Interviu – ALEX BRATU – Country Manager JYSK România şi Bulgaria

0
4858

“Românii sunt din ce în ce mai interesați de felul în care arată casele lor, sunt atenți la ceea ce achiziționează și sunt mereu în căutarea unor oferte foarte bune. În plus, încep să aprecieze designul scandinav, care este funcțional și simplu.”

Florian Schiponca

Unul dintre cei mai importanţi retaileri de mobilă şi decoraţiuni interioare din Europa este grupul scandinav, JYSK. Cifra anuală de afaceri a grupului se ridică la peste 2,5 miliarde de euro, având operaţiuni în 50 de ţări, majoritatea europene şi peste 2500 de magazine în care îşi desfăşoară activitatea peste 20.000 de angajaţi.

Sloganul JYSK este “Scandinavian Sleeping and Living”, iar gama de produse comercializate acoperă un spectru extrem de larg care include mobilă, decoraţiuni interioare şi produse pentru casă şi grădină. Toate produsele JYSK se disting prin simplitate, design, standard înalt de calitate şi preţ redus. Atmosfera magazinelor JYSK este foarte relaxantă. La fiecare pas transpare cultura, valorile şi stilul  scandinav.

Cel care a fost chemat, în urmă cu 8 ani să coorodoneze operaţiunile JYSK, în România şi Bulgaria, este dl. Alex Bratu, personaj complex şi surprinzător care îşi împarte timpul între jobul plin de responsabilităţi şi pasiunea sa de suflet, muzica rock.

În urmă cu câteva zile, am reuşit să-l întâlnesc pe dl Alex Bratu, cu care am purtat o discuţie extrem de agreabilă.

F.S. Cum aţi încheiat, din punct de vedere financiar, anul 2017?

A.B. Anul financiar pentru noi începe în luna septembrie și se încheie în august. Am încheiat anul financiar precedent, 2016/2017, cu rezultate foarte bune: o cifră de afaceri de peste 363 de milioane de lei și un profit de peste 54 de milioane de lei, ceea ce reprezintă o creștere de 63%, respectiv 97% comparativ cu anul trecut. Există mai mulți factori care au contribuit la această creștere. Pe de-o parte, am deschis multe magazine noi și avem o strategie consecventă de expansiune, pe de altă parte și magazinele care existau deja, au avut, în general, rezultate mai bune decât în anii precedenți. Acum suntem aproape de finalul anului financiar 2017/2018 și putem spune că ne așteptăm la o creștere a cifrei de afaceri și a profitului.

F.S. Pe care dintre categoriile de produse aţi înregistrat cele mai importante creşteri?

A.B. Grupa care a performat cel mai bine este cea a mobilierului de interior, apoi lenjeriile de pat, cearșafurile și saltelele. În ceea ce privește mobilierul de interior, în fiecare an facem eforturi să ne adaptăm sortimentul la noile trenduri și la noile cerințe de pe piața locală, astfel încât să oferim mereu clienților produse actuale și moderne. De exemplu, față de anul trecut, anul acesta vom avea în gama de mobilier interior mai multe piese de culoare albă, mobilier de stejar cu aspect lucrat manual și mai multe canapele cu dimensiuni compacte și design scandinav. Acestea au fost doar câteva dintre cerințele primite de la clienți, pe care am dorit să le implementăm în gama de produse.

F.S. Dar scăderi?

A.B. Toate grupele de produse din gama noastră au înregistrat creșteri față de anul precedent, nu am avut niciun challenge, pe nicio categorie de produse.

F.S. Cum este piaţa românească pentru JYSK?

A.B. Piața românească are un potențial foarte ridicat pentru noi. Suntem una dintre țările care înregistrează mereu rezultate foarte bune în cadrul grupului JYSK Nordic, grup din care face parte și JYSK România, împreună cu alte 20 de țări. Românii sunt din ce în ce mai interesați de felul în care arată casele lor, sunt atenți la ceea ce achiziționează și sunt mereu în căutarea unor oferte foarte bune. În plus, încep să aprecieze designul scandinav, care este funcțional și simplu.

F.S. Ce aşteptări aveţi în viitor şi care sunt planurile de dezvoltare ale companiei?

A.B. În acest moment suntem în plin proces de expansiune și deschidem constant magazine noi. De la începutul anului 2018 și până acum am deschis opt magazine noi în orașele Bistrița, Gheorgheni, Râmnicu Sărat, Brașov, Târgu Secuiesc, Giurgiu, Curtea de Argeș și Focșani, iar până la finalul anului calendaristic avem în plan încă 9 deschideri. În cadrul strategiei noastre de expansiune, am crescut targetul de magazine din România de la 100 la 135.

F.S. Câte magazine JYSK sunt în acest moment în România? Cum sunt ele repartizate pe regiunile geografice?

