Bogdan Prăjișteanu, cunoscut publicitar care de ceva timp s-a dedicate unor proiecte complet diferite față de piața media, acolo unde a făcut carieră, vorbește într-un interviu acordat money.ro despre trecut, prezentul și viitorul publicității media.
Cum arată azi media (zona de publicitate în special) față de anii 2000? Dar față de anii ’90?
O întrebare ce mă duce cu gândul la prefața unei cărți despre istoria publicității media din România. După 28 de ani de publicitate pot spune că piața de publicitate media a evoluat spectaculos.
Când vorbim despre anii ’90, îmi aduc aminte despre intrarea mea în publicitate, când student fiind am început colaborarea cu agenția Grey. Atunci publicitatea media era mai ales despre cumpărarea de minute de publicitate la TVR1 si TVR2, negociind cu directorul comercial al stației sau cumpărând de la unul-doi brokeri de media care aveau minute de vânzare în urma barterelor cu echipamente video sau filme de care Televiziunea Română avea nevoie. În 1992 apărea Antena 1 și peste câțiva ani și Tele7abc, toți învățam din mers ce înseamnă publicitatea la TV și media. Presa făcea primii ei pași adevărați iar audiențele TVR1 și a câtorva ziare reușeau să producă efect rapid în vânzarea produselor clienților de publicitate ce își făceau apariția în media.
Anii 2000 au rămas încă vii în mintea și emoțiile trăite pentru că reprezintă începuturile perioadei de antreprenoriat în media, când după aproape șapte ani în publicitate, am fondat agenția Media Insight împreună cu grupul Ogilvy. Atunci piața era mai ales TV și investeam în numele clienților noștri foarte mult, 80-90% din totalul volumelor de publicitate media. Sponsorizările TV începuseră să fie mai sofisticate, iar brandurile și vedetele, culorile, muzica se asociau într-o fluididate plăcută, clienții mari de publicitate își doreau să treacă de la cumpărarea per minut de publicitate sau spot de 30 de secunde la cumpărarea de audiență, de GRPs. Afișajul stradal abia inventase mesh-urile de dimensiuni mari pe clădirile din centru, care erau un element de exotism și impact în mixul de panouri clasice, iar presa era într-o perioadă foarte bună în care apăreau noi reviste, ziare sau suplimente naționale și locale în fiecare trimestru. Radioul era un vehicul mass media în care activau câteva radiouri mari de stat (Radio România Actualități este un exemplu) și doar câteva rețele private mari (Contact, ProFM), dar și multe radiouri locale. Internetul abia își făcea loc în piață și nu prea exista în planurile media ale clienților.
Azi avem TV-ul care s-a diversificat și fragmentat enorm, poți cumpăra într-un plan de media 25 de stații TV, e adevărat că e un joc fin între acoperirea rapidă oferită de stațiile consacrate pe grupul de persoane active ProTV și Antena 1 și restul stațiilor care adaugă valoare în funcție de specificul brandului și nevoile de comunicare, lansare sau menținere, vânzări și imagine. Internetul în ultimii 10 ani a devenit al doilea canal din punct de vedere investițional, probabil peste 100 de milioane de euro investiții adunând Google/Facebook și site-urile românești depășind investițile din perioada de glorie a presei de acum 10 ani când erau estimate la 90 de milioane de euro.
Restul suporturilor, radio și outdoor, sunt într-un proces de consolidare a companiilor mari și efervescență la nivel local, iar presa scrisă s-a reformat total devenind mai ales presă digitală.
Cum credeți că va evolua această zonă?
Internetul și mai ales conținutul video este rampa de creștere a industriei de publicitate media. Totodată TV-ul și Internetul devin integrate și pot absorbi probabil 75%—85% din totalul investiților de publicitate media. Presa scrisă devine digitală pas cu pas, iar afișajul stradal și radiourile adaugă modelului clasic și componenta digitală. Industria evoluează semnificativ spre digitalizare cu mici accente de clasic.
La ce credeți că trebuie să fie atent astăzi un om de publicitate?
Să se împrietenească cu toate canalele online, să valorizeze pentru clienții lui conținutul video integrat (TV-online) și să îmbrățișeze schimbarea ori de câte ori evoluția canalelor media o fac.
De ce ați renunțat la media?
Nu am renunțat la media, rămâne prima mea iubire profesională și o etapă importantă din evoluția mea profesională și ca om. Voi reveni atunci când o să pot să o împletesc și cu o strategie de business, valorile și hobby-uri mele.
Care este businessul dvs. de azi?
Azi sunt adânc implicat în crearea și dezvoltarea unui concept nou în România – Centrul de Sănatate Quantica 720 – de medicină preventivă ajutată de tehnologie avansată în combinație cu remedii din natură dar și interacțiune cu psihoterapeuți și coach.
Mă pasionează de mult timp tehnologia și gadgeturile electronice pentru sănătate și sunt la curent cu metode noi de evaluare a stării de sănătate non-invazive, dar și cu descoperiri ale fizicii moderne, cuantice, care au făcut posibile soluții de diagnostic și terapie la nivel celular. Prima dată în celulă se manifestă starea de sănătate sau dezechilibru și atunci când acționezi acolo echilibrul stării de sănătate se reface mult mai rapid. Tehnologia – Natura – Interacțiunea cu oamenii ne ajută profund la restabilirea echilibrului sănătații care este de multe ori afectat de stilul nostru de viață, stres pe perioade lungi, traume mental-emoționale nerezolvate, somn agitat sau insuficient, alimentație și hidratare necorespunzătoare, aer poluat, lipsa recuperării după efort, lipsa mișcării sau sportului de întreținere.
Avem în plan implementarea anul acesta a unor programe avansate de eliminare a deșeurilor celulare fizice, mentale și emoționale care vor fi însoțite de tehnologie avansată, nutriție de 5 stele ce acționează la nivel celular. Acestea vor fi organizate atât în afara orașului, într-un cadru apropiat de natură, dar și în clinică atunci când există acestă nevoie.
Cine este Bogdan Prăjișteanu
Din 1994 și până în 2014 a lucrat în domeniul publicității in cadrul mai multor agentii de publicitate și media din București: Grey Advertising / Mediacom și Mindshare.
În 2001 a fondat, împreună cu grupul Ogylvy, agenția Media Insight, care a fost preluată în 2007 de către Mediedgecia, ulterior fiind redenumită MEC. În această perioadă a activat în domeniul managementului sau a condus aceste companii.
Din 2014 până în 2017 a fost acționar și CEO al Veltravel.ro, primul motor de căutare și rezervare de călătorie online în timp real în România, membru al companiei Expedia Affiliate Network.
În aprilie 2017 a înființat compania QUANTICABIZ, o firmă de consultanță pentru diagnostic și terapie ce produce soluții de dezvoltare personală, de comunicare și de succes în afaceri cu ajutorul tehnologiei cuantice germane Timewaver, fiind totodată unic importator și distribuitor pentru România.
Articol preluat de pe Money.ro