei 48, între Ghencea şi Gara Basarab, pentru a micşora intervalul de succedare a tramvaielor pe linia modernizată. Acest lucru nu s-a întâmplat nici până acum.

Pentru ca tabloul să fie complet, pe linia de tramvai care leagă Calea Vitan de Piaţa Sudului, pe Mihai Bravu şi Văcăreşti, modernizată în 2008, nu mai circulă niciun tramvai din 2010. Circulaţia liniei 1 a fost deviată mai întâi pentru construcţia Pasajului Mihai Bravu şi, apoi, a Pasajului Piaţa Sudului, care nici acum nu este gata.

Când vor fi finalizate lucrările şi pe acest tronson, RATB se va confrunta cu o problemă majoră, pentru că nu va avea ce tramvaie să introducă pe linie. Pentru cele 24 de linii operate în Bucureşti, pe reţeaua de 137 km de linie dublă, RATB are un parc circulant de doar 250 de tramvaie, aproape jumătate din parcul total, restul fiind defecte. Nici cele ca circulă nu sunt tocmai noi – doar 16 sunt fabricate în ultimii zece ani şi au podea coborâtă.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here