A.B. În acest moment avem 61 de magazine și acoperim toate zonele geografice din România. Avem magazine în orașele mari, precum București, Cluj, Iași, Craiova, Timișoara, Constanța, dar și în orașe mici, de câteva zeci de mii de locuitori, precum Dorohoi, Balș sau Sebeș. Strategia noastră este să fim cât mai accesibili, atât din punct de vedere al prețurilor, cât și din punct de vedere al localizării. Vrem să fim aproape de clienții noștri și de aceea deschidem constant magazine. Referitor la repartizarea pe regiuni geografice, în acest moment magazinele sunt împărțite în 7 districte, fiecare district având între 7 și 11 magazine. Pe măsură ce vom inaugura noi magazine vom crește și numărul de districte.

F.S. Care zonă merge cel mai bine? De ce credeţi că se întâmpla acest lucru?

A.B. Nu există o anumită zonă în care vindem mult și alta în care vindem mai puțin, asta pentru că dintr-un district fac parte atât magazine din orașe mari, cât și magazine din orașe mici. De exemplu, cel mai bine merge magazinul online, apoi dintre magazinele fizice cel mai bine performează JYSK Cluj. Cât de bine merge un magazin depinde de mulți factori. Evident că într-un oraș mare cum este Cluj, în care avem doar un magazin, vom avea vânzări mai bune decât într-un oraș mic. Și magazinele din București merg foarte bine. Aici avem șapte magazine, dintre care cele mai performante sunt JYSK Vulcan și JYSK Militari.

F.S. Care sunt zonele în care lucrurile se mişcă mai greoi? De ce?

A.B. În orașele mici, cum ar fi Hunedoara, Drobeta Turnu Severin sau Balș, vânzările sunt bine ințeles mai mici, ceea ce este un lucru normal, pentru că și populația este mai mică. Pentru noi important este ca fiecare magazin să performeze mai bine decât în anul precedent, ceea ce s-a întâmplat cu aproape toate magazinele. Indexul nu este chiar atât de bun doar în cazul orașelor în care am deschis încă un magazin, pentru că evident vom avea clienți care vor alege să meargă în cel de-al doilea magazin, dacă este mai aproape pentru ei.

F.S. Aveţi, în acest moment, în portofoliu şi produse fabricate în România?

A.B. Da, avem în sortiment produse fabricate în România. Departamentul de achiziții se află în sediul central din Danemarca, dar avem și în România un coleg a cărui sarcină este să găsească furnizori locali pentru țările din cadrul grupului JYSK Nordic. Momentan avem în portofoliu saltele fabricate în România, inclusiv câteva din gama GOLD, o canapea extensibilă care este în topul celor mai bine vândute canapele din gama noastră și câteva cadre de pat. Căutăm în permanență furnizori locali care să respecte standardele de calitate JYSK.

F.S. Câte produse sunt în acest moment în portofoliul JYSK?

A.B. Avem peste 3000 de produse în sortimentul disponibil în România.

F.S. Care este conceptul care stă la baza alcătuirii preţurilor astfel încât acestea să fie competitive pe piaţă?

A.B. Urmărim atent competitorii și încercăm să avem mereu prețuri atractive, astfel încât să fim prima alegere a consumatorilor. De asemenea, avem campanii de reduceri săptămânale, care încep întotdeauna joi, când apare și un nou catalog de oferte. Deviza noastră este “O ofertă excelentă pentru fiecare”, ceea ce înseamnă că avem produse din toate categoriile, împărțite astfel: PREȚ AVANTAJOS, BASIC, PLUS și GOLD. Prin urmare, fiecare client poate să găsească, în magazinul nostru, produse adaptate bugetului și nevoilor sale.

F.S. Ştiu că aveţi şi un magazin online. Cât vindeţi prin acest magazin? Procentual, cât la sută din cifra de afaceri a companiei se realizează prin vânzările online?

A.B. Am pornit magazinul online în noiembrie 2015, iar de atunci vânzările au crescut, o dată cu întregul business al companiei. Ca medie, online-ul se situează la peste 6% din totalul cifrei de afaceri.

F.S. Există diferenţe între preţurile de vânzare online şi cele din magazin?

A.B. Nu există diferențe. Un produs are același preț, atât la raft, cât și în magazinul online. Singura diferență între magazinul online și cel fizic este reprezentată de sortiment. Avem anumite produse care sunt disponibile numai online și unele produse care sunt disponibile numai în magazinele fizice.

F.S. Câţi angajati are JYSK în acest moment?

A.B. Odată cu creșterea numărului de magazine crește și numărul angajaților. În acest moment avem aproape 700, în România. După cum spuneam mai sus, avem în plan inaugurarea a încă nouă magazine noi, până la finalul anului, ceea ce înseamnă că vom depăși numărul de 800 de angajați.

F.S. Cum se implică social compania JYSK?

A.B. Începând de anul trecut am demarat mai multe proiecte de responsabilitate socială,  în care credem foarte mult. Suntem principalul sponsor al Comitetului Național Paralimpic Român și îi sprijinim pe sportivii cu dizabilități din România. Susținerea paralimpicilor este o tradiție în JYSK Nordic, care a început acum aproape 30 de ani. Alături de Comitetul Național Paralimpic Român am demarat anul acesta campania #NICIOSCUZĂ, care are în prim plan trei sportivi paralimpici. Ne propunem să îi convingem pe oameni să renunțe la scuze și să practice un sport sau măcar să aibă o viață mai activă. Un alt parteneriat pe proiecte de responsabilitate socială este cu UNICEF, JYSK fiind un susținător al programului Servicii Comunitare pentru Copii, desfășurat de UNICEF în 45 de comunități defavorizate din județul Bacău.

Tot anul trecut am început un parteneriat cu Hope and Homes for Children, în cadrul căruia vom mobila toate casele familiale construite de fundație. În aceste case vor locui copii instituționalizați care vor avea șansa să crească într-un mediu mai plăcut, mai apropiat de cel familial.

Cel de-al patrulea proiect de responsabilitate socială îl derulăm alături de Inițiativa Plantăm fapte bune în România, alături de care am plantat anul trecut 6 hectare de pădure în localitatea Șotânga, județul Dâmbovița. Anul acesta vom continua proiectul, iar plantarea va avea loc, ca și anul trecut, în luna noiembrie.

În 2018 am avut și un proiect pilot în domeniul educației, în cadrul căruia angajați JYSK au fost prezenți în licee și le-au vorbit elevilor despre oportunitățile și specificul muncii în Retail. De asemenea, elevii au vizitat două magazine JYSK și au avut ocazia să vadă cum funcționează acestea.

F.S. În privinţa forţei de muncă, ce acţiuni întreprinde JYSK având în vedere că tot mai mulţi antreprenori se plâng de o lipsă acută de forta de muncă pregătită, pe piaţă?

A.B. Pentru că deschidem multe magazine noi, de cele mai multe ori trebuie să angajăm întreaga echipă a magazinului într-un timp foarte scurt, iar asta e într-adevăr o provocare. Ne dorim ca angajații noștri să fie mulțumiți la locul de muncă și lucrăm permanent la creșterea satisfacției angajaților. La începutul acestui an am desfășurat un studiu de satisfacție a angajaților în toate țările în care activează JYSK Nordic, iar rezultatele studiului au arătat că eforturile noastre au fost apreciate de angajați. Pe o scară de la 1 la 100, angajații JYSK România au un nivel al satisfacției de 82, în timp ce nivelul mediu al satisfacției angajaților din grupul JYSK Nordic este de 77. Punctajul înregistrat este foarte bun, mai bun decât media pieței și mai bun decât media pe grup.

F.S. Cum vă selectaţi angajaţii?

A.B. Cel mai important lucru pentru un angajat în retail este atitudinea. Nu ne interesează atât de mult CV-ul, este mai important să aibă atitudinea potrivită, să fie deschis, prietenos, să își dorească să lucreze cu clienții și să vrea să îi ajute pe cei care trec pragul magazinului. Ne dorim angajați zâmbitori, deschiși, cu o atitudine pozitivă.

F.S. Cum îi motivaţi pentru a performa şi a rămâne în companie?

A.B. De fiecare dată când am putut, am introdus noi beneficii, cum ar fi, de exemplu, tichete de vacanță, fructe și cafea sau ieșiri cu echipa. Organizăm concursuri interne și îi răsplătim pe angajații cei mai dedicați. De exemplu, avem în fiecare an concursul Ambasadorul JYSK în Jurul Lumii, în cadrul căruia colegii îl votează pe cel care trăiește cel mai mult valorile JYSK. Anul trecut concursul a fost câștigat de o colegă din Deva, iar premiul a fost o vacanță în ce destinație dorește. Colega noastră, Magda, a plecat în Dubai. Foarte important este și că, în JYSK, există posibilități de promovare. Avem, de exemplu, colegi care au început să lucreze în magazin ca Asistent Vânzări, iar acum sunt șefi de magazin sau manageri de district.

F.S. Spre final, vreau să va întreb şi despre cealaltă latură a personalităţii dvs… Cum merge activitatea artistică, de solist rock?

A.B. Muzica este o pasiune, reprezintă o parte din mine și așa va rămâne. Din păcate, timpul este foarte limitat. În măsura în care timpul îmi va permite, abia aștept să mă întorc în studio, să înregistrez un nou album. Am asta în plan, dar nu am nicio presiune, de aceea lucrez în ritmul meu.

F.S. Mai există loc şi pentru muzică?

A.B. Loc pentru muzică va fi întotdeauna. Pasiunea nu moare niciodată.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